لزوم شناخت هرم مسئولیت اجتماعی

0
3065
لزوم شناخت هرم انجام مسئولیتهای اجتماعی

از سال ۱۹۹۱ توجه کشورها به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها بیشتر شد و در همین سال بود که هرم مسئولیتهای اجتماعی برای اولین بار معرفی شد

با اینکه بیش از ۶۰ سال از مطرح شدن مفهوم انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها می گذرد ولی مدت زیادی نیست که کشورهای جهان به  اهمیت آن پی برده اند و سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش داده اند.

هرم مسئولیت اجتماعی
پرفسور آرچی کارول (Archie Carroll) هرم مسئولیت اجتماعی‌اش را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد و از آن زمان این هرم به ابزاری بسیار پرکاربرد تبدیل شده است

از سال ۱۹۹۱ توجه کشورها به این مساله بیشتر شد و در همین سال بود که هرم مسئولیتهای اجتماعی برای اولین بار معرفی شد. بر مبنای این هرم که اصلی ترین محور مطالعات در حوزه مسئولیتهای اجتماعی محسوب می شود، مسایل اقتصادی اصلی ترین و مهمترین بخش از انجام مسئولیتهای اجتماعی را تشکیل می دهد. شرکتها در درجه اول مسئول ایجاد فرصتهای اقتصادی، افزایش نرخ بهره وری، ایجاد اشتغال و در نهایت حمایت از نیروی کار خود هستند. از طرف دیگر آنها تلاش می کنند تا بخشی از سود حاصل از فعالیت اقتصادی خود را برای حمایت از افراد نیازمند و فقرا، ارایه کمک های مالی به خیریه ها و همکاری در اجرای پروژه های عام المنفعه صرف کنند،که این فعالیته ها نیز در کف این هرم یعنی در بخش اقتصادی قرار می گیرد.

 در دومین بخش از این هرم، مسئولیتهای قانونی شرکتها قرار دارد. قوانینی که هم باید در مراحل کاری شرکت رعایت شود وهم به عنوان بخشی از مسئولیتهای اجتماعی شرکت در مقابل جامعه مد نظر قرار گیرد.

مساله مهم بعدی مسائل اخلاقی است که می تواند روی فرهنگ و سلامت روانی جامعه تاثیر مثبت داشته باشد. در راس این هرم مسایل انسانی و ارایه خدمات به مردم جامعه ای که زمینه را برای کسب درآمد شرکت فراهم کرده اند، قرار دارد و این خدمات رسانی می تواند در سه حوزه ذکر شده در بالا باشد.

در واقع این هرم نشان می دهد شرکتها همان وظایفی را که در مقابل خودشان بر عهده دارند، در مقابل جامعه نیز عهده دار هستند و باید تلاش کنند تا این وظایف را به خوبی انجام دهند.

وب سایت بنیاد مطالعات اقتصادی طی گزارشی در همین زمینه می نویسد:«آشنایی با اصول هرم انجام مسئولیتهای اجتماعی می تواند به اصلاح شیوه مدیریتی در شرکتها کمک کند و به آنها دید درستی در مورد شناسایی ضروریات شرکت ارائه دهد.

البته باید در نظر داشت در سالهای اخیر توجه به مسایل زیست محیطی و تلاش برای کاهش ردپای کربن هم به یکی از اصول مهم شرکتها تبدیل شده است. اصولی که هم در انجام کار توسط شرکتها و تصمیم گیری های مدیریتی مد نظر قرار می گیرد و هم در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی به عنوان یک اصل مطرح است.

مطلب قبلیاحصاء تراز تجاری کربن، جدیدترین برنامه زیست محیطی در‌ مناطق آزاد
مطلب بعدیدرد و درمان “توسعه”
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید