تفاوتهای ESG و CSR

0
84
تفاوتهای ESG و CSR

محبوبیت روزافزون سرمایه‌گذاری مسئولانه و امور مالی پایدار، همراه با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، فشار قابل توجهی بر شرکت‌ها وارد کرده است تا شفافیت در اندازه‌گیری و مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را در اولویت قرار دهند. فراتر از سرمایه‌گذاران، ذینفعان شرکت‌ها و قوانین اخیر، مصرف‌کنندگان و کارکنان نیز خواستار اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی برخورد کسب‌وکارها با تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی خود هستند.

 اما با توجه به انبوهی از اصطلاحات و سازمان‌های مختلف، سردرگمی زیادی در مورد اینکه شرکت‌ها باید بر چه چیزی تمرکز کنند، وجود دارد. بنابراین، لازم است تفاوت دقیق بین مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و محیط زیست، اجتماع، حاکمیت (ESG) را بدانیم.

مشابه، اما متمایز

به طور سنتی، عبارات CSR و ESG در عناوین گزارش پایداری تقریباً در یک فرکانس استفاده می‌شدند و در نگاه اول، این دو اصطلاح قابل تعویض به نظر می‌رسیدند.

اما حتی اگر CSR و ESG اهداف و ریشه های مشابهی دارند، آنها دو چیز متفاوت هستند:

  • CSR به تعهد یک شرکت به عملکرد اخلاقی و مسئولانه با در نظر گرفتن تأثیر آن بر جامعه، محیط زیست و ذینفعان آن اشاره دارد.
  • ESG  این مفهوم را یک گام فراتر می برد و نیاز به ادغام با هدف اصلی شرکت و پشتیبانی از شواهد و داده های ملموس دارد. در نهایت، ESG بر اساس عملکرد یک شرکت در معیارهای محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی است و به عنوان یک عامل حیاتی هم برای سرمایه گذاران و هم برای سهامداران عمل می کند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) ذاتاً با مسئولیت اجتماعی یک شرکت مرتبط است، که شامل اقدامات داوطلبانه یا کمک های مالی با هدف نفع جوامع و/یا محیط زیست می شود. CSR اغلب شامل ابتکاراتی مانند بشردوستی، مشارکت اجتماعی، شیوه های کار اخلاقی است. این امر به ویژه برای نسل‌های جوان‌تر مهم است، که بیشتر به دنبال کاری می‌گردند که با ارزش‌هایشان همسو باشد و از کار با کارفرمایانی که این کار را نمی‌کنند، احتراز می‌کنند . 

تلاش‌های CSR یک شرکت اغلب بر چهار موضوع اصلی تأثیر می‌گذارد: زیست‌محیطی (کاهش آلودگی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر)، اخلاقی (رفتار منصفانه با همه)، بشردوستانه (کمک مالی به موسسات خیریه و غیرانتفاعی)، و اقتصادی (کمک به برنامه‌های اجتماعی).

محیط زیست، اجتماعی و حکمرانی (ESG) چیست؟

ESG  اصطلاحی است که مسائل تجاری و معیارهای عملکرد مرتبط با آن‌ها را مشخص می‌کند، که بر عملکرد عملیاتی و مالی یک شرکت بر اساس میزان اهمیت آنها نسبت به زمینه شرکت (به عنوان مثال صنعت، مکان، اندازه، مدل کسب‌وکار، چشم‌انداز رقابتی) تأثیر می‌گذارد. 

برنامه های ESG می تواند بسیار پیچیده باشد و با انتشار گازهای گلخانه ای، زباله، حقوق بشر و روابط اجتماعی مرتبط باشد. در اینجا چند نمونه از مسائل ESG و معیارهای مربوط به آنها آورده شده است :

نمونه هایی از مسائل ESGنمونه هایی از معیارها یا معیارهای عملکرد مرتبط
رد پای کربن– مجموع انتشار گازهای گلخانه ای 1، 2 و 3 (tCO2e)
– شدت انتشار گازهای گلخانه ای(tCO2e / $ درآمد یا معادل تمام وقت)
جذب و حفظ کارکنان– نرخ گردش داوطلبانه کارکنان (%)
– جابجایی کارکنان (%) بر اساس جنسیت، گروه سنی، منطقه
تنوع، برابری و گنجاندن (DEI)– کارمندان بر اساس گروه های سنی یا بر اساس گروه قومی/نژادی (# و %)
– شکاف دستمزد جنسیتی (%)
شیوه های کسب و کار اخلاقی– تعداد موارد تایید شده فساد
– زیان های پولی در نتیجه پرونده های فساد مالی
– نتیجه اقدامات انجام شده توسط شرکت

تفاوت های کلیدی بین CSR و ESG

شرکت ها می توانند برنامه های CSR و ESG را به طور همزمان اجرا کنند، اما تفاوت های عمده ای در عمل وجود دارد.

ESG بر ریسک‌ها و فرصت‌های مادی تمرکز دارد

شناسایی و مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی از نظر مالی، بخش کلیدی استراتژی ESG است و تمایز قابل توجهی با CSR دارد. در حالی که CSR ممکن است بیشتر با ارزش‌های شرکت هماهنگ باشد و از آن حمایت کند، اطلاعاتی که شرکت از طریق گزارش ESG افشا می‌کند بر اساس اهمیت آن در رابطه با عملیات و مدل تجاری شرکت است.

ESG در حال حاضر تقریبا اجباری است

در بسیاری از نقاط جهان و برای بسیاری از انواع شرکت‌ها، گزارش ESG دیگر داوطلبانه نیست: این یک عمل مطابقت شرکتی است. الزامات افشای ESG به سرعت استاندارد و تنظیم می شود، که شرکت‌های بیشتری را به جمع آوری، ردیابی و گزارش اطلاعات ESG سوق می دهد. در همین حال، شرکت‌ها معمولاً ملزم به مشارکت در CSR نیستند – اگر این کار را انجام دهند، این کار را از روی میل خود انجام می‌دهند.

ESG صرفاً مبتنی بر داده است

آنچه مدیریت می شود، اندازه گیری می شود. به همین دلیل است که داده ها در مرکز ESG قرار دارند. هدف اصلی گزارش ESG اغلب برآوردن نیازهای اطلاعاتی ارائه دهندگان سرمایه و سهامداران کلیدی است. باز هم، ESG برای ایجاد اعتبار، اعتماد و دسترسی به سرمایه به داده‌های با کیفیت بالا نیاز دارد. اما از آن سو ، فعالیت‌های CSR (و حتی گزارش‌دهی بر اساس این فعالیت‌ها) اغلب برای جلب مشارکت کارکنان و ایجاد شهرت مثبت شرکت در چشم مصرف‌کنندگان و جوامع سرمایه‌گذاری‌شده طراحی می‌شوند.

ESG قابل اندازه گیری و استانداردتر است

یک تفاوت کلیدی بین ESG و CSR در رویکرد آنها به داده ها نهفته است. در حالی که ابتکارات CSR ممکن است شامل اهداف و گزارش های قابل اندازه گیری باشد، ESG از بین این دو داده فشرده‌تر است. 

شرکت هایی که در مورد معیارهای ESG گزارش می دهند، باید مقادیر قابل توجهی از داده های کمی را جمع آوری و افشا کنند – اگرچه داده های کیفی نیز نقش کلیدی در گزارش ESG ایفا می کند. علاوه بر این، چارچوب‌ها، استانداردها، مقررات و پرسشنامه‌های بین‌المللی استانداردسازی را برای سنجش عملکرد و افشای ESG قابل مقایسه ارائه می‌دهند، در حالی که نتایج و گزارش‌های CSR عموماً به‌طور مستقل توسط خود شرکت، توسعه می‌یابند.

ابزارهایی برای مدیریت داده های CSR و ESG

در حالی که نرم افزار CSR به طور کلی برای کمک به شرکت ها در مدیریت برنامه های اهدایی و داوطلبانه طراحی شده است، نرم افزار ESG دامنه وسیع تری از عملکردها را ارائه می دهد. اطمینان از داده های با کیفیت بالا برای مدیریت موثر ضروری است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار پیچیده مدیریت داده ESG ضروری می‌شود و باعث تسهیل در امور زیر می شود:

  • جمع آوری داده های ساده و خودکار در بخش ها، واحدهای تجاری و ارائه دهندگان داده‌های شخص ثالث
  • پایگاه‌های اطلاعاتی امن و متمرکز که تمام داده‌ها و دارایی‌های ESG یک شرکت را در یک مکان نگهداری می‌کند و منبعی از حقیقت را ارائه می‌دهد.
  • قابلیت‌های جستجوی پیشرفته و ارجاع به استانداردها، چارچوب‌ها و مقررات ESG
  • یک سیستم ثبت (SOR) برای داده‌های کمی و کیفی، همراه با منابع و اسناد پشتیبانی
  • سنجش و ارزیابی عملکرد پیچیده
  • تجزیه و تحلیل شکاف پیشرفته و محک زدن
  • تجزیه و تحلیل هایی که به بینش ها و توصیه های عملی در مورد بهترین شیوه‌ها و گام‌های بعدی برای سازمان شما تبدیل می شوند

از دیدگاه گزارش‌دهی، ابزار گزارش‌دهی ESG به شما این امکان را می‌دهد:

  • گزارش های ESG سفارشی و جامع بسازید
  • گزارش ها را با ذینفعان مربوطه به اشتراک بگذارید.

منبع: Novisto ترجمه: مجله مسئولیت اجتماعی شرکتها

توسطمجله مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعNovisto
مطلب قبلیایجاد یک برنامه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با تأثیر واقعی
مطلب بعدی10 حقیقت جالب در مورد روز زمین
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید