گزارش جهانی CSR: زیراکس تا سال 2040 انتشار کربن خود را به صفر مطلق می رساند

گزارش جهانی CSR: شرکت زیراکس تا سال 2040 انتشار کربن خود را به صفر مطلق می رساند

شرکت زیراکس (Xerox Holdings Corporation) ، یک شرکت آمریکایی است که محصولات و خدمات مرتبط با اسناد چاپی و دیجیتال را در بیش از 160 کشور جهان به فروش می رساند. این شرکت مسئولیت خود را نسبت به محیط زیست و جامعه بسیار جدی گرفته و در آخرین گزارش CSR خود در مورد اقداماتش در راستای توسعه اجتماعی و زیست محیطی در سال مالی گذشته توضیحاتی ارائه کرده است که گزیده هایی از گزارش مسئولیت اجتماعی شرکتی زیراکس در سال 2021 در این مقاله آمده است:

پیام مدیر عامل

جان ویسنتین، نایب رئیس و مدیر اجرایی زیراکس می گوید :

شرکت زیراکس نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی خود بسیار متعهد است و مصمم است که نه تنها برای شرکت، بلکه برای مردم، محیط زیست و جامعه، موثرترین تصمیمات را اتخاذ کند. یکی ازبخش‌های کلیدی استراتژی مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی ما این است که چگونه می‌توانیم تأثیر خود و مشتریانمان را بر محیط زیست کاهش داده و به جامعه کمک کنیم و در عین حال با مدیریت درست، شرکت زیراکس را به یکی از مسئولیت‌پذیرترین شرکت‌ها در جهان تبدیل کنیم.

 زیراکس و حفاظت از محیط زیست

زیراکس و حفاظت از محیط زیست

رسیدن به صفرخالص تا سال 2040

تغییرات اقلیمی یکی از تعیین کننده ترین مسائل زمان ما به حساب می آید و در حال حاضر بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داده  و حتی پتانسیل ایجاد اختلال بیشتر، تهدید ملت ها وجوامع ، اقتصاد، امنیت غذایی، منابع و موارد دیگر را نیز دارد. زیراکس مدتهاست که به این باور رسیده است که کسب و کارها نقش مهمی در حفاظت کره زمین دارند.

با توجه به فوریت این مساله، این شرکت به سرعت اهدافی مبتنی بر رسیدن به کربن صفر خالص خود را تا 10 سال دنبال کرده و در ضمن اهداف جدیدی را برای سال 2040 تعیین کرده است. زیراکس قصد دارد از طریق بهبود پروژه های اجرایی وعملیاتی خود، ایجاد نوآوری های جدید در زمینه فناوری، به خنثی سازی باقیمانده گازهای گلخانه ای پرداخته و انتشار گازهای گلخانه ای را از طریق مکانیسم های جبران کربن؛ به صفر خالص برساند.

در این راستا زیراکس از زمان تعیین اهداف اولیه خود در سال 2003، توانسته است به سطح قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای دست یابد. ازسال 2002 تا 2016، این شرکت موفق به حذف 320000 تن دی اکسید کربن (CO2 e ) شده است.

نوآوری برای محصولات و خدمات پایدار

شرکت زیراکس روش های کسب و کار خود را بر اساس پایداری و با تشخیص و شناسایی محصولاتی که دارای اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در طول چرخه عمر خود هستند، طراحی کرده است . این شیوه با درنظر گرفتن معیارهایی برای هر مرحله از فرآیند طراحی تا تحویل محصول شرکت در نظر گرفته شده است که در واقع براساس این شیوه ،تیم های طراحی پایداری باید در هر مرحله قبل از عبور به مرحله بعدی پاسخ گو باشند.

اقتصاد دورانی

اولین محصول تجاری زیراکس در سال 1959 بنام زیراکس 914، توانست مدتها قبل از رایج شدن اصطلاح “اقتصاد دورانی”، بازسازی الکترونیک را معرفی کند. چشم انداز این شرکت تبدیل محیط کار از مرحله تولید و عملیات تا دفاتر و تأسیسات به مکانی بدون زباله بوده است.این شرکت همچنین دیدگاه مشابهی را برای محل کار مشتریان خود در نظر داشت؛ دنیایی که در آن وسایل الکترونیکی و لوازم در پایان عمر مفیدشان کاملا بازیافت شوند تا تبدیل به مواد خام برای تولید محصولات فناوری آینده شوند.

در واقع در این مدل، کیفیت و عملکرد به خطر نمی افتد و در عین حال منابع طبیعی گرانبها حفظ شده  و زباله‌ها معدوم می شوند. درشش دهه آینده، این شرکت همچنان نشان خواهد داد که اقتصاد دورانی مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

حفظ آب و هوای پاک

شرکت زیراکس توانسته طی 20 سال گذشته به میزان قابل توجهی انتشار گازهای تولیدی آلاینده را کاهش دهد. خط مشی این شرکت ممنوعیت استفاده از مواد مخرب لایه اوزون (ODS)، به عنوان مواد تشکیل دهنده محصولات در فرآیند تولید و محصولات نهایی خود از جمله قطعات یدکی، لوازم جانبی، مواد مصرفی و بسته‌بندی؛ بوده است.

زیراکس سالانه انتشار مواد مورد استفاده در تولیداتش در سراسر جهان را ارزیابی می کند و طبق مقررات ملی گزارش دهی انتشار مواد شیمیایی سمی، به سازمان های دولتی گزارش می دهد. بر اساس این گزارش، انتشار مواد شیمیایی سمی توسط این شرکت در سال 2020 نسبت به سال 2019 بیش از 13 درصد کاهش یافته و 57 درصد کمتر از سطوح سال 2010 و 82 درصد کمتر از سطوح سال 2007 بوده است.

زیراکس به عنوان بخشی از تعهدات خود جهت حفظ منابع، برمیزان مصرف آب مورد استفاده در تولیدات، توزیع، تأسیسات، تحقیق و توسعه در سراسر جهان نظارت می کند. در سال 2020، برداشت جهانی آب این شرکت برای استفاده در تأسیسات تولیدی و تحقیقاتی تقریباً 0.982 میلیارد لیتر بوده که 52 درصد کاهش نسبت به سال پایه 2010 نشان می‌دهد.

پیشگیری و مدیریت زباله

زیراکس سال‌هاست که تلاش‌هایی را جهت کاهش زباله انجام داده است. این شرکت از جعبه ها، پالت ها و ظروف برای تحویل قطعات و گرفتن و پردازش مجدد تونر بدون در نظر گرفتن سایز مورد قبول، در طول خط تولید خود استفاده می کند. همچنین تجهیزات بازگردانده شده را بازیافت کرده و از این قطعات برای بازیافت ضایعات فلزی و کاغذ، استفاده مجدد می کند. نسبت به سطح جهانی، عملیات این شرکت 21100 تن زباله جامد غیر خطرناک در سال 2020 تولید کرده که نسبت به 29700 تن در سال 2019 کاهش 29 درصدی را نشان می دهد.

زیراکس برنامه ای جامع برای کاهش میزان زباله های خطرناک تولید شده توسط این شرکت درکلیه سازمانها و ادارات خود در سراسر جهان دارد.از لحاظ تاریخی، عملیات تولیدی که مقادیر قابل توجهی از زباله های خطرناک را تولید می کند، بایستی اهداف و رویکردهایی برای حذف ویا کاهش میزان زباله های خطرناک تولید شده خود، داشته باشد.

فعالیت های بشردوستانه زیراکس

فعالیت های بشردوستانه زیراکس

استراتژی سرمایه گذاری این شرکت برای فعالیت های بشردوستانه به این صورت است که به ازای هر دلار خرج شده، بیشترین ارزش ممکن را به جامعه ارائه می دهد. در سال 2020، این شرکت بیش از 2.3 میلیون دلار در بخش غیرانتفاعی سرمایه گذاری کرد که بسیاری از سازمان‌ها، کالج‌ها ودانشگاه‌های غیرانتفاعی از حمایت مالی مستقیم در قالب سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، هدایای مشابه یا شرایط شرکت در فعالیت‌هایی در زمینه مشارکت اجتماعی توسط کارکنان زیراکس دریافت کردند.

تلاش های بشردوستانه این شرکت در بطن خود بر چهار حوزه استراتژیک متمرکز است:

جوامع پر جنب و جوش: زیراکس در جوامعی سرمایه گذاری می کند که در آن کارکنان و مشتریانش زندگی و کار می کنند، روابط خود را با سهامداران تقویت می کنند و فعالیتهای  این شرکت را در بافت جوامع در سراسر جهان جا می دهند.

آموزش و آمادگی نیروی کار: زیراکس از نقش آموزش در جامعه – کالج ها، دانشگاه ها، برنامه های آموزشی ، علوم و فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) و برنامه های توسعه نیروی کار که نسل بعدی رهبران، مخترعان و دانشمندان را آماده می کند، پشتیبانی می کند.

علم و فناوری: زیراکس در تحقیقات علمی مشارکت داشته و برای خدمت به منافع استراتژیک بلندمدت شرکت و نهایتا جهان سرمایه گذاری می کند.

امداد رسانی در بلایای طبیعی: زیراکس به کارمندان خود و همسایگان آنها در بحران های حاصل از بلایای طبیعی کمک می کند. این شرکت از سازمان‌های مختلفی حمایت می‌کند که به بلایای طبیعی در سراسر جهان امدادرسانی می کنند. در سال 2020، که بحران همه گیری بیماری کووید 19 جهان را به تعطیلی کشاند؛ تلاش‌های این شرکت برای امداد رسانی در بلایای طبیعی شامل ساخت و اهدای دستگاه های تنفس مصنوعی به بیمارستان‌های نیویورک، کالیفرنیا و هند بوده است . بر اساس توصیه های اتاق بازرگانی ایالات متحده این شرکت ، 40000 دلار در سطح جهانی برای رفع نیازهای اساسی و کمک به امنیت غذایی سرمایه گذاری کرد.

فعالیت های داوطلبانه کارکنان

زیراکس معتقد است که ترکیبی از منابع مالی و انسانی می تواند تغییراتی بزرگتر از هر یک از آنها به تنهایی ایجاد کند. این فلسفه به بهترین وجه توسط برنامه مشارکت اجتماعی زیراکس (XCIP) ارائه شده است. این ابتکار مردمی با حمایت مالی زیراکس از روحیه داوطلبانه کارمندان شرکت پشتیبانی می کند. با استفاده از این برنامه، یک کارمند زیراکس ممکن است 10 دلار به ازای هر ساعت کار داوطلبانه، تا سقف 500 دلار در سال، برای کمک به یک سازمان غیرانتفاعی به انتخاب خود اهدا کند.

از زمان شروع این برنامه در سال 1974، هزاران کارمند زیراکس آستین ها را بالا زده و در پروژه هایی شرکت کرده اند که زادگاهشان را به مکانی بهتر تبدیل می کند. زیراکس در سال 2020، 220310 دلار در XCIP سرمایه گذاری کرد و کارکنانش موفق به رهبری بیش از 154 پروژه در سراسر جهان شدند. خط‌مشی فعالیت های داوطلبانه زیراکس امکان مرخصی با حقوق را برای داوطلب شدن برای سازمان‌های غیرانتفاعی ثبت‌شده، حداکثر تا هشت ساعت برای هر کارمند در سال را فراهم می‌کند. به کارکنان متعهد به برنامه های زیراکس مانند United Way، FIRST و برنامه مشاوره علمی آن، مرخصی با حقوق بیشتری برای شرکت و یا نمایندگی داده می شود.

نتیجه

تلاش های بشردوستانه وهمچنین زیست محیطی زیراکس نشان دهنده تعهدی است که این شرکت نسبت به ذینفعان خود دارد. برنامه داوطلبانه کارمندان آن نه تنها برای جامعه مفید است، بلکه متفکرانه بوده و نشان دهنده صداقت و حسن انجام کار آن شرکت است.

مطلب قبلیدبی؛ اولین دولت بدون کاغذ در جهان
مطلب بعدیپنج روند پایداری در سال 2022 که باید بیشتر مراقب آنها بود
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید