مصرف بهینه برق و مسئولیت اجتماعی

0
1248
مصرف بهینه برق و مسئولیت اجتماعی

در روز‌هایی که جهان گرمای بی سابقه را تجربه می‌کند، مصرف انرژی به رکورد تاریخی رسیده و در ایران هم از مرز ۷۲ هزار مگاوات گذشت.

به گزارش پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چه با تدبیر دولت برای کاهش مصرف انرژی برق از ابتدای شروع فصل گرما ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی از ساعت ۶ آغاز و ۱۳ پایان یافته و همچنین مشوق‌ها و جرایم برای مشترکان تعیین شده که نتایج نسبتا مناسبی به همراه داشت، اما آمار‌ها نشان از کافی نبودن این سیاست‌ها برای کاهش مصرف برق در این فصل حکایت دارد.

برنامه صرفه جویی با مشارکت مردم و نظارت دقیق بر مصارف اداری و صنعتی یکی از راهکار‌های مناسب عبور از بحران انرژی در گرمای طاقت فرسای تابستان است که نیازمند بسترسازی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تغییر الگوی مصرف از سنتی به سبک هوشمندانه است، برنامه همه جانبه و جامع با راهبرد‌های کارشناسی و قابل اجرا متناسب با بوم جغرافیای متنوع ایران باشد، ضرورتی که می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های سرسام آور دولت آرامش و آسایش مردم و تولیدکنندگان را به همراه داشته باشد.

رکورد تاریخی مصرف برق در کشور

وزیر نیرو چند روز قبل از ثبت رکورد تاریخی مصرف ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در کشور خبر داد و افزود: برخی گزارش‌ها از افزایش دما در هفته اخیر حکایت دارد و این گرما در ۱۱ سال گذشته بی سابقه بوده است.

علی اکبر محرابیان با اشاره به سهم ۳۰ هزار مگاوات سیستم‌های سرمایشی از میزان مصرف برق افزود: برای جلوگیری از قطع برق و تامین برق پایدار همه هموطنان در مصرف برق صرفه جویی کنند، برای نمونه کولر‌های آبی را بر روی دور کند تنظیم نمایند، برخی ساعات خنک کولر‌ها خاموش شود، در مصارف خانگی از وسایل الکترونیکی در ساعات اوج مصرف صرفه جویی و یا استفاده نکنند.

وزیر نیرو با تاکید بر بهره مندی هموطنان از مشوق‌های صرفه جویی گفت: طرح سراسری پاداش صرفه جویی با استقبال خوبی در مصارف خانگی مواجه شده و ۴۰ درصد از مشترکان در خردادماه امسال از برق رایگان و یا بستانکاری در قبض بهره‌مند شده اند.

ضرورت صرفه جویی در مصرف برق لرستان

مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق استان لرستان با اشاره به ضرورت صرفه جویی مصرف برق گفت: میزان مصرف برق به ۷۰۶ مگاوات رسید.

قباد رستمی افزود: میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، اداری، کشاورزی در سامانه پایش رصد و مشوق‌ها و جرایم براساس آمار‌های ثبت شده اعمال می‌شود.

مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق لرستان با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی رعایت الگوی مصرف برق خواستار مشارکت مردم و ادارات دولتی در طرح صرفه جویی شد.

۶۵۰ هزار مشترک خانگی در لرستان

بنا بر گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان ۶۵۰ هزار مشترک در استان وجود دارد که ۸۰ درصد مشترکان در بخش خانگی است، البته انشعابات غیرمجازی هم وجود دارد که به صورت مستمر پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد تا شناسایی شوند.

مهران امیری با تاکید بر اینکه مشوق‌های خوبی برای صرفه جویی در مصرف برق در نظر گرفته شده است، افزود: سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد تومان در بخش خانگی، پاداش به مشترکانی که صرفه جویی داشتند، پرداخت شد.

وی گفت: مشترکان در هر رده‌ای که باشند می‌توانند با کاهش میزان مصرف برق، مشمول مشوق‌های صرفه جویی شده و از تخفیف بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه ادارات موظف به صرفه جویی ۳۰ درصدی مصرف برق هستند، بیان کرد: ساعات کاری ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ ظهر اعلام شده و همه ادارات موظف هستند در ساعات صبح ۳۰ درصد و در ساعت عصر ۶۰ درصد صرفه جویی داشته باشند و در صورت بی توجه بودن به این صرفه جویی، لیست آن‌ها به مدیریت بحران استان اعلام می‌شود.

امیری از ارزیابی دقیق اطلاعات مصرف برق در مرکز پایش خبر داد و افزود: با بررسی میزان مصرف روزانه و ارائه راهکار‌های مناسب کارشناسی در کنار رفتار مناسب مشترکین هم استانی با عدم خاموشی از پیک مصرف تابستان عبور خواهیم کرد.

معماری نوین و اولویت کاهش مصرف انرژی

کارشناس ارشد عمران و ساختمان  به برنامه‌های کاهش مصرف انرژی به ویژه برق در معماری نوین و تاسیسات ساختمان و صنایع اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از سازه‌های ساختمانی و مصالح بکار رفته در استان سنتی است و امکان صرفه جویی را عملا از مشترکان خانگی، صنعتی و حتی کشاورزی سلب می‌کند.

مراد صادقی با تاکید به افزایش بهره وری انرژی در ساختمان افزود: به کارگیری فناوری یکی از عوامل موثر در «افزایش بهره‌وری» است و در معماری معاصر، «تکنولوژی و کاربرد مصالح نوین در «معماری» از موثرترین ظرفیت‌های ساخت‌وساز فعلی محسوب می‌شود که در استان لرستان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناس رسمی مسکن و ساختمان به هدر رفت بخش عمده‌ای از انرژی بدون بهره وری مناسب در ساختمان‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: در بخش مهندسی ساختمان توجه به این مسئله و نوع وسایل گرمایشی و سرمایشی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش اتلاف انرژی است، که معمولا کمتر مورد توجه مالکان و سازندگان قرار می‌گیرد.

این کارشناس رسمی در بخش دیگری از نظرات کارشناسی به نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی خانگی پرداخت و بیان کرد: اولین گام صرفه جویی، تولید استاندارد و هوشمند وسایل کم مصرف برقی است.

وی افزود: بسیاری از لوازم گرمایشی و برقی همچون یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز‌ها و بخاری‌ها برچسب انرژی دارند که سیستم عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که از هدر رفت انرژی در خانه جلوگیری می‌شود، این گونه وسایل که بر چسب انرژی A دارند اغلب گرانتر از دیگر وسایل هستند و هر چقدر رده بالاتری داشته باشند به معنای بازده بیشتر و کاهش اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های بعدی است.

این کارشناس به راهکار‌های خانگی کاهش انرژی برق اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که اتلاف انرژی را به همراه دارد میزان سرمای تولید شده در خانه از طریق پنجره‌ها و شکاف در‌ها خارج می‌شوند به همین دلیل هم آمار اتلاف انرژی در این قسمت بالاترین رتبه را دارد.

وی افزود: بهره برداری نامناسب از یخچال و فریزر در تعمیر و نگهداری به موقع، متناسب سازی درجه سرمایش، باز و بسته کردن بیهوده درب، چیدمان نادرست و بار زیاد در داخل یخچال که مانع گردش هوا می‌شود و در بخش استفاده از کولر‌های آبی و گازی عدم تناسب فضا با مقیاس کولر، عدم سرویس به موقع، استفاده در ساعات غیر ضرور کولر‌های آبی استفاده از سایه بان و دور کند کولر، تعویض پوشال‌ها می‌تواند به مقدار قابل توجه در صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها موثر باشد.

انرژی امروزه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را مستقیم تحت نظر دارد و آسایش را به خانواده‌ها ارزانی داشته است، به طوری که تصور زندگی بدون برق برای هموطنان به قدری سخت شده که حتی توان اداره زندگی شخصی در ساعاتی که با محدویت اعمال خاموشی می‌شود پیامد‌های روحی و روانی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

از طرفی سبک زندگی مدرن با سبک ماشینی آن سایه سنگینی بر خانواده‌ها پهن کرده که مهمترین دستاورد آن مصرف گرایی، رفاه طلبی، رقابت پذیری و افزایش خرید این کالا‌ها است که مصرف انرژی برق را بیش از آنچه باید باشد، افزایش داده است از طرفی نداشتن مهارت‌های زندگی و بی تفاوتی و عدم احساس مسوولیت اجتماعی سبب برخی انحرافات معیار انرژی در سطوح خانگی، اداری، کشاورزی و صنعتی شده که نیازمند توجه برنامه‌ریزی بلندمدت آموزشی، نظارت، پایش و برخورد قاطعانه با افراد پرمصرف و قانون گریز است تا سرانه مصرف کشور در حد استاندارد‌های جهانی کاهش یابد.

 منبع:ایرنا

مطلب قبلیاولین مسئولیت اجتماعی نشریات تقویت امید است
مطلب بعدیفقط با شرکت در مسابقه ترکیب برنده، از جوایز جذاب بیمه دات کام بهره مند شوید
وب سایت csrir پایگاهی است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع است. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید