ارزیابی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر کسب و کار

اگر کسب و کار شما هنوز ارزیابی‌های تاثیر سالانه خود را به عنوان بخشی از برنامه CSR اجرا نکرده است، یا اگر ابتکارات شما کاملاً با استراتژی کسب‌وکار شما ادغام نشده است، اکنون زمانی عالی برای شروع است

0
2689
ارزیابی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر  کسب و کار

در دهه های گذشته، ما شاهد ابتکارات زیادی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) در اکثر شرکت‌های بزرگ جهان بوده ایم. بسیاری از کسب‌وکارها در اقصی نقاط جهان ،سیاست‌ها و شیوه‌های جدیدی را جهت بهبود فعالیت های خود بر عوامل خارجی در زمینه های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و تاثیرات حاصل از اینگونه فعالیت ها ،اتخاذ کرده‌اند. برخی از کسب‌وکارها برنامه‌های خود را برای رسیدن به کربن صفر در آینده نزدیک اعلام کرده‌ و اقدام به انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت های خود در این حوزه و همچنین اهداف آینده خود کرده‌اند. در عین حال برخی دیگر از شرکت ها نیز به تازگی شروع به ارزیابی‌ اثرات زیست‌محیطی خود نموده اند که این کار از طریق اندازه‌گیری ساختاریافته تاثیرات فعالیت‌های تجاری آنها، ‌صورت می پذیرد.

البته کمتر سازمانی اقدام به ارائه برنامه‌ای جهت ارزیابی‌ تأثیرات اجتماعی خود کرده است که در آن به سنجش «تاثیرخالص یک فعالیت بر جامعه و رفاه افراد و خانواده‌ها» ‌بپردازد.  اما در طول 18 ماه گذشته، رویدادهای جهانی باعث شده است که بسیاری از رهبران کسب و کارها در سیاست های فعلی خود تجدید نظر کنند و اقدام به ارائه استراتژی شفاف تری برای حمایت از تنوع، برابری و شمول (DEI) کنند.

یکی از راه‌های انجام این کار از طریق ارزیابی‌ زنجیره تامین است که تنوع تامین‌کنندگان را اندازه‌گیری می‌کند و بر اساس شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIs) هزینه‌های شرکت‌های متعلق به اقلیت‌ها،زنان و مشاغل کوچک را پیش بینی می‌کند. بر اساس تجربه حرفه ای من در کار با مشاغلی که از KPI برای تعیین تنوع تامین کنندگان استفاده می کنند، اکثر شرکت ها به دنبال افزایش 200تا 300 درصدی تنوع تامین کنندگان خود در طی پنج سال آینده هستند.

مدیریت داخلی این نوع از KPIها بسیار آسان است و پیامی روشن در خصوص ارزش های یک شرکت ارسال می کند.  با این حال، تقویت KPIها در سراسر زنجیره تامین در مقیاس جهانی بسیار چالش برانگیز است. برای اکثر سازمان‌ها، زنجیره تامین تا 90 درصد از تاثیرات زیست محیطی را به خود اختصاص می دهد.  به همین دلیل است که برای درک بهتر و واقعی تر تأثیر عادات شرکت ها در مورد خرج‌کرد و هزینه های یک سازمان، دستیابی به درک کاملی از شیوه های تجاری تأمین کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است والبته اطمینان از اینکه آنها ارزش های سازمانی شما را منعکس می کنند نیز، بسیار اهمیت دارد.

ارزیابی این تأثیرات معمولاً ابتدا با بررسی فروشندگان آغاز می شود تا مشخص شود آیا آنها استانداردهای شما را برای پایداری در حوزه های زیست محیطی، تنوع نژادی و جنسیتی و سایر معیارهای مهم دیگر، برآورده می‌کنند یا خیر. در نگاه اول، ممکن است انجام این کار سخت به نظر برسد، اما ارزش آن را دارد، زیرا یک روند روشن و کارآمدی را در شرکت ها به وجود می آورد که آنها را  به سمت افزایش ارزش سهامداران و سایر مزایای تجاری سوق می دهد.در سازمان‌هایی که شیوه‌های CSR خوب و کارآمدی را در سراسر زنجیره تامین خود ایجاد کرده‌اند،این روند ظهورکرده  و رو به رشد است.

آنچه اندازه گیری می شود مدیریت نیز می‌شود

پیش از این پرداختن به پایداری در حوزه زیست محیطی و اجتماعی سرمایه گذاری پرهزینه ای تلقی می‌شد، حتی برای سازمان هایی که عمیقاً به این مسائل اهمیت می دادند. تصور سنتی از اینگونه فعالیت ها این بود که انجام کار درست با افزایش شدید هزینه اضافی و کاهش سود همراه است. اما در حال حاضر نوآوری در تولید محصول و در زمینه فناوری به قدری پیشرفت کرده که برای سازمان‌ها این امکان به وجود آمده است که به بهبود تأثیرات خود بپردازند و مزایای تجاری این گونه فعالیت ها را بررسی کنند، حتی مزیت این کار را در بازار رقابتی نیز بسنجند.

نتایج تحقیقات اخیر پروژه ROI، مطالعه ای که توسط شرکت تحقیقاتی10 Sustainability و آزمایشگاه نوآوری اجتماعی کالج بابسون هدایت می‌شود، نشان می‌دهد که شیوه‌های اتخاذ شده در زمینه  CSR دارای پتانسیل‌های بالایی برای ارائه بازدهی مالی وسرمایه‌گذاری (ROI) است و همچنین با مزایای تجاری و رقابتی نیزمرتبط است. این مزایا شامل افزایش ارزش شرکت تا 6 درصد و افزایش ارزش ذینفعان به میزان 1.28 میلیارد دلار (در طی 15 سال) و همچنین کاهش ریسک سیستمی تا 4 درصد است.

در واقع سازمان‌هایی که فعالیت‌های CSR خود را اندازه‌گیری می‌کنند، مدیریت مؤثرتر و کارآمدتری دارند. ارزیابی تاثیر سالانه مدیریت یک شرکت در ترکیب با شیوه‌های اتخاذ شده در زمینه CSR، می‌تواند باعث ایجاد ارزش در بازدهی مرتبط با قیمت سهام و ارزش بازار، فروش و درآمد، شهرت و ارزش برند، منابع انسانی، کاهش ریسک و انطباق شود.  با آموزش بیشتر در مورد چگونگی تأثیر ابتکارات در حوزه CSR بر عملکرد مالی، رهبران شرکت ها می توانند درک بهتری از تأثیر خود بر ارزش کسب و کارشان به دست بیاورند و همچنین می توانند به شیوه جدیدی برای ارزیابی پیشنهادات و فعالیت ها در زمینه CSR دست یابند.

همکاری متقابل می تواند در به حداکثر رساندن مزایای تجاری و همچنین ایجاد ابتکارات در زمینه CSR موثر باشد.  برای مثال، همکاری نزدیک تیم‌های CSR با بخش‌های خرید و مالی، می‌تواند در اجرای استراتژی‌ها برای دستیابی به اهداف تعریف شده در زمینه  CSR کمک کند و در عین حال در به حداکثر رساندن سود از طریق عملکرد بهتر تجاری موثر واقع شود. همکاری بین بخش‌ها می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی را از نظر بهبود تأثیرات خارجی و همچنین ارزش سهامداران ایجاد کند. با گذشت زمان، تغییر و توسعه نگرش‌های ارزشمند متقابل، می‌تواند به شکل‌گیری استراتژی های کلی در کسب‌وکارها کمک کند.

یک مورد قابل توجه

یک متخصص تدارکات در یک شرکت تولیدی دستگاه های پیشرفته، اخیراً متوجه شده است که هزینه چاپ دستورالعمل های نصب و به روز نگه داشتن آنها به 25 زبان بیش از 250 هزار دلار در سال است و با گذشت زمان افزایش نیز می یابد. با وجود تجربه ای که وی هم در حوزه  CSR و هم  در خرید داشت،می دانست که هزینه واقعی از جمله نیاز به نگهداری مواد اولیه موجود و کاغذ هدر رفته مرتبط با هر تغییردر محصولات به طور قابل توجهی بالا است . او پیشنهاد خود را به مدیران کسب و کار ارائه داد و آنها تصمیم گرفتند دستورالعمل‍های نصب را به صورت دیجیتالی، از طریق کدهای QR و بر اساس درخواست از طریق وب سایت شرکت در دسترس قرار دهند.

این یک مثال عالی از این است که چگونه یک تصمیم مبتنی بر اهداف CSR تأثیر مستقیمی بر عملکرد مالی خواهد داشت.  با انجام یک تحلیل مقرون به صرفه (CEA)، با گرفتن مضربی ساده از 15 برابر سود قبل از بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک (EBITDA)، پس از به حداقل رساندن هزینه و اضافه کردن میزان سود کارایی می توان بر عملکرد مالی یک شرکت تاثیر گذاشت و همچنین می توان در ارزش سهامداران این شرکت با ایجاد این تغییر به افزایش 10 میلیون دلاری دست پیدا کرد. .

این نوع روش مبتنی بر داده ها می تواند در نهایت در بهبود تصمیم گیری، تخصیص منابع و بهینه سازی عملیاتی موثر واقع شود. درک و یافتن روش های مختلف جمع آوری و بکارگیری اطلاعات می تواند به هر سازمانی کمک کند تا در بحبوحه وضع اقتصادی همیشه در حال تغییر وپیچیده جهانی تصمیمات بهتری بگیرد.

اگر کسب و کار شما هنوز ارزیابی‌های تاثیر سالانه خود را به عنوان بخشی از برنامه CSR اجرا نکرده است، یا اگر ابتکارات شما کاملاً با استراتژی کسب‌وکار شما ادغام نشده است، اکنون زمانی عالی برای شروع است. عادات خرج کردن هوشمندانه‌تر که برای بهبود اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی طراحی شده‌اند، می‌توانند به طور همزمان مزایای تجاری را برای سازمان شما به ارمغان بیاورند و رهبران کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از داده‌های بدست آمده از ارزیابی تأثیرات و گزارش های موجود درباره تنوع تأمین‌کنندگان؛ تغییرات واقعی و عملی  را  در شرکت ایجاد کنند.


نویسنده:جیسون استرن، مدیر اجرایی Simfoni Analytics، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های دیجیتال برای تجزیه و تحلیل تدارکات و اتوماسیون هزینه‌ها.

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعفوربس
  • برچسب‌ها
  • csr
مطلب قبلیتغییر پارادایم های پایداری: اندازه گیری تأثیر تلاش های سازمانی
مطلب بعدیتقدیر از بنگاهها و فعالین اقتصادی در حوزه مسئولیت اجتماعی/لغو رویداد
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید