پنج اصل اساسی در استراتژی توسعه صنعتی انگلستان

0
3083
پنج اصل اساسی در استراتژی توسعهٔ‌ صنعتی انگلستان

مترجم: رامین کریمیان

‌دولت انگلستان در سال ۲۰۱۷ (حدود چهار سال پیش) اصول استراتژی توسعهٔ ‌صنعتی را به شرح زیر اعلام کرده است:

مقدمه

 با‌ آن‌که کشور ما از قدرت اقتصادی قابل توجهی برخوردار است اما باید بکوشیم باز هم بهره‌وری‌مان را بالاتر ببریم و از همهٔ‌ ظرفیت‌های بهره‌برداری نشده در سراسر کشور بهره‌برداری کنیم . این کار را با تمرکز بر ۵ اصل اساسی بهره‌وری و بازدهی انجام خواهیم داد. این پنج اصل راهنمای ما در تغییر و تحول اقتصادی‌مان خواهد بود.

۱. تمرکز بر ایده‌ها

توانایی‌های بالقوهٔ فکری و ذهنی)برای آن‌که به نوآورترین اقتصاد جهان بدل شویم.

Ideas

توان نوآوری به معنای درانداختن طرح‌ها و اندیشه‌های نو و به کار بستن آن‌ها در عمل از توانایی‌های بریتانیا در طول تاریخ بوده است. از اختراع موتورِ جت و جاروبرقیِ بدون‌کیسه تا اسکنرهای ام آر آی و شبکهٔ جهانی اینترنت. ما در علم و تحقیق پیشرو جهانیم: ما بالاترین رتبه را در انجام انواع تحقیقات در جهان و چهار دانشگاه از برترین دانشگاه‌های جهان را داریم.

برای آن‌که تحقیقات و اکتشافات‌مان در امور صنعتی و تجاری‌ به منصهٔ ظهور برسد و جامهٔ عمل بپوشد باید کارهای بیشتری انجام دهیم. دولت و بخش خصوصی باید در تحقیق و توسعه (R&D) بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. باید بکوشیم بیش و بهتر از پیش ایده‌های نو و جالب را به محصولات و خدمات اقتصادی ـ تجاری بدل کنیم. و باید بکوشیم توانایی نوآوری‌مان را در داخل بریتانیا رشد و توسعه دهیم و در عین حال موقعیت‌مان را به عنوان پیشرو جهان در علم و نوآوری حفظ کنیم.

بریتانیا با این استراتژی توسعهٔ صنعتی خواهد توانست همچون گذشته پیشگامی‌اش را در انقلاب نوین صنعتی نیز حفظ کند. ما این تغییر را از رهگذر بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) در طول تاریخ کشور عملی خواهیم کرد. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که بریتانیا بهترین جا برای نوآوران خواهد بود و با توجه به ۴ اَبَرچالش پیش رو (هوش مصنوعی و انقلاب داده‌ها؛ جامعهٔ مسن؛ رشد بدون آلایندگی محیط؛ آینده‌ی جابه‌جایی و حمل‌ونقل) زمینه‌های همکاری‌ مشترک میان بهترین اذهان در علم و دانش و کسب‌وکار‌ها در سراسر بریتانیا را فراهم می‌آوریم.


سیاست‌های اصلی‌
رساندن مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در تحقیق و توسعه (R&D) به ۴/۲ ٪ تولید ناخالض داخلی تا ۲۰۲۷ (ظرف ده سال)
افزایش معافیت مالیاتی فعالیت در تحقیق و توسعه (R&D) به ٪۱۲
سرمایه‌گذاری ۲۷۵ میلیون پاوندی در صندوق مقابله با چالش‌های استراتژی صنعتی برای تأکید بر ارزش نوآوری

دستاوردها
رساندن معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه (R&D) به ۱۲٪
اعلام موج اول و دوم کمک هزینهٔ مقابله با چالش‌های استراتژی صنعتی
اخیراً سرفصل‌های موج سوم هم تعیین و مشخص شده است.

۲. توجه به آحاد مردم

به منظور ایجاد شغل و فراهم کردن امکان دریافت حقوق و مزایای بیشتر برای همه.
People

بریتانیا صاحب یکی از موفق‌ترین بازارهای کار در جهان است. نرخ اشتغال به بالاترین حد در طی تاریخ کشور رسیده است ــ یکی از سریعترین نرخ‌های رشد در دوران پس از رکود نسبت به سایر اقتصادهای پیشرفته. بنای این موفقیت بر پایهٔ یک نظام آموزش عالی در طراز جهانی است که مقصد و مقصود دانشجویان و محققان سراسر جهان است. کارفرمایان بیش از دیگران با این نظام آموزشی همکاری و همراهی می‌کنند و ما به سفارش آنان سه میلیون دورهٔ کارآموزی و کاروزی برگزار می‌کنیم که از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

‌اما ما کماکان برای رسیدن به نیازهای‌مان در پرورش استعدادها و مهارت‌ مورد نیاز نیروی کار برای کسب‌وکارها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. پیش از این ما توجه لازم را به آموزش فنی مبذول نداشته‌ایم. ما نیروی ماهر کافی و مورد نیازمان را در علم و فناوری و مهندسی و ریاضیات پرورش نداده‌ایم. ما باید نابرابری موجود در کسب مهارت‌ و آموزش میان اجتماعات انسانی مختلف در کشورمان را کاهش دهیم و موانع موجود برای کسب مهارت و درک توانایی‌ها را از سر راه کارگران غیرماهر برداریم.

باید اطمینان حاصل کنیم که همگان خواهند توانست در طول زندگی خود مهارتی فرا گیرند و مهارت‌شان را ارتقا دهند تا درآمد بیشتر و فرصت‌های شغلی بهتر نصیب‌شان شود. ما شهروندان را برای مشاغلی آماده و مجهز می‌کنیم که نسل‌های آتی فناوری به ارمغان خواهند آورد. ما می‌خواهیم تا جایی که اقتصاد می‌پذیرد و ظرفیت جذب دارد همه به شغل مناسب دسترسی داشته باشند و از کارشان لذت ببرند. ما به کمک دوره‌های کارآموزی و کارورزی و دیپلم‌های فنی و تا آن‌جا که نظام آموزشی‌مان ظرفیت دارد آموزش فنی را به سطح مطلوب می‌رسانیم. ما به حمایت‌های خود از آموزش در مدارس، حرفه‌آموزی‌های منعطف و متناسب با نیاز، و هر اقدام دیگری که امکان تغییر و تحول در زندگی آدم‌ها را فراهم آورد ادامه می‌دهیم.

سیاست‌های اصلی‌
– تاسیس یک نظام آموزش فنی به موازات و در کنار نظام آموزش عالی طراز جهانی‌مان که قادر به رقابت با بهترین‌های موجود در جهان باشد.
– سرمایه‌گذاری ۴۰۶ میلیون پاوند دیگر در ریاضیات و آموزش فنی و دیجیتال به منظور فائق آمدن بر کمبود مهارت در علم و فناوری و مهندسی و ریاضیات
– ایجاد “نظام بازآموزی ملی” به منظور حمایت از مردم برای مهارت‌آموزی، که با سرمایه‌گذاری ۶۴ میلیون پاوندی در زمینهٔ آموزش‌های دیجیتال و ساختمان‌سازی شروع می‌شود
دستاوردها
– 4.1 میلیون دورهٔ کارورزی و کارآموزی از سال ۲۰۱۵ شروع شده که از جمله شامل ۵/۱۲ ٪ افزایش در کارورزی‌ در مقاطع عالی است
– تأسیس مؤسسه کارورزی و کارآموزی
– انتشار جزوات آموزشی و راهنمای مدرسان برای رشته‌های مربوطه
– شروع به کار دو مؤسسهٔ “مقدمات ریاضیات پیشرفته” و “مؤسسهٔ کدگذاری”

۳. ارتقا زیرساخت‌ها

در سراسر بریتانیا

Infrastructure

زیرساخت‌ها اصلی‌ترین عامل در زندگی و کار ما هستند و داشتن زیرساخت‌های امروزین و دسترسی آسان به آن‌ها عاملی اساسی در رشد و پیشرفت و رفاه ما هستند.

عمدهٔ این‌گونه از سرمایه‌گذاری‌ها طبعاً بزرگ‌مقیاس و درازمدت‌اند و در عین حال اصلی‌ترین راه تأثیرگذاری دولت بر اقتصاد است ــ و این اعم از حمل‌و‌نقل و مسکن‌سازی است تا گسترش شبکه‌های دیجیتال. …

باید اطمینان حاصل شود که تغییر و تحولات زیرساختی نه فقط مقوم مبانی اقتصادی‌مان باشند بلکه همچنین باید پشتوانهٔ بهره‌وری در درازمدت و موجب اطمینان از جهت‌گیری روشن استراتژیک باشند. تصمیم‌های ما برای سرمایه‌گذاری باید دارای توازن و تعادل جغرافیایی باشد و با زندگی ساکنان جوامعی که سرمایه‌گذاری در آن‌ها صورت می‌گیرد تضاد و تعارض نداشته و با توجه به خواست‌ها و نیازهای آنان باشد. ما باید به نحوهٔ مرتبط شدن مردم و کسب‌وکارهایشان به بازارها برای جلب سرمایه‌گذاران توجه داشته باشیم و در جهت بهبود و ارتقای آن بکوشیم. تأمین زیرساخت‌ها همچنین باید آینده‌نگرانه و با توجه به روندهای مهم در اقتصاد جهانی صورت پذیرد.

با اتخاذ این استراتژی صنعتی، جغرافیای اقتصادی کشور با خیزی بلند در سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی که منادی و مبشر عصر تکنولوژیک نویی است متحول خواهد شد.

ما بریتانیا را بر مرزهای جهان دیجیتال خواهیم ساخت ــ برخوردار از باندِ پهنِ تمام‌فیبری، شبکه‌های نوین ۵ گیگابایتی، و فناوری‌های هوشمند. ما شبکهٔ ریلی پر سرعتی بنا خواهیم کرد که مردم را با فرصت‌های شغلی تازه مرتبط کند، ایستگاه‌ها و فرودگاه‌ها را بازسازی و نوسازی خواهیم کرد و شبکهٔ راه‌ها را با نیاز‌های روز مجهز و متحول خواهیم ساخت. زندگی مردم را در هر جا که ساکن‌اند و کار می‌کنند با مسکن باکیفیت و پاک و انرژی نسبتاً ارزان بهبود خواهیم بخشید. تأمین زیرساخت‌های متناسب در جاهای مناسب توان درآمدسازی مردم و جوامع و کسب‌وکارها را ارتقاء می‌بخشد.

سیاست‌های اصلی‌
– افزایش صندوق سرمایه‌گذاری بهره‌وری ملی به ۳۱ میلیارد پاوند، برای حمایت از سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و زیرساخت‌های دیجیتال
– حمایت از برقی شدن وسایل حمل‌ونقل از طریق تزریق ۴۰۰ میلیون پاوند برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به علاوهٔ ۱۰۰ میلیون پاوند دیگر برای گسترش اعتبارات خرید اتوموبیل‌های برقی
– ارتقای زیرساخت‌های دیجیتال با بیش از یک میلیارد پاوند سرمایه‌گذاری عمومی شامل ۱۷۶ میلیون پاوند برای شبکه‌های ۵ گیگابایتی و ۲۰۰ میلیون پاوند برای تشویق محلات به گسترش شبکه‌های فیبرنوری خود
دستاوردها
– برگزاری مناقصه‌های بسته برای ۸۴۰ میلیون پاوند از اعتبارات “صندوق شهر تغییریابنده” که در اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام می‌شود
– پیشنهاد‌های پذیرفته شده‌ در مناقصه‌ها برای ساخت فازهای نخست باندهای پهن فیبر نوری در بسیاری از نقاط کشور اعلام شده است
– گام‌های لازم در برآورد هزینه‌ها برداشته شده است

۴. محیط کسب‌وکار

امکان شروع و پیشرفت در یک کسب‌وکار

Business

بریتانیا از شهرتی جهانی به عنوان مکانی مناسب برای انجام کسب‌وکار برخوردار است. در هر ۷۵ ثانیه یک کسب‌وکار تازه آغاز می‌شود و ۱۰ کسب‌وکار با سریع‌ترین رشد در اروپا در کشور ما فعالیت دارند. کسانی که قصد رشد دادن یا تغییر محل به کسب‌وکار خود را دارند به بریتانیا می‌آیند چرا که مطمئن‌اند سطح استاندارهای شراکت در کشور ما بسیار بالاست. سازمان همکاری‌ها و توسعهٔ اقتصادی (OECD) کشور ما را یکی از بهترین جاها برای شروع و پیشرفت کسب‌وکار دانسته؛ ما دارای رقابتی‌ترین نرخ مالیات و آمادهٔ پذیرش استعدادهای درخشان و استارت‌‌آپ‌های جنجالی از سراسر جهان هستیم.

مشکل ما بهبود نحوهٔ اشاعه و گسترش بهترین تجاربِ مولدترین کسب‌وکارهایمان است. با این‌که کشور ما یکی از بزرگ‌ترین مراکز مالی جهان است اما کسب‌وکارهای فزاینده گاه با دشواری‌هایی در تأمین منابع مالی مواجه هستند.

میانگین مدیران ما کم‌‌تجربه‌تر از بسیاری از رقبایمان هستند و ما باید بتوانیم بین کسب‌وکارهای موفق و زنجیرهٔ تأمین‌شان ارتباط بهتری برقرار کنیم.

استراتژی ما قصد دارد بریتانیا را به بهترین مقصد شروع و رشد کسب‌وکارها و قطبی جهانی برای جذب و کشاندن نوآوران به خود بدل کند. ما از طریق بالا بردن سطح و میزان همکاری‌ها، تأمین مهارت‌ها و اطمینان‌بخشی به همگان در این باره که فرصت‌های کاری مناسب و مشاغلی با حقوق و مزایای بالا در انتظارشان خواهد بود بهره‌وری را به سمت انواع و اقسام کسب‌وکارها با اندازه‌های مختلف سوق خواهیم داد. ما این اطمینان را ایجاد خواهیم کرد که به نفع بخش مالی است که ارتباط محکم‌تری با سایر بخش‌های اقتصادی برقرار کند تا قادر به جلب و جذب و هدایت سرمایه‌گذاری‌های مؤثرتر بشود. ما محیط کسب‌وکاری ایجاد خواهیم کرد که مهیای مواجهه با مشکلات و استفاد از فرصت‌های فناوری‌های نوین و راه‌های انجام کسب‌وکار باشد.

 سیاست‌های اصلی‌

– راه‌اندازی و تسهیل زمینه‌های همکاریِ ‌بخشی ــ مشارکت دولت و صنعت با هدف افزایش و ارتقا بهره‌وری. نخستین این نوع از مشارکت‌ها در دانش زیستی، ساخت‌وساز، هوش مصنوعی و صنعت اتوموبیل‌سازی خواهد بود
– سوق دادن بیش از ۲۰ میلیارد پاوند از سرمایه‌گذاری‌ها در نوآوری و کسب‌وکارهایی که امکان رشد و توسعه دارند …
– مرور و بررسی اقداماتی که ممکن است در ارتقا و بهبود بهره‌وری بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) مؤثر افتد مثلاً با مشخص کردن شگردهای بازاریابی و فروش محصول در بنگاه‌هایی با بهره‌وری پایین‌تر
دستاوردها
– 5.2 میلیارد پاوند سرمایه‌گذاری دیربازده در کسب‌وکارهای نوآورانه
– تنظیم و تبیین استراتژی صادرات برای بالا بردن توان کسب‌وکارها در دسترسی به بازارهای جهانی
– فراخوان برای گردآوری شواهد و مستندات بهره‌وری کسب‌وکارها

۵. تعیین جا/جایابی

برای مناطق پررونق و شکوفا در سراسر بریتانیا

Places

کشور ما میراثی غنی از این نظر دارد که برخی از بزرگترین و پیشروترین کسب‌وکارهای جهان در جای جای آن جای گرفته‌اند. شهرها و شهرستان‌ها و مناطق روستایی از مزیت‌های رقابتی برخوردارند که در شکل دادن به آیندهٔ اقتصادی ما اهمیت بسیار دارند.

البته هنوز بسیاری از مناطق به ظرفیت کامل خود پی نبرده و واقف نیستند. پراکندگی بهره‌وری منطقه‌ای در بریتانیا بیش از سایر کشورهای اروپایی است. این وضع بر هزینه‌ها و فرصت‌های شغلی و فرصت‌های زندگی مردم اثر می‌گذارد.

هر منطقه از بریتانیا نقش خاص خود را در افزایش توان اقتصادی کشور دارد. ما قراردادهای واگذاری و توسعه را بر مبنای زیربناهای استوار شهرهای‌مان منعقد می‌کنیم و همکاری‌مان را با مقامات محلی در جهت سوق دادن بهره‌وری به هر منطقه ادامه خواهیم داد. ما استراتژی‌های محلی و منطقه‌ای توسعهٔ صنعتی را پیشنهاد و انواع و اقسام دستورالعمل‌ها را که برای تقویت رهبران محلی لازم باشد معرفی خواهیم کرد.

ما همچنین خط‌مشی‌های تازه‌ای برای بهبود و ارتقای مهارت در همهٔ نقاط کشور معرفی خواهیم کرد، زیرساخت‌های متصل به هم بیشتری ایجاد خواهیم کرد، از توانایی‌ها و قدرتمندی‌های موجود در نوآوری حمایت خواهیم کرد،اطمینان حاصل خواهیم کرد که زمین مناسب برای خانه‌سازی و اسکان به اندازهٔ کافی موجود است، و در تقویت دارایی‌های فرهنگی خواهیم کوشید.

با شرکایمان برای واگذاری امور اداری و اجرایی به اجتماعات محلی در سراسر اسکاتلند و ویلز و ایرلندشمالی برای تحقق بخشیدن به برنامه‌های مورد نظر و مطابق با خواست خود همکاری می‌کنیم. همچنین ساخت نیروگاه‌های برق در شمال کشور را برای ایجاد جوامع برخوردار و بهره‌مند ادامه خواهیم داد.

سیاست‌های اصلی‌

– توافق بر سر استراتژی‌های توسعه‌ی صنعتی محلی و منطقه‌ای بر مبنای امکانات و توانایی‌های محلی و فرصت‌های اقتصادی
– احداث صندوقی جدید برای شهرهای در حال تغییر و تحول به ارزش ۷/۱ میلیارد پاوند
– تخصیص ۴۲ میلیون پاوند برای ارزیابی مقدماتی طرح “پرداخت شهریه به معلمان”. این ارزیابی برای سنجش تأثیرات بودجهٔ ۱۰۰۰ پاوندی بود که برای توسعهٔ توان تخصصی معلمان در مناطقی که عقب افتاده پرداخت شده بود.
دستاوردها
– صندوق توسعهٔ فرهنگی توجهات و علاقه‌مندی‌های بسیاری را به خود جلب کرد
– انتشار مقالهٔ “تقویت همکاری‌های اقتصادی محلی”
– مرحلهٔ نخست پیش‌آزمون “نشست‌‌های مشورتی مهارت‌ها” انجام شد

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

منبع:https://www.gov.uk

مطلب قبلیطرحی برای تشویق مردم به دریافت واکسن کرونا
مطلب بعدیورزش و مسئولیت‌پذیری اجتماعی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید