مقابله با بحران اقلیمی با راه‌حلهای مبتنی بر طبیعت

0
2699
مقابله با بحران های آب وهوایی با راه‌حلهای مبتنی بر طبیعت

چگونه راه حل های مبتنی بر طبیعت می توانند در رسیدگی به علل ریشه ای تغییرات اقلیمی کمک کنند.

دهه اقدام (2020-2029) با یک انفجار آغاز شده است. پس از مواجهه با گرم ترین دهه ثبت شده در تاریخ (2010-2019)، با پدیدار شدن بحران کووید ،19 امیدها به یاس تبدیل شد . اگرچه قرنطینه ناشی از این بیماری همه گیر، نفسی تازه برای اکوسیستم های طبیعی بود و موجب رشد مجدد آنها شد، اما متاسفانه این وضعیت موقتی بود. پیش از پایان سال۲۰۲۰،وقوع  بلایای طبیعی متعدد در اقصی نقاط جهان، نشانه‌های غیرقابل انکار تغییرات اقلیمی را با قدرت هر چه تمام تر به بشریت نشان داد.

از زمان انقلاب صنعتی، اقدامات بشر با پیشرفت در حوزه صنعت، عامل اصلی تغییرات اقلیمی در سراسر جهان بوده است . انفجار جمعیت و در نتیجه افزایش الگوی مصرف، عادات غذایی جدید، شهرنشینی سریع و غیره از عوامل اصلی گرم شدن کره زمین است. اما به گفته برخی از دانشمندان، مهمترین عامل در تغییرات اقلیمی؛ جنگل زدایی، آبیاری مراتع و چرای دام ها بوده است.

البته تغییرات اقلیمی را نمی توان معکوس کرد و آنچه به وضوح دیده می‎‌شود، بشر همین حالا هم به نقطه اوج تغییرات آب و هوایی رسیده است. چه این تغییرات شامل سیل های ناگهانی باشد ویا ذوب شدن یخچال ها و یا حتی خشکسالی های بی پایان !

با این وجود انتظار می رود که  الگوی مصرف ما در دهه های آینده همچنان افزایش یابد. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با محیط در حال تغییر سازگار شویم و هرچه  در توان داریم انجام دهیم تا آسیب ها را به حداقل برسانیم.

زمان آن فرا رسیده است که برای مقابله با بحران اقلیمی هر چه مصمم تر اقدام کنیم .در میان بسیاری از راه حل های پیشنهادی، یک راه حل  به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می گیرد و آن‌هم راه حل مبتنی بر طبیعت (NbS) است. این راه حل‌ها می توانند به ما کمک کنند تا اکوسیستم ها را حفظ یا احیا کنیم و در عین حال دی اکسید کربن (CO2) را از جو حذف کنیم.  در عین حال این راه حل ها می توانند به ما در دستیابی به اهداف توافق پاریس کمک کنند و از وقوع سیلاب ها جلوگیری کرده و اثرات شدید تغییرات آب و هوایی را مدیریت کنند. مطالعه ای در PNAS ( proceedings of the national Academy of Sciences )تخمین می‌زند که NbS می‌تواند تا سال 2050 به کاهش تقریباً 20 درصدی گازهای گلخانه ای و حفظ گرمایش جهانی زیر 2 درجه سانتی‌گراد کمک کند.  البته،80 درصد باقیمانده باید از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در تمام صنایع از جمله انرژی، حمل و نقل، ساختمان و غیره به دست آید. بکارگیری NbS در زیرساخت ها از خسارات ناشی از سیل به ارزش 57 میلیارد دلار در کشورهایی مانند چین، هند، مکزیک، ایالات متحده و ویتنام جلوگیری کرده است.  .

به همین دلیل است که سرمایه گذاری هوشمندانه در طبیعت تنها راه پیش رو است.

نمونه‌های بسیار کمی از راه حل مبتنی بر طبیعت (NbS) پیشگامانه و در عین حال ساده در طبیعت وجود دارد که در جنگل‌داری، تالاب‌ها، کشاورزی و اقیانوس‌ها به چشم می‌خورد.بعنوان مثال شرکت Seedballs کنیا روشی برای تولید انبوه گلوله های بذر برای معرفی مجدد گونه هایی از درختان، بصورت  کم هزینه و کارآمد در مناطق تخریب شده آفریقا ابداع کرده است و یا شرکت Solubag، که شامل گروهی از شرکت‌ها در شیلی می شود، مواد زیستی تجزیه ‌پذیری را به عنوان جایگزینی برای پلا ستیک ابداع کرده‌است.

اراده و خواست همان چیزی است که برای اتخاذ راه حل های مبتنی بر طبیعت لازم است .

کربنی شدن اقتصادهای جهانی، تهدیدی‌ جدی برای کاهش انتشار گاز کربن است. امروزه، اتکای شدید ما به سوخت‌های فسیلی و صنعتی شدن بایستی تغییر کند. اگر محصول خاصی دارای ردپای کربن زیادی باشد، باید به طور فعال اقداماتی را برای جایگزینی آن انجام دهیم. اگر یک کارخانه پتروشیمی از سوخت فسیلی استفاده می کند، باید راهی پیدا کنیم تا آن را به کارخانه ای با انرژی پاک تبدیل کنیم.

در ابتدا برای اینگونه اقدامات چالش هایی وجود خواهد داشت. سهامداران دولتی و خصوصی احتمالاً باید در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری های سنگینی انجام دهند، اما بازده آن به نفع ما خواهد بود.بر طبق گزارش سازمان ملل ،روی آوردن به اقتصادهای متکی به طبیعت، می تواند فرصت های تجاری سالانه به ارزش 10 تریلیون دلار ایجاد کند که تا سال 2030 ، 395 میلیون شغل ایجاد می کند.

اما این فرصت ها ایجاد نخواهد شد مگر اینکه اقدامات دولتی و خصوصی با هم صورت پذیرند.ایجاد انگیزه در اقتصاد سبز وهمچنین انگیزه دادن به بازیگران خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه، ما را به سمت آینده ای پایدار سوق خواهد داد و در عین حال، استفاده از راه حل مبتنی بر طبیعت (NbS) و تلاش برای نوآوری های بیشتر، ضروری به نظر می‌رسد.به همین دلیل است که سازمان WeNaturalists افراد و سازمان‌هایی را گرد هم آورده تا راه را برای ارائه راه‌حل‌های حفظ طبیعت و مشکلات آب و هوایی هموار‌کنند.این اقدامات می‌تواند بسیار الهام‌بخش باشد و دیگران را در سراسر جهان برای ایجاد تأثیری جهانی-محلی، ترغیب کند.

همانطور که اشاره شد ، راه حل مبتنی بر طبیعت (NbS)نمی تواند بحران آب و هوایی را حل کند؛ اما مطمئناً می تواند شدت آن را کاهش دهد. محققان و دانشمندان آب و هوایی دائماً در تلاش هستند تا بفهمند که اقدامات بشر چه تأثیری بر محیط زیست خواهد داشت. الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی اجتناب ناپذیر است و این تغییرات باعث ایجاد بحران در اقتصاد و تجارت نیز می‌شود.

توسطترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعCSR Journal/Amit Banka
مطلب قبلیپایان زغال سنگ در ۱۸ کشور جهان
مطلب بعدینهاد جدیدی برای نظارت بر استانداردهای پایداری تاسیس می‌شود
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید