تبلیغات و مسئولیت اجتماعی شرکتی

تبلیغات و مسئولیت اجتماعی شرکتی

برای اینکه یک کمپین تبلیغاتی از نظر اجتماعی مسئول دیده شود، تبلیغات مورد استفاده در آن کمپین باید دارای استانداردهای اخلاق محور باشد. بازاریابی مسئولیت اجتماعی شرکتی، مرکز توجه بسیاری از کمپین های تبلیغاتی عمده بوده، اما اگر تبلیغات مورد استفاده در کمپین توسط مردم حتی ذره ای فریبنده دیده شود، بعید است که آن شرکت علیرغم موضوع تبلیغاتش، از نظر اجتماعی مسئول تلقی شود.

حقیقت در تبلیغات

 راستگویی اولین شرط اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در صنعت تبلیغات است. با این حال ، برآوردن این نیاز آنطور که به نظر میرسد،ساده نیست. اطلاعات واقعی را می توان به شکل فریبنده ای به بیننده ارائه کرد ، ولی در عین حال می توان یک تصویر را طوری دستکاری کرد تا جاییکه تاثیر نهایی دقیق را ایجاد کند، بدون اینکه فریبنده تلقی شود.

به عنوان مثال ، اگر تبلیغاتی می گوید یک محصول خاص ارزان است بدون اینکه به  فرسوده شدن سریع آن اشاره ای شود ، در این صورت اطلاعات اگرچه دقیق ولی در عین حال فریبنده است. در واقع مشتری ای که محصول را می خرد، به احتمال زیاد به جای پس انداز باید پول بیشتری صرف کند، زیرا به زودی آن محصول باید تعویض یا جایگزین شود.

در تبلیغی دیگر ممکن است از ترفندهای عکاسی برای ایجاد جلوه بصری از یک استیک آبدار استفاده شود، زیرا تصویر دستکاری نشده استیک خشک به نظر می رسد و قابل توجه نخواهد بود.اگر استیک هایی که تبلیغ می شوند واقعاً آبدار باشند، تبلیغات فریبنده تلقی نمی شود، حتی اگر تصویر دستکاری شده باشد.

پیام رسانی مسئولانه

عدم رعایت مسائل اخلاقی در تبلیغات شامل ترویج یا مشارکت در هر چیزی است که به جامعه آسیب برساند. اگر در یک تبلیغ از کلیشه های نژادی یا جنسیتی استفاده شود، شیوه های فرزندداری  غیرمسئولانه ای را نشان دهد، استفاده غیرمسئولانه از مشروبات الکلی یا رفتارهای جنسی را تشویق کند یا سعی در دستکاری احساسی مخاطبان آسیب پذیر خود مانند کودکان داشته باشد، بسیاری آن را از نظر اجتماعی بی مسئولیتی تلقی می‌کنند.

البته برخی از این استانداردها جای بحث دارد.  بسته به نوع نگاه شما، هر پیام تبلیغاتی می تواند از نظر احساسی، اغفال کننده تلقی شود.بنابراین عملا “بازار یابی بهتر” است که تعیین کننده است و این مساله برمی گردد به برداشت فردی هر شخص ،که چه چیزی مناسب است و چه چیزی نا مناسب و همیشه این خطر وجود دارد که کمپین تبلیغاتی شما باعث ناراحتی مشتریان شود.

مسئولیت اجتماعی شرکتی

بازاریابی مسئولیت اجتماعی شرکتی عبارت است از ترکیب فعالیت های خیریه یک شرکت با کمپین های بازاریابی آن. برای این کار یک شرکت به جای نوشتن چک برای یک موسسه خیریه منتخب، مبلغ کمک مالی را مستقیماً به فروش اختصاص می دهد و کمپین جمع آوری کمک های مالی را در کانون تبلیغات خود قرار می‌دهد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند از چند جهت برای شرکت سودآورباشد. این کار می تواند بر افزایش درک عموم مردم از یک شرکت تاثیر بگذارد، فروش آنرا افزایش دهد و روحیه کارکنان را بهبود بخشد. به گفته اوبرلو -که برخی از نمونه های تبلیغاتی مسئولیت اجتماعی خوب را ارائه می دهد-مشتریان امروزی بیش از هر زمان دیگری نسبت به فعالیت های غیر اخلاقی کسب و کارها نگاه انتقادی دارند.

اجتناب از بدبینی عمومی

در حالی که اهدای پول به امور خیریه به خودی خود یک فعالیت مثبت تلقی می‌شود، اما ممکن است بازاریابی مسئولیت اجتماعی شرکتی، اگر توسط عموم امری منفعت طلبانه تلقی شود، به شرکت صدمه نیز بزند.به عنوان مثال، اگر استفاده بیش از حد از محصول شما با میزان بالای ابتلا به سرطان همراه باشد و شما یک کمپین تبلیغاتی برای آگاهی از سرطان ایجاد کنید ، ممکن است برخی افراد این کمپین را فریبنده و غیراخلاقی بدانند.

همین اتفاق خواهد افتاد اگر کمپین تبلیغاتی شما با فروش محصولی با انتشار  بالای گازهای گلخانه ای یا بسته‌بندی  افراطی؛ برای اهداف زیست محیطی، اعانه جمع آوری کند . پس پیش از اینکه مسئولیت اجتماعی را موضوع تبلیغات خود قرار دهید، ابتدا باید مطمئن شوید که هیچ تناقضی بین پیام شما و شیوه های تجاری شما وجود ندارد.

ترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

منبع:CHRON

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعCHRON
مطلب قبلیحقیقت پشت پرده CSR در دنیای در حال تحول
مطلب بعدیپناهجویان افغان و ابتکار Airbnb
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید