پناهجویان افغان و ابتکار Airbnb

پناهجویان افغان و ابتکار Airbnb
پیشنهاد مسکن Airbnb برای پناهجوهای افغان با معیارهای CSR مطابقت دارد

با خروج  امریکا از افغانستان، بسیاری از افراد، گروه های مذهبی و موسسات خیریه غیرانتفاعی به چالش های مربوط به انتقال ده ها هزار پناهنده پرداخته اند. علاوه بر اینکه ارتش در حال کمک به پناهجویان افغان است، شرکت های خصوصی و شرکت های دولتی نیز در این امر قبول مسئولیت کرده اند.در اقدامی جسورانه، Airbnb اعلام کرد که به 20،000 پناهنده، مسکن موقت و رایگان ارائه می دهد.

به نظر می رسد که اعلامیه Airbnb چیزی فراتر از یک وعده توخالی است. چرا که شرکت ها اغلب مسئولیت اجتماعی شرکتی را بصورت رفع تکلیف انجام می دهند. اما، این حرکت Airbnb از سخاوت این مجموعه نشأت می گیرد و در عین حال با معیارهای مسئولیت اجتماعی نیز هم خوانی دارد.

معیارهای  CSR 

اولا یک فعالیت مشروع در حوزه csr  به حل چالشهای اجتماعی کمک می کند.  با خروج روزانه هزاران نفر از افغانستان تا پایان اگوست و تلاش بسیاری دیگر برای خروج تا به امروز، خود یک چالش اجتماعی تلقی می‌شود.

ثانیا ، یک ابتکار موفق در زمینه  CSR مستلزم داشتن شرکتی است که بتواند تغییرات قابل توجهی در این خصوص ایجاد کند.  به عنوان مثال، یک شرکت باید دارای تخصص، منابع و انگیزه لازم برای پیگیری و حل یک مسئله باشد.

به نظر می رسد Airbnb بر اساس مدل تجاری خود از حدود 4 میلیون میزبان، برای اقامت موقت پناهجویان افغان بهره مند است. در واقع، این کمک از ماه اگوست شروع شد و اقامت موقت را از طریق بستر Airbnb برای هزاران مهاجر افغان، فراهم کرد.

Airbnb  از طریق موسسه غیرانتفاعی؛airbnb.org، از سال 2012 تاکنون برای ۷۵۰۰۰ نیازمند، مسکن تهیه نموده است.در ماه ژوئن نیز، این شرکت صندوق 25 میلیون دلاری پناهندگان را راه اندازی کرد.

همانطور که استیو شور، رئیس انجمن فناوری مسافرتی (TravelTech) می گوید ، “این برای صنعت سیروسفر چیز جدیدی نیست.شرکت های(اجاره منزل توسط صاحب خانه) Airbnb ، VRBO و دیگران در مواقع نیاز، تلاش های انسان دوستانه انجام داده اند و مدیریت بحران کرده اند.

برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb

برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb ، اهداف خود را از این اقدامات در توییتی نمایش داد و در آن از افراد علاقمند به میزبانی پناهندگان درخواست کرد که با این مجموعه ارتباط بگیرند .وی گفت :“  برای تحقق این امر شما را با افراد مناسب در اینجا متصل می کنیم!”

ثالثا، CSR  باید با ارزشهای شرکت همسو باشد و دلیلی برای انتخاب اینگونه فعالیت ها در زمینه CSR وجود داشته باشد.  همانطور که چسکی Airbnb در توئیتر خود نوشت: “آوارگی و اسکان مهاجران افغان در ایالات متحده و جاهای دیگر یکی از بزرگترین بحران های بشردوستانه زمان ما است. ما احساس می کنیم که مسئولیم و باید قدمی برداریم.”  او از سایر شرکت ها نیز خواسته است که همین کار را انجام دهند.

بیشتر از یک چک و یک بیانیه مطبوعاتی

مثال Airbnb ثابت می کند که در مورد یک فعالیت CSR موثر ، فقط نوشتن یک چک و یا صدور بیانیه مطبوعاتی کافی نیست. در حالی که همه شرکت ها نمی توانند به اندازه شرکت Airbnb موثر واقع شوند – و بایدتوجه داشته باشیم که حتی Airbnb نیز به تنهایی این کار را نکرده است – شرکت ها می توانند  انگیزه بخشش داشته باشند و البته دلایل کافی برای انجام  این کار را نیز دارند.

CSR  علاوه بر کمک به حل یک مسئله مشروع ، می تواند یک سرمایه گذاری تجاری باشد. CSR  می تواند سطح آگاهی یک شرکت را بدون در نظر گرفتن فروش و قیمت سهام افزایش دهد .هنگامی که ارتباطات موثر برقرار می شود، CSR  می تواند مشتریان را جذب کند، درب تجارت را به روی شرکت باز کرده و احساس غرور در بین کارکنان و مشتریان ایجاد کند. بعنوان نمونه به فعالیتهای شرکت Milk Stork، شرکتی کوچک در کالیفرنیا نگاه کنید که توانست 21 گالن شیر مادر از ورزشکاران شرکت کننده در المپیک توکیو را به ایالات متحده ارسال کند تا فرزندان آنها بتوانند از موهبت شیر مادر بهره مند شوند.

مزایای ثانویه

با این حال، اینها  همه ملاحظات ثانویه هستند.  کار CSR شرکت ها باید از مکانی صادقانه و الهام بخش آغاز شود و کلید حل این مساله ارائه راه حلی برای مشکلات اجتماعی و توانایی ایجاد تغییرات است .

جنیفر بهرامی ، رئیس ارتباطات و بازاریابی جهانی در موسسه غیر انتفاعی International Baccalaureate (موسسه ارائه دهنده مدرک معادل کارشناسی بین المللی) می گوید: “دستیابی به اصالت، همسویی طبیعی و تأثیر ابتکارات بشردوستانه، اغلب دشوار است.” تلاش Airbnb مثالی عالی از زمانی است که اهداف و ارزشهای یک نام تجاری با رهبری آن همسو باشند و می توانند از آن برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر بر پدیده های روی زمین استفاده کنند.”

عبارت کلیدی فرد راجرز خطاب به کودکان با عنوان “به دنبال یاری دهندگان باش “در هنگام مشاهده اخبار ناراحت کننده در تلویزیون ؛ ممکن است بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته شده باشد که( نصایح خوب باید اینگونه باشند) در این زمانه و به ویژه در مساله خروج از افغانستان بسیار بجا است. 

علاوه بر اینکه ارتش ایالات متحده و هم پیمانان حامی او علیرغم همه چالشها و تهدیدات، امریکایی ها و حامیان ماموریتشان را از افغانستان خارج کردند، Airbnb و میزبانان آن نیز در امریکا تاثیرات مثبتی ایجاد کرده اند.

امیدواریم که این حرکت آنها الهام بخش دیگر شرکت ها شود تا به زودی دست به کار شوند و فعالیت های مسئولیت اجتماعی شان را جدی بگیرند.

ترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

منبع:prnews

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعprnews
مطلب قبلیتبلیغات و مسئولیت اجتماعی شرکتی
مطلب بعدیسه دلیل برای اهمیت CSR و ESG در کسب‌وکار
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید