تفاوت بین ESG و CSR چیست؟

0
3390
تفاوت بین ESG و CSR چیست؟

محیط زیست، اجتماع و حکمرانی (ESG)  و مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) دو اصطلاحی هستند که هنگام بحث در مورد میزان آگاهی اجتماعی یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند. اما به دلیل همپوشانی بین آنها، بسیاری کنجکاو هستند که بدانند تفاوت بین ESG و CSR چیست.

ESG چیست؟

معیارهای زیست محیطی ، اجتماعی و حاکمیت(ESG) شامل مجموعه ای از استانداردها است که سرمایه گذاران بالقوه برای شناسایی و غربالگری شرکت‌هایی که می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند، استفاده می‌‌کنند.

استانداردهای ESG به تأثیرات محیطی یک شرکت (محیط زیست) و روابط آنها در منطقه ای که در آن فعالیت می کنند، از جمله  کارکنان، تامین کنندگان، مشتریان و بطور وسیع تر (اجتماع) می پردازد. این استانداردها همچنین به رهبری شرکت، حقوق اجرایی، حقوق سهامداران، حسابرسی و کنترل های داخلی (حکمرانی) اشاره دارد.

CSR چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) یک مدل تجاری خودتنظیمی است که در آن شرکت ها از تأثیر خود بر جامعه وسیع تر آگاه می شوند. این شامل محیط زیست، اقتصاد و افراد درون جامعه است.

شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) را مد نظر قرار می‌دهند؛ عموما در حوزه هایی فعالیت می‌کنند که بتوانند جامعه و جهان پیرامون خود را ارتقا بخشند و در عین حال در مقابل سهامداران ، ذینفعان و عموم مردم بیشتر مسئول و پاسخگو باشند.

تفاوت بین ESG و CSR چیست؟

در حالی که ESG و CSR هر دو نگران تأثیر یک شرکت بر جامعه و محیط زیست هستند، تفاوت عمده آنها در این است که CSR یک مدل تجاری است که توسط شرکت های جداگانه استفاده می شود، اما ESG معیاری است که سرمایه گذاران برای ارزیابی یک شرکت و تعیین اینکه آیا آنها ارزش سرمایه گذاری دارند،استفاده می‌کنند.

مطالعات نشان می دهد شرکت هایی که بیشتر دغدغه محیط زیستی دارند، بازدهی بیشتری برای سرمایه گذاران به همراه می‌آورند، بنابراین ESG و CSR دو مورد بسیار مهم برای مشاغل، به ویژه استارتاپ ها هستند.

نمونه هایی از پایداری در دفاتر

در اینجا، ما شرکت های خاصی را بررسی کرده ایم که تدابیر ویژه ای برای پایدارتر شدن خود انجام داده اند:

A man is operating a machine that moves heavy objects. He is loading logs onto the back of a truck.
source:IKEA.com

IKEA

تولیدکنندگان سوئدی مبلمان ایکیا IKEA دارای یکی از پایدارترین زنجیره های عرضه هستند که 50درصد چوب آنها از جنگلداران پایدار و 100درصد از پنبه آنها از مزارع پایدار تهیه شده است که استانداردهایی را برای بهره‌برداری از  چوب و پنبه  رعایت می کنند. همچنین فروشگاه های IKEA دارای بیش از 700000 پنل خورشیدی هستند.

پاناسونیک

یکی از ویژگیهای قابل توجه پایداری درشرکت لوازم الکترونیکی پاناسونیک این است که دفتر مرکزی آمریکای شمالی خود را از حومه نیوجرسی به ساختمانهای دارای مجوز رهبری در طراحی انرژی و محیط زیست(ساختمانهای سبزLEED ) در مرکز شهر نیوآرک، درست در کنار ایستگاه متوری “پن” منتقل کرده است. این اقدام شرکت پاناسونیک، نیاز به رانندگی کارکنان را برای رسیدن به محل کار و در نتیجه انتشار کربن را کاهش می دهد.

پاتاگونیا

شرکت آمریکایی پوشاک پاتاگونیا در حرکتی که شاید بتوان آن را یک استراتژی بسیار جالب بازار نامید، آگهی‌هایی را منتشر کرده است که مردم را تشویق می کند تا کالاهایی که نیاز ندارند را نخرند،حتی اگر این کالاها از محصولات خود آنها باشد. آنها همچنین  برنامه ای را برای تعمیر محصولات خود ترتیب داده اند که نیاز به جایگزینی و خرید مجدد آنها را نیز کمتر می کند.

علاوه بر اینها نمونه های متعددی از شرکت ها می تون نام برد که در زمینه پایداری، عملکرد ضعیفی دارند. از جمله این شرکتها می توان به کسب وکارهای حوزه خرده فروشی اشاره کرد.  Tobias Buxhoidt، موسس و مدیر عامل parcelLab می گوید:

“در حالی که بسیاری از برندها ممکن است در مورد اعتبار پایداری یا رویکرد زیست محیطی خود نسبت به خرده فروشی و مصرف گرایی موعظه کنند، اما از خود انعطاف پذیری یا تمایلی را هم نشان نمی دهند تا به مشتریان خود اجازه دهند انتخابهایی سازگار با محیط زیست انجام دهند.”

“شرکت هایی مانند DPD، که بسیاری از خرده فروشان با آنها کار می کنند، ممکن است جایگزینی برای کاهش کربن ارائه دهند، اما بسیاری از برندها در نحوه حمل و نقل یا بسته بندی،گزینه ای برای کاهش کربن در فرایند خود ندارند.”

” مجموعه وسیعی از اقدامات وجود دارد که برندها می توانند برای بازگرداندن قدرت به مصرف کننده انجام دهند و به آنها اجازه دهند تا انتخاب های پایدار تری داشته باشند. مثلا اگر انتخاب اندازه بسته‌بندی‌های آنها برای کاهش ضایعات باشد، یا بسته های خنثی و عاری از کربن ارائه دهند و حتی به مشتریان این امکان را بدهند که بسته های بدون ذکر نام برند و فقط واجد اطلاعاتی مربوط به بازیافت را خریداری کنند .

پایداری در ساخت و ساز

پایداری  ساخت و ساز

وقتی صحبت از محیط ساخته شده (built environment) می شود ، پیمانکاران ساختمانی، معماران و دولت ها همگی در حال بررسی راه هایی برای پایدارتر ساختن ملک های تجاری، محلی و مسکونی هستند.

یکی از راههای انجام این کار، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند صفحات خورشیدی و توربین های بادی در طراحی ساختمان است. بهبود عایق بندی ساختمان در حفظ گرما، همچنین کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی منجر به بالا بردن سطح پایداری می‌شود.

استفاده از مصالح غیر سمی، سنتی و پایدار در ساخت و ساز ساختمان، یکی دیگر از اصول کلیدی طراحی پایدار ساختمان و کاهش میزان اتلاف منابع و به حداقل رساندن مصرف آن است.

اقداماتی مانند برداشت و جمع آوری آب باران و اطمینان از وجود اقدامات بازیافتی می تواند در به حداقل رساندن ضایعات کمک کند. اطمینان از وجود شبکه ارتباطاتی و حمل و نقل عمومی خوب برای ساختمان ها، به حداقل رساندن نیاز استفاده از خودرو ، راه دیگری برای پایدارتر ساختن ساختمان ها است.

مشاغلی که به دنبال رعایت بهتر اصول ESG هستند و یا استراتژی خود را منطبق با اصول مسئولیت اجتماعی شرکتی(CSR) پیاده سازی می کنند، باید به دنبال تکرار برخی اقدامات پایدار باشند و به این اصول پایبند باقی بمانند.

ترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

منبع:بیزنس لیدر

*Environmental, Social and Governance (ESG)

*Corporate Social Responsibility (CSR)

مطلب قبلیچرا توقف استفاده از بنزین سرب دار، اهمیت دارد
مطلب بعدیفوتبال و مسئولیت اجتماعی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید