فوتبال و مسئولیت اجتماعی

0
3154
فوتبال و مسئولیت اجتماعی
ایجاد تأثیرات اجتماعی مثبت از طریق فوتبال.UFA

یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، به هدف ایجاد تأثیرات مثبت اجتماعی از طریق فوتبال، تلاش می‌کند تا با رویکردی همه جانبه، علاوه بر همراهی با جامعه برای کاهش اثرات سوء ناشی از رفتار و عملکرد بشر در حوزه محیط زیست، زمینه را برای تشویق و ترغیب مردم به ورزش، به هدف فراهم ساختن زندگی سالم، فراهم آورد.

آنچه در ادامه می خوانید، مسئولیت اجتماعی فوتبال (FSR)، و سرفصلهایی است که یوفا خود را به اجرای آن متعهد می داند.

رویکرد استراتژیک

استراتژی اتخاذ شده در حوزه مسئولیت اجتماعی فوتبال یوفا درعین حال که به توسعه پایدار در جامعه کمک می کند؛ ارزش کسب و کارهای اصلی در این سازمان را نیز افزایش می دهد.

این استراتژی بر این اصل استوار است که فعالیتهای مسئولیت اجتماعی نباید مانع سودهی شود؛ بلکه مسئولیت اجتماعی باید در راستای کسب درآمد باشد.

یوفا رویکردی سیستمی را اعمال می کند که با همکاری ذینفعان اصلی اقتصادی، اجتماعی، مالی و زیست محیطی – در داخل و خارج از سازمان – برای ارتقای مسئولیت اجتماعی بصورت همه جانبه و در تمام سطوح فوتبال کار می کند.

رویکرد یوفا نسبت به اف اس آر(مسئولیت اجتماعی فوتبال) همواره در حال تکامل و توسعه و پیشرفت مسئولیت اجتماعی بین یوفا و کمیته های ملی است.

موضوعات استراتژیک

بخش اعظم فعالیت های اف اس آر، متمرکز برامور کلیدی مسئولیت اجتماعی است واین موضوعات کلیدی از طریق فوتبال با مشارکت نزدیک با سازمان های متخصص صورت می‌پذیرد.

این استراتژی مستلزم یک بررسی مستقل و منظم است که بامشارکت گسترده ذینفعان صورت می پذیرد. توصیه های نهایی توسط کمیته بازی جوانمردانه(fair Play) و مسئولیت اجتماعی یوفا تأیید می شود و در چرخه های چهار ساله بر سایر مسائل اولویت دارد.

یوفا از اهداف توسعه پایدار، که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2015 تعیین شده است ، به عنوان مبنایی برای جهت گیری استفاده می کند. یوفا در گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی فوتبال(FSR) خود، اهداف توسعه پایدار را با توجه به هر موضوع استراتژیکی ترسیم می کند تا سهم خود را در اقدامات جهانی در زمینه توسعه پایدار نشان دهد.

تنوع و شمول

مسئولیت اجتماعی فوتبال

نژادپرستی و سایر اشکال تبعیض همچنان یک پدیده گسترده و ریشه دار در اروپا است. گروه های اقلیتی که در سراسر قاره و در فوتبال با این گونه عدم تحمل ها روبرو هستند، دائماً در معرض خشونت کلامی و فیزیکی هستند.

فوتبال یک ابزار شناخته شده برای گسترش تنوع نژادی، جنسیتی و شامل تمامی گروه ها است، که توسط سازمان ملل متحد ، کمیسیون اروپا و شورای اروپا پشتیبانی می شود.

یوفا فرهنگ فراگیر در فوتبال را تشویق و رفتار عادلانه و مشارکت همه را تأیید می کند، در واقع  این فرهنگ فراگیر تفاوت هایی مانند قومیت، سن، جنس، مذهب، گرایش جنسی، فرهنگ،  ملیت، درآمد یا توانایی و غیره را نیز در بر می گیرد.

محیط زیست

فوتبال و محیط زیست

تغییرات آب و هوایی مهمترین مسأله عصر ما است، تهدیدی که کل کره زمین را به خطر می اندازد، و مشکلی است که به احتمال زیاد سرنوشت نسل ما و پس از ما را تعیین خواهد کرد.

یوفا تأکید ویژه ای بر ترویج اقدامات اقلیمی در مسابقات خود دارد. همچنین ذی نفعان خود را تشویق می‌کند تا به مسائل پایداری زیست محیطی مرتبط با فعالیت های داخل و پیرامون فوتبال توجه کافی داشته باشند.

یوفا به عنوان بخشی از تعهد خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، یکی از 17 عضو امضا کننده پروژه اقدامات سازمان ملل متحد برای تغییرات آب و هوایی است. یوفا و دیگر سازمان های ورزشی، پشت این طرح با یکدیگرمتحد شده اند و پیمان بستند که از موقعیت های خود برای به حداقل رساندن تهدید ناشی از تغییرات آب و هوایی- مطابق با توافقنامه پاریس -استفاده کنند

سلامتی و تندرستی

مسئولیت اجتماعی فوتبال

دو سوم مرگهای زودرس در منطقه اروپا ناشی از چهار بیماری مهم غیرواگیراز جمله بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 1 و 2، سرطانها و بیماریهای مزمن تنفسی است. با این حال، با اصلاح عوامل خطرساز سبک زندگی، می توان از حداقل 80 درصد از تمام بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و 40 درصد از سرطان ها پیشگیری کرد.

یوفا متعهد به ترویج شیوه های زندگی سالم و فعال و توسعه محیط های فوتبال جهت ارتقاء سطح سلامتی است و عوامل خطرساز کلیدی شیوه زندگی مرتبط با بیماری های غیرواگیر را مورد توجه قرار می دهد. این تعهدات شامل ترویج فرهنگ فعالیت بدنی منظم، مانند بازی فوتبال، وهمچنین رژیم غذایی سالم تر، شیوه زندگی بدون سیگار و مصرف کمتر الکل است.

صلح و آشتی

اروپا اخیرا تحت تأثیر چندین درگیری مانند مواردی که در جنوب شرقی اروپا و قفقاز رخ داده، قرار گرفته است.

ترویج صلح و آشتی در مناطق پس از جنگ، در میان گروه های جمعیتی مخالف، موضوعی پیچیده است که حل آن ممکن است چند نسل طول بکشد. برنامه ها باید بر اساس تجزیه و تحلیل صحیح شرایط و با توجه به زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع آسیب دیده از درگیری، برنامه ریزی و اجرا شوند.

همچنین، یوفا از فعالیتهایی برای ارتقای ارتباطات اجتماعی و فعالیتهای مشترکی که در ذات فوتبال هستند پشتیبانی می کند.

همبستگی

مسئولیت اجتماعی فوتبال

همبستگی را می توان به عنوان یک رویکرد “از بیرون به درون” تعریف کرد که به موجب آن مسائل و مشکلات اجتماعی شناسایی شده و با استفاده از فوتبال به عنوان یک ابزار حل می شود.

یوفا با همکاری ذینفعان اصلی، از جمله سازمان های غیردولتی و اتحادیه اروپا، از چارچوب های تعیین شده مانند دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار استفاده می کند، تا مناطقی را که می توانند از منابع خود به نفع جامعه استفاده کنند را شناسایی کند.

حقوق بشر

دنیای ورزش، از جمله فوتبال، می تواند تأثیرات اجتماعی مثبت و یا منفی قابل توجهی داشته باشد و احترام به حقوق بشر را ارتقا دهد ، اما درعین حال می تواند سوءاستفاده و تبعیض را نیز تقویت کند. پس اطمینان از مطابقت کامل فوتبال اروپا با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و ابزار و اصول مربوطه بسیار مهم است.

یوفا اقداماتی را برای اطمینان از رعایت استانداردهای حقوق بشر در تمام سطوح فعالیت های خود از جمله مسابقات، در راستای مطابقت کامل با اصول راهنمای سازمان ملل در تجارت و حقوق بشر انجام می دهد.

حفاظت از کودکان

روزانه میلیونها کودک و نوجوان در فعالیتهای ورزشی در سراسر اروپا شرکت می کنند. پس از افزایش رسوایی های سوء استفاده جنسی از افراد زیر سن 18 سال در فوتبال، یوفا مجدداً بر تعهد خود برای حمایت و فعال کردن مشارکت ایمن دختران و پسران در همه سطوح بازی تأکید می کند. هدف این است که فوتبال در اروپا یک تجربه امن، مثبت و لذت بخش برای همه کودکان و نوجوانان باشد.

از طریق اجرای سیاست ها، شیوه ها و رویه های موثر، یوفا از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش احتمال وقوع آسیب و اقدامات مسئولانه حمایت می کند تا اطمینان حاصل شود که هرحادثه ای که اتفاق می افتد به درستی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

روابط با هواداران

مشارکت معنادار هواداران نقش مهمی در توسعه پایدار فوتبال دارد.یوفا متعهد است تا اطمینان حاصل کند که همه نیازها و دیدگاه های این گروه ذینفع اصلی در طول بازی در نظر گرفته شود. یوفا، همکاری فعال ومنظمی را با حامیان خود جهت ارتقا حکمرانی در فوتبال و بهبود تجربیات هواداران در روز بازی انجام می‌دهد.

مطلب قبلیتفاوت بین ESG و CSR چیست؟
مطلب بعدیآیا تغییرات آب‌ و هوایی می تواند باعث بحران مالی شود؟
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید