بنیاد کمک­‌های نیکوکارانه منتشر کرد
جایگاه ایران در شاخص نیکوکاری (2021 )

جایگاه ایران در شاخص نیکوکاری (2021 )

بیش از ۱۰ سال است که «بنیاد کمک­‌های نیکوکارانه» (CAF)، هر سال شاخص نیکوکاری جهان را منتشر می­‌کند. نخستین شاخص نیکوکاری جهان از سوی این بنیاد در هنگامه بحران مالی جهان منتشر شد. شاخص امسال اما به بررسی تاثیرات پاندمی بر روند نیکوکاری در سراسر جهان می­‌پردازد.

این بنیاد خیریه بین‌­المللی در انگلستان به ثبت رسیده است و ۹ دفتر در ۶ قاره جهان دارد. براساس نتایج شاخص نیکوکاری جهان «CAF» به خاطر بلایای ناشی از «کووید-۱۹» در سراسر جهان، بسیاری از کشورهایی که در دهه گذشته در رده ۱۰ کشور برتر سخاوتمند در امور خیریه جای داشتند، شاهد سقوط رتبه خود بوده‌­اند.

بررسی‌­های «CAF» نشان می‌­دهد که تمایل به نیکوکاری کاهش پیدا نکرده، بلکه نیکوکاری قربانی اعمال محدودیت‌­های قرنطینه­‌ای از سوی دولت‌­ها شده است. با وجود اینکه قرنطینه­‌ها جان بسیاری از انسان­‌ها را نجات داده، اما فرصت­‌های نیکوکاری را کاهش داده است و با ایجاد چالش­‌های بسیار باعث بروز بحران در موسسات خیریه و افرادی که دریافت‌­کننده کمک­‌های این موسسات بودند، شده است و همچنان نیز ادامه دارد.

در این گزارش علاوه بر بینش و ماهیت نیکوکاری در سراسر جهان سه جنبه نیکوکاری نیز مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از:

۱- آیا به تازگی به یک غریبه یا کسی که نمی­‌شناختید کمک کرده‌­اید؟

۲- آیا به تازگی به یک موسسه خیریه کمک مالی کرده‌­اید؟

۳- آیا در ماه‌­های گذشته وقت خود را به صورت داوطلبانه به یک سازمان خیریه اختصاص داده‌­اید؟

گزارش ۲۰۲۱ شاخص نیکوکاری جهان «بنیاد کمک‌­های نیکوکارانه» که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سال گذشته میلادی است، نگاهی منحصربه فرد به روند جهانی سخاوتمندی ارائه می‌­کند و نشان می‌­دهد که مردم چه کشورهایی بیشتر در فعالیت­‌های اجتماعی مشارکت داشته‌­اند، کمک‌­های بیشتری به جوامع خود کرده‌­اند و از افزایش کمک خیریه حمایت کرده‌­اند. این گزارش براساس نتایج نظرسنجی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان با همکاری موسسه گالوپ تهیه شده است.

بر این اساس، وقایع شگفت‌­آوری که در سال گذشته اتفاق افتاد این موضوع را تقویت کرد که آنچه به‌طور تاریخی جامعه مدنی خوانده می‌­شود در یک سطح بین­‌المللی وجود داشته است و جوامع همچنان نیازمند همکاری تنگاتنگ با یکدیگر هستند. در طول همه­‌گیری «کووید-۱۹»، اهمیت کمک‌­های فرامرزی و همبستگی در سطح جهانی بیش از هر زمان دیگری آشکار شد. زیرا نشان داد هر جامعه‌­ای برای نجات خود نیازمند ارائه راهکار و کمک به دیگر جوامع است.

سخاوتمندترین کشورهای جهان

در رتبه­‌بندی شاخص نیکوکاری ۲۰۲۱ «CAF»، اندونزی توانست عنوان سخاوتمندترین کشور را به خود اختصاص دهد. امسال بیش از هشت نفر از هر ۱۰ نفر اندونزیایی کمک­‌های نقدی انجام داده‌­اند و نسبت فعالیت­‌های داوطلبانه این کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی بوده است. اندونزی در مجموع با ۶۹درصد، بالاترین نمره شاخص را دارد. زکات به‌طور گسترده در اندونزی انجام و عواید آن برای نیازمندان توزیع می‌­شود. گزارش‌­ها حاکی از آن است که پرداخت­‌های زکات در کشورهای اسلامی در مواجهه با بیماری همه­‌گیر به‌ویژه در سال ۲۰۲۰ زیاد بوده است.

رتبه­‌بندی ۱۰ کشور سخاوتمند جهان به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بسیاری از کشورهایی که همیشه در ۱۰ رتبه نخست سخاوتمندترین‌­ها جای می­‌گرفتند در این گزارش سقوط کرده‌­اند. این تنزل ممکن است به دلیل اثرات پاندمی، اعمال قرنطینه و محدودیت­‌های آن باشد. به عنوان مثال، آمریکا که همیشه در میان پنج کشور سخاوتمند جهان قرار داشت در این گزارش به جایگاه ۱۹ سقوط کرده است. دیگر کشورها مانند انگلستان، کانادا، ایرلند و هلند نیز همگی کاهش قابل توجهی در نمرات خود داشته‌­اند. به جای آنها چندین کشور که هرگز در فهرست ۱۰ کشور سخاوتمند جهان نبودند اکنون در فهرست بخشنده­‌ترین کشورها قرار دارند. نیجریه یکی از این کشورها است. این در حالی است که نیجریه در رتبه‌­بندی شاخص قبلی جایگاه ۱۶ را داشت، اما در گزارش امسال توانسته است با کسب ۵۲درصدی امتیاز کل به رتبه سه برسد. کشور غنا نیز برای نخستین مرتبه در این فهرست قرار گرفته است. به همین ترتیب کشورهای اوگاندا و کوزوو هم در فهرست ۱۰ کشور سخاوتمند جهان جای گرفته‌­اند.

به مانند بسیاری از کشورهای غربی، استرالیا و نیوزیلند از سال ۲۰۱۸ کاهش امتیاز داشته‌­اند و شاخص هر دو کشور زیر میانگین بلندمدت آنها است. با این حال، هر دو همچنان در فهرست ۱۰ کشور سخاوتمند امسال باقی مانده‌­اند.

در سال ۲۰۲۰، بیش از ۳ میلیارد نفر در جهان به کسانی کمک کرده‌­اند که آنها را نمی‌­شناختند. این رقم رکورد جدیدی است که در شاخص نیکوکاری جهانی «CAF» به ثبت رسیده است. در ۲۰۲۰ بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال جهان (۵۵درصد) به افراد غریبه کمک کرده‌­اند. به‌­رغم شیوع کرونا، یا شاید به دلیل آن، کمک­‌های مالی در سراسر جهان افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ تعداد افرادی که نسبت به پنج سال گذشته خود کمک مالی بیشتری انجام دادند ۳۱درصد افزایش یافت.

رتبه و امتیاز ۱۰ کشور برتر

۱۰ کشور سخاوتمند در شاخص نیکوکاری جهان بر اساس گزارش ۲۰۲۱ «CAF» به ترتیب عبارت از اندونزی با ۶۹درصد امتیاز کل، کنیا با ۵۸درصد امتیاز کل، نیجریه با ۵۲ درصد امتیاز کل، میانمار با ۵۱ درصد امتیاز کل، استرالیا با ۴۹درصد امتیاز کل، غنا و نیوزیلند هر یک با ۴۷درصد امتیاز کل، اوگاندا، کوزوو و تایلند نیز هر یک با ۴۶درصد امتیاز کل، است.

جایگاه ایران در جهان

ایران در گزارش ۲۰۲۱ با کسب ۳۹درصد امتیاز کل، رتبه ۳۲ را به خود اختصاص داد. پاسخ ایرانیان که در این نظرسنجی در مورد سه جنبه کمک کردن مورد سوال قرار گرفتند به شرح زیر بوده است:

۶۲درصد از ایرانیانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌­اند اظهار داشته‌­اند که به افراد غریبه و کسانی که نمی‌­شناخته‌­اند کمک کرده‌­اند و از این لحاظ ایران توانسته در رتبه ۳۸ قرار بگیرد.

۴۵درصد از پاسخ­‌دهندگان گفته­‌اند که به تازگی کمک مالی کرده‌­اند و در این جنبه از کمک کردن ایران رتبه ۲۳ را کسب کرده است و ۱۱ درصد از افراد مصاحبه شده نیز تصریح کرده‌­اند که وقت خود را برای مشارکت در فعالیت‌­های داوطلبانه به موسسات خیریه اختصاص داده­‌اند و از این نظر در میان دیگر کشورها ایران رتبه ۹۲ را دارد.

«CAF» با توجه به نتایج حاصل از این گزارش و تغییر رتبه‌­ها اعلام کرده است که در گزارش‌­های آینده این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد که آیا ثروتمندترین کشورها که معمولا ۱۰ جایگاه برتر را در فهرست سخاوتمندترین­‌های جهان به خود اختصاص می­‌دادند خواهند توانست بار دیگر جایگاه­‌های گذشته خود را به دست آورند یا خیر. آنچه پاندمی نشان داد حکایت از آن داشت که مردمان بیشتری در این کشورها در مواقع سخت محتاط­­‌تر عمل می‌­کنند، اما تعداد بیشتری از مردم کشورهای کمتر ثروتمند، در چنین مواقعی بیش از گذشته به فکر همنوعان خود خواهند بود.

منبعموسسه افرا
مطلب قبلیوبینار جایگاه حاکمیت شرکتی در توسعه فضای کسب‌وکار
مطلب بعدیغفلت از مسئولیت اجتماعی در پروژه های نفتی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید