جایگاه توسعه پایدار در حقوق بین‌الملل

0
2732
جایگاه توسعه پایدار در حقوق بین‌الملل

مقاله علمی- پژوهشی جایگاه «توسعة پایدار»در حقوق بین الملل با تأکید بر رویه دولتها

نویسندگان:

  • محمدرضا جهانی پور:دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل، دانشگاه قم
  • احمدرضا توحیدی: استادیار،گروه حقوق بین‌الملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه قم

«توسعه پایدار» در عرصه بین‌المللی به گفتمانی رایج بدل شده و با تصویب اهداف توسعه پایدار در اجلاس سران ملل متحد در سال 2015 به برنامه‌ای فراگیر و مورد اهتمام دولت‌ها در ابعاد گوناگون تبدیل شده است. عملکرد دولت‌های جهان در مواجهه با این موضوع در دهه‌های اخیر سیر جالبی داشته است. توسعه پایدار در سیاست و حقوق بین‌الملل جایگاه مشخصی یافته است، هرچند هنوز پرسش‌ها و ابهاماتی نیز وجود دارد. هدف این مقاله تحلیل این موضوع از منظر حقوق بین‌الملل و تبیین جایگاه فعلی توسعه پایدار در حقوق بین‌الملل با توجه به عملکرد دولت‌هاست.

در این مقاله سعی داریم با روش تحلیلی-توصیفی این فرضیه را اثبات کنیم که توسعه پایدار امروز از حد یک مفهوم صرف عبور کرده و در جنبه‌هایی به حوزة حقوق نرم بین‌الملل و حتی در بعضی موارد به حقوق سخت وارد شده است.

این مقاله در فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، شماره تابستان 1400 به چاپ رسیده است.

برای دریافت و مطالعه متن کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

مطلب قبلیتاثیر مسئولیت اجتماعی(CSR) بر فعالیت شرکتها
مطلب بعدیمزایا و چالش‌های اقتصاد چرخشی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید