سابقه 40 ساله شرکت بلندآوازه سوئیسی در فعالیت‌های خیرخواهانه
رولکس و مسئولیت اجتماعی

0
3087
رولکس و مسئولیت اجتماعی
ابتکارات گسترده رولکس در حوزه اجتماعی می تواند مثال مفیدی برای شرکتهای دیگر باشد که به دنبال گسترش مسئولیت اجتماعی خود هستند

بر اساس پژوهش موسسه reputation، شرکت سوئیسی رولکس، موقعیت خود را به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه مسئولیت اجتماعی، حفظ کرده است.

موسسه Reputation در رتبه بندی جهانی RepTrak، مطالعه وسیعی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت ها، انجام داده است. در این پژوهش بر اساس شاخصهای جهانی ،100 شرکت برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی  معرفی شده اند. شرکت سوئیسی رولکس در این رتبه بندی در سال 2020 جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

رولکس،پیشرو در مسئولیت اجتماعی

علیرغم کاهش کلی رتبه بندی ها در سال جاری ،شرکت رولکس موقعیت خود را به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه مسئولیت اجتماعی، حفظ کرده است.

این شرکت که در سال 1905 تاسیس شده، از پیشگامان ساخت ساعت است و با قطعات مبتکرانه ای مانند ساعت مچی ضد آب “Oyster” و ساعت کرونومتری خود شارژ (نبضی) “Date Just” تحولی را در صنعت ساعت سازی ایجاد کرده است.

فعالیت های بشردوستانه شرکت رولکس تا حد زیادی بر دو برنامه اصلی متمرکز شده است: The Rolex Awards for Enterprise و The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative که به ترتیب در سال 1976 و 2002 تأسیس شد . درک استراتژی رولکس در فعالیت های اجتماعی برای سازمانهایی که به دنبال بهبود و گسترش مسئولیت اجتماعی خود هستند، مفید خواهد بود.

موفقیت رولکس به اعتبار و پیشینه فعالیت خیریه آن نسبت داده می شود. رولکس با سرمایه گذاری و متعهد شدن به پروژه های بلندمدت اجتماعی، دارای بیش از چهل سال سابقه چشمگیر در  فعالیت خیرخواهانه است.

The Rolex Awards for Enterprise برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ساخت ساعت مچیOyster  تاسیس شد و در آن از افرادی که توانمندیشان را در مدیریت و کارآفرینی در زمینه های محیط زیست، علوم کاربردی، فناوری و اکتشاف نشان می دهند، تجلیل می شود. از برندگان این جایزه می­توان به افرادی چون  جونتو اوهکی و بروکتاویت تیگابو اشاره کرد.

جونتو اوهکی، برنده سال 2016  در حوزه فناوری کاربردی و بنیانگذار اولین فرهنگ لغت گروهی؛ SLinto است که بستری آنلاین برای افراد ناشنوا فراهم می کند و ارتباطات جهانی را با در دسترس قرار دادن ترجمه زبان اشاره در بیش از 126 زبان فراهم می کند.

بروکتاویت تیگابو، برنده جوان علوم و سلامت 2010، بنیانگذار و مدیر Tsehai Loves Learning است که یک برنامه اجتماعی بلندپروازانه است که در محتوای آموزشی ویژه کودکان و خانواده ها تخصص دارد و اطلاعات قابل دسترسی در مورد موضوعات مرتبط با سلامت را در اختیار جوامع روستایی اتیوپی قرار می دهد.

The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative از هنرمندان نوظهور در زمینه های مختلف هنری از جمله فیلم ، ادبیات ، موسیقی ، رقص ، تئاتر ، معماری و هنرهای تجسمی حمایت می کند. این برنامه هر دوسال یکبار برگزار می شود و از هنرجویان به صورت چشمگیری پشتیبانی می کند و به هر هنرجو حداقل 6 هفته دسترسی به مربی و جایزه ای در قالب کمک هزینه مالی داده می شود.

گلوریا کبرال، هنرجو معماری 2014-2015 با معمار سوئیسی پیتر زومتور همراه شد و به عنوان مدیر پروژه Tea Chapel در کره با او همکاری کرد. کابرال همچنین با زومتور در استودیوی زومتور در سوئیس و زادگاهش در پاراگوئه همکاری کرد.

تائو نگوین فان، دانشجوی هنرهای تجسمی 2016-2017 تحت هدایت هنرمند آمریکایی جوان جوناس قرار گرفت. فان، در استودیوی نیویورک جوناس و همچنین در اسپانیا ، ایتالیا و هند به دنبال کردن کارهای جوناس پرداخت. این برنامه راهبردی با تمرکز بر انعطاف پذیری ساخته شده و به مربی و هنرجو اجازه می دهد که مجموعه ای از شرایط مورد توافق طرفین را تعیین کنند و تضمین می کند که هر ارتباطی با تجربه خود مربی شکل می گیرد و نیازهای هنرجو را برآورده می­سازد. به عنوان مثال، تائو نگوین فان سعی کرد در حین کار به دنبال کردن کارهای مربی خود بپردازد و از مشاوره یا راهنمایی فنی جوان جوناس استفاده نکند.

از سوی دیگر ، چایتانیا تامانه، هنرجوی بخش فیلم 2016-2017 توسط آلفونسو کوارون راهنمایی شد که به جای اعمال دیدگاه از بالا به پایین معلم و دانش آموز، رویکردی “افقی” را در رابطه ی مربی و هنرجو در پیش گرفت. تامانه در کنار کوآرون در تولید فیلم و نوشتن فیلمنامه ای همکاری کرد، در حالی که کوآرون به دنبال فرصتی برای یادگیری از تامانه بود.

نکات کلیدی

شرکت ها می توانند با مشارکت در پروژه های دارای مسئولیت اجتماعی که با هویت شرکتی خود و به صورت بلند مدت هماهنگ هستند ، رویکردهای مشابهی را در زمینه کارهای خیریه اتخاذ کنند به عنوان مثال ، رولکس از پروژه هایی حمایت می کند که بر نوآوری در زمینه های متمایز تمرکز می کنند. همانند علم و فناوری ، هنر و فرهنگ. این برای یک شرکت مشهور به عنوان یک مبتکر در ساعت سازی منطقی است. بنابراین به نظر می رسد ماموریت دو برنامه اصلی با اهداف شرکت همسو است. علاوه بر این، رولکس ارتباط خود را با شرکت کنندگان، پس از برگزاری دوره اولیه برنامه حفظ کرده است.

ابتکارات گسترده رولکس در حوزه اجتماعی می توانند مثالهای مفیدی برای شرکتهای دیگر باشند که به دنبال گسترش مسئولیت اجتماعی خود هستند. مهمتر از همه ، شرکتها می توانند مدل مسئولیت اجتماعی در رولکس را سرلوحه قرار دهند. در واقع برنامه های معتبر هنگامی ایجاد می شوند که ارزشهای خود سازمان را منعکس کنند.

با سرمایه گذاری در طرح های بلندمدت و همسو با سازمان های فرهنگی، شرکت ها شانس بیشتری برای موفقیت در مسئولیت اجتماعی خواهند داشت. طولانی بودن یک پروژه و اصالت آن نیز به احتمال زیاد مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت و در عین حال مشارکت در امور خیریه، تاثیرات اجتماعی یک شرکت را به حداکثر خواهد رساند.

مطلب قبلیمیراث ماندگار المپیک‌
مطلب بعدیهرم مسئولیت اجتماعی کارول
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید