در عصر پرتلاطم امروز که با تغییرات مداوم همراه است، تلاقی هوش مصنوعی و توسعه پایدار به روزنه امید تبدیل شده و می‌خواهد پاسخ جمعی ما به چالش‌های مهم جهانی را بازتعریف کند. با توجه به نگرانی‌های روزافزون محیط‌‌زیستی، سرعت‌ بخشیدن به حرکت در مسیر توسعه پایدار بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد. از نظر ما هوش مصنوعی در این بزنگاه مهم چیزی فراتر از یک فناوری عجیب و جرقه‌ای قدرتمند برای تحول مثبت است. پتانسیل اصلی هوش مصنوعی در توانایی آن در مهار داده‌ها، بهینه‌سازی فرایند‌ها و برافروختن نوآوری نهفته است. از این رو هوش مصنوعی به جزء لاینفک ماموریت مشترک ما برای پیشرفت جهانی بدل می‌شود. در حالی که در کانون نوآوری و پایداری ایستاده‌ایم، باید برای حرکت به سمت آینده‌ای منعطف، پایدار و کامیابی مشترک به ساختن ادامه دهیم.

جان کری توضیح می‌دهد: «۵۰ درصد از کاهش کربن را که برای حذف آلاینده‌ها نیاز است فناوری‌هایی ممکن می‌کنند که هنوز اختراع نشده‌اند.» گذشته از سطح کربن و به‌ویژه در استارت‌آپ‌های نوپا، نوآوری‌ نقش مهمی در برآورده کردن تمام ۱۷ هدف توسعه پایدار ایفا می‌کند. اگرچه هوش مصنوعی در حال فراگیر شدن ‌است، اما باید چالش‌هایی مثل نبود بودجه و دسترسی به تصمیم‌گیرندگان را برطرف کرد.

مهم‌ترین نوآوران هوش مصنوعی عبارت‌اند از:

  • Stream Ocean: استارت‌آپ Stream Ocean (که پیشتر بنیاد Nature Counts نام داشت) به کم‌بودجه‌ترین SDG یا زندگی زیر آب (SDG 14) رسیدگی می‌کند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در کنار دوربین‌های زیردریایی برای نظارت لحظه‌ای بر تنوع زیستی زیر دریا کمک می‌گیرد. این فناوری با تجزیه تحلیل پیشرفته و سریع داده‌های اقیانوس، از جمله معیار‌های تنوع زیستی، به پروژه‌های احیای مرجانی کمک می‌کند.
  • Pano AI: شرکت Pano AI با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی، تایید و دسته‌بندی فوری جنگل‌سوزی‌ها، به مبارزه جهان با آن دسته از فجایع اقلیمی کمک می‌کند که از جنگل‌سوزی روزافزون نشأت می‌گیرند.
  • NatureDots: این شرکت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای نظارت لحظه‌ای و از راه دور بر مزارع آبی در تلاش است زنجیره غذایی مبتنی حیات دریایی را با تضمین سلامت شیلات منقلب کند.

فجایع آب‌وهوایی در طول ۵۰ سال گذشته به اوج رسیده‌اند به طوری که سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ به ثبت رسید. مشکلات اقتصادی جهان باعث شده سرمایه‌گذاران در سبد سرمایه‌گذاری خود به خطر اقلیمی توجه کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی سلاح ارزشمندی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های عظیم، از جمله داده‌های اقلیمی و اقتصادی، هستند تا بتوان خطرات اقلیمی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرد. از جمله موسسات مالی پیشتاز این حوزه عبارت‌اند از:

  • BlackRock: بلک‌راک به عنوان بخشی از تعهد خود به اقتصاد پایدار، با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای سنجش و ردیابی ردپای کربنی سرمایه‌گذاری‌ها، از ابزار هوش مصنوعی Aladdin Climate برای تشخیص خطرات و فرصت‌های اقلیمی به زبان اقتصاد استفاده می‌کند.
  • Asian Development Bank: این بانک با راه‌اندازی صندوق هوش مصنوعی و دیجیتالی‌سازی، در تلاش است به امنیت انرژی در کشور‌های در حال توسعه کمک و از طریق فراگیر کردن انرژی پاک با تغییرات اقلیمی مبارزه کند.

برای تحقق اهداف توسعه‌ پایدار، باید روش‌هایی را به منظور ردیابی و گزارش بیشتر ایجاد کرد. سنجش تاثیر، که برای مسئولیت‌پذیری اهمیت حیاتی دارد، روند تحقیق اهداف را به صورت شفاف زیر نظر می‌گیرد. برای بهبود دقت و بهره‌وری این ارزیابی‌ها،‌ تمامی طرفین از جمله سرمایه‌گذاران، دولت‌ها و جوامع، باید از سنجش تاثیر در ترکیب با هوش مصنوعی استفاده کنند.

پیشتازان سنجش تاثیر عبارت‌اند از:

  • کمیسیون اروپا (EC) :EC همواره از چارچوب‌های IMM برای ردیابی و سنجش تاثیر و پیشرفت مرتبط با SDG 6 استفاده کرده و به طور ویژه بر ارزیابی آب پاک و بهبود تاسیسات تخلیه فاضلاب تمرکز دارد.
  • Global Impact Investing Network (GIIN) :GIIN با همکاری موسسات مالی و سرمایه‌گذاران تاثیر‌گذار، از هوش مصنوعی برای سنجش تاثیر ترویج اهداف توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌کند.

گزارش 2023 State of AI از مک‌کینزی یک بازار جهانی ۱.۸۷ هزار میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۲ برای هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند و بر لزوم اقدامات جدی در این باره تاکید دارد. هوش مصنوعی علاوه بر افزایش بازدهی عملیاتی، کاتالیزور قدرتمندی در بازسازی نگاه جامعه به پایداری است. این فناوری با افزایش اعتماد و کمک به نوآوری به نیروی تعیین‌کننده‌ای در حرکت جمعی ما به سمت یک آینده پایدار تبدیل می‌شود. هم‌جوشی هوش مصنوعی و توسعه پایدار مسیر امیدوارکننده‌ای را پیش روی ما قرار داده است. به لطف این هم‌جوشی، نوآوری، حرکت‌های هوشمندانه اقتصادی، سنجش دقیق تاثیر و تغییر تصور جامعه از پایداری گرد هم آمده و به آینده‌ای ماندگار و امیدوارکننده تا نسل‌ها بعد شکل می‌دهند. این مسیر از فناوری فراتر رفته و بسامد تصمیمات امروز ما در طول زمان را شامل می‌شود، تصمیماتی که سیر حرکت سیاره ما را مشخص می‌‌کند و بر سلامت ساکنانش اثرگذار است. در مواجهه با توانایی‌های انقلابی هوش مصنوعی به یاد می‌آوریم که اقدامات امروز ما سازنده بنیان آینده‌ای است که در آن پایداری نه یک هدف، بلکه بخش مهمی از میراث مشترک بشریت به حساب می‌آید.

منبع: وی‌فوروم

منبعماهنامه پیوست
مطلب قبلینقش فناوری در آینده CSR
مطلب بعدیاسنپ کتابخانه‌های مدارس مناطق کم‌برخوردار را تجهیز می‌کند
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید