مسئولیت اجتماعی یک انتخاب نیست، ضرورت است

0
2636
مسئولیت اجتماعی یک انتخاب نیست، ضرورت است

یک دهه قبل انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها یک انتخاب توسط مدیران و نظام تصمیم گیری شرکت بود ولی امروز به یک ضرورت تبدیل شده است و هر شرکتی که بخواهد قدرت رقابت بالایی داشته باشد، نیاز دارد در حوزه مسئولیتهای اجتماعی فعال باشد.

شرکتها دریافته اند که مصرف کنندگان خواستار حضور قدرتمند آنها در عرصه مسئولیتهای اجتماعی هستند و می دانند که این کار مزایای مالی زیادی را نیز برای آنها به همراه می آورد. مزایایی مانند افزایش درآمد و سودآوری و افزایش ارزش سهم آنها در بازارهای مالی دنیا. به همین دلیل است که گزارشها از رشد ارزش سهام شرکتهایی خبر می دهد که فعالانه در حوزه مسئولیت اجتماعی حضور دارند و جامعه را از فعالیتهای خود مطلع می کنند.

مطالعات انجام شده توسط موسسه مدیریت و حسابرسی  امریکا نشان می دهد ۹۰ درصد از شرکتهایی که در شاخص اس اند پی ۵۰۰ امریکا قرار دارند، هر سال گزارش مفصل و کاملی از انجام مسئولیتهای اجتماعی خود ارایه می دهند. گزارشهایی که سیاستهای آنها در یک سال قبل از انتشار گزارش را تشریح می کند و تاثیر این سیاست را روی جامعه به طور اجمالی ارزیابی می کند.

به همین دلیل شرکتهایی که می خواهند در اقتصاد این روزهای دنیا رشد را تجربه کنند و قدرت رقابت بالایی داشته باشند باید راهی مناسب برای خدمات رسانی به جامعه برای خود تعریف کنند و در انجام مسئولیتهای اجتماعی فعال باشند. بر مبنای این گزارش در دنیای امروز به خصوص بعد از همه گیری کرونا در دنیا، جهان به حضور پر قدرت شرکتها در عرصه مسئولیتهای اجتماعی نیاز دارد و مصرف کنندگان هم خواستار آن هستند.

 اما در میان حوزه های مختلفی که شرکتها می توانند به انجام مسئولیتهای اجتماعی بپردازند، حوزه محیط زیست از اهمیت بالاتری برخوردار است. تغییرات جوی آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرده است و زمینه را برای بحران های طبیعی و زیست محیطی فراهم اورده است. تغییرات جوی باعث کاهش توان تولید محصولات کشاورزی و تخریب بخشی از سیستم تولید غذا در دنیا شده است، به همین دلیل ورود شرکتها به این حوزه برای انجام مسئولیتهای اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

 نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که صاحبان کسب و کارها و مدیران ارشد شرکتهای بزرگ باید از ابتدای سال گام های اصلی و مهم خود در جهت کاهش آسیب به محیط زیست را مشخص کنند و بودجه هایی که برای حمایت از تولید انرژی های پاک و عرضه آن به سهم بیشتری از مصرف کنندگان در دنیا نیاز است، را تعیین کنند.

مطلب قبلیراهکارهای پیاده سازی CSR در زنجیره تامین
مطلب بعدیافزایش کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر با وجود افت ناشی از همه گیری
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید