سه عاملی که باعث افزایش توچه شرکتها به انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در چین شد
مردم، دولت و زلزله

0
2798
مسئولیت اجتماعی شرکتها در چین

انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در چین قدمت زیادی ندارد.اما از سال ۲۰۰۶ توجه دولت و شرکتهای بخش خصوصی به این مساله افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

بررسی ها نشان می دهد، علیرغم اینکه  دولت چین در سال 2006  مفهوم مسئولیتهای اجتماعی را در قانون تاسیس شرکتها اضافه کرد اما این امر زمینه را برای اجباری شدن انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها فراهم نکرد. اما  زلزله ای که در سال ۲۰۰۸ در کشور چین اتفاق افتاد، تاثیر معنا داری در افزایش فعالیت شرکتها در این حوزه و افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه داشت.

در جریان این زلزله ۷۰ هزار نفر از مردم چین جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۵ میلیون نفر بی خانمان شدند و بازسازی این مناطق و سکنی دادن به این جمعیت، بار عظیمی را بر دوش دولت گذاشت. در این زمان بود که شرکتهای بزرگ با اهدا کردن ۱.۵ میلیارد دلار به یاری مردم زلزله زده کشور  شتافتند و توانستند گامی بزرگ در تعریف و تشریح ضرورت انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها بردارند.

در واقع بعد از این حادثه طبیعی بود که مردم و شرکتها و حتی دولت به موضوع مسئولیتهای اجتماعی شرکتها توجه بیشتری کردند و میزان کمکهای مالی ارایه شده توسط شرکتها و میزان سرمایه گذاری آنها در زمینه آموزش و مهارت اموزی افزایش پیدا کرد.

از طرف دیگر بزرگتر شدن طبقه متوسط اقتصادی هم در کشور چین تاثیر زیادی در این تحول بزرگ داشت. زیرا طبقه متوسط، طبقه ای آگاه و تحصیل کرده بودند و با علم روز آشنا بودند و این مطالبه را  از شرکتها  داشتند که در مقابل مردم و جامعه مسئولیت پذیر باشند. این گروه خواهان ارتقای استانداردهای زندگی خود بودند و شرکتها به عنوان اشخاص حقوقی فعال در جامعه را برای پیشبرد اهدافشان مسوول می دانستند.

بررسی تاریخچه فعالیت شرکتهای چینی در عرصه مسئولیتهای اجتماعی نشان می دهد که نقش دولت در این عرصه غیر قابل اغماض است.بر اساس گزارش منتشر شده توسط نشریه «youmatter world» از یک طرف بخش زیادی از شرکتهای بزرگ چینی وابسته به دولت هستند و  تاکید روی انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط دولت باعث شده است تا آنها هم در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند و از طرف دیگر بسیاری از شرکتهای بزرگ در این کشور برای جلب حمایت دولت از طرح های پیشنهادی آنها، برای انجام مسئولیتهای اجتماعی پیشقدم شدند. مثلا زمانی که دولت چین طرح کاشت درخت برای مبارزه با آلودگی هوا را مطرح کرد، اغلب شرکتهای بزرگ در این کشور وارد عرصه  سرمایه گذاری در این حوزه شدند و میلیونها درخت در کشور کاشته شد.

منبع: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

مطلب قبلیبرابری جنسیتی در دسترسی به فرصتهای شغلی و دستمزد
مطلب بعدیجهت گیری تازه مسئولیت اجتماعی شرکتهای آلمانی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید