مسئولیت اجتماعی شرکتی، مهمتر از همیشه

0
3020
مسئولیت اجتماعی شرکتی، مهمتر از همیشه

چگونه می توان از پیشرفت شرکت خود در حوزه مسئولیت اجتماعی اطمینان حاصل کرد

سال2020،سال تغییر ارزش‌ها در جهان، نه تنها بخاطر پاندمی کووید19،بلکه بخاطر جنبشهای عدالت اجتماعی بود. همانند تغییرات جزر و مدی، انتظارات از آنچه که یک شرکت باید برای آن بایستد و در اولویت قرار دهد نیز تغییر کرده است. تا ژانویه 2020، تمرکز مسئولیت اجتماعی شرکتها به طور معمول بر گرمایش جهانی، اقدامات اقلیمی، پایداری، پایبندی به تنوع و اصول فراگیر بود و با هدف ایجاد تصویری مهربان و همدل از شرکتها، تلاشهایی صورت می­‌پذیرفت.

اما این پاندمی همه چیز را تغییر داد و توجه را از اقدامات پیشین به چگونگی خدمت رسانی شرکت ها به جامعه و کارمندانی که دورکاری می کنند، و پیروی از دستورالعمل های بهداشتی و مقررات فاصله گذاری اجتماعی معطوف کرد. پس از آن در ماه مه، مرگ جورج فلوید در آمریکا منجر به جنبش بسیار مهمBlack Lives Matter شد، که به تغییر دوباره اولویت ها به سمت برابری و عدالت انجامید.

بلندترین صدا متعلق به مصرف کنندگان و سرمایه آنهاست و اگر از اقداماتی که یک شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده ناراضی باشند؛ پول خود را جای دیگری هزینه خواهند کرد. در واقع، قشر جوان(Millennials -نسل هزاره) مایل است -فراتر از محصولات یا خدماتی که یک شرکت ارائه می دهد- به اینکه یک شرکت چه اهداف اخلاقی را دنبال می‌کند، نگاه کند و از برند مورد علاقه خود بخاطر عدم انجام اقدامات مسئولانه اجتماعی، بگذرد.

با توجه به سالی که بسیاری از ارزش ها را تغییر داد و با وجود اهمیتی مضاعف در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها، ارزیابی ارزشهای شرکت و چگونگی واکنش شرکت ها به صداهای شنیده شده در دور دنیا، از همیشه مهم تر شده است.

خود را با چالش های جدید وفق دهید

شرکت هایی مانند فورد و لوئی ویتون به دلیل تفکر سریع و استراتژی فداکارانه در تغییر کاربری کارخانه های خود برای کمک به تولید انبوه تجهیزات محافظتی و ضدعفونی کننده، مورد ستایش قرار گرفتند. اکنون که این شرایط بد رو به پایان بنظر می‌رسد، برای هر شرکتی درسی برای یادگرفتن از این عمل قهرمانانه وجود دارد: سازگاری بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از شرکت ها قابلیت تغییر اولویت در شرایط اضطراری جهانی را ندارند، اما می‌توان سازگاری را در مسیر پیشرفت فعالیت ها نهادینه کرد. حال سوال این است که چگونه می توان این انتخاب ها را برای اطمینان از همسویی آنها با جهان در حال تغییر، اصلاح کرد؟

این اقدام لزوماً نباید دارای ابعاد گسترده ای باشد. به این فکر کنید که چگونه می توانید تا جایی که امکان دارد به دنیای خود کمک کنید. به عنوان مثال، eviivo، یک مجموعه رزرو چند منظوره هتل ها، اتاق و خانه های اجاره ای؛ طی سال گذشته کمپین های متعددی برای سازگاری با صنعت در حال تغییر گردشگری راه اندازی کرده است. در اوج همه گیری کرونا، آنها پروژه “اقامت برای قهرمانان” را راه اندازی کردند که 55000 مسکن رایگان و یا کم هزینه برای کارکنان مشاغل ضروری (کادر درمانی و مشاغلی که به طور روزمره برای تداوم زندگی در کشورها حیاتی هستند) تدارک دیده شد. در حال حاضر، آنها تمرکز خود را بر پیشبرد کمپین “#StayLocal2021” متمرکز کرده اند، که به شرکت ها کمک می کند تا به جای برنامه ریزی تعطیلات جمعی برای افراد شرکت، اقامتی یک شبه آرام و با فاصله اجتماعی برای استراحت و آرامش در اختیار برخی از کارمندان خود قرار دهند. حتی ارائه گزینه ای مانند این به کارکنان، تاثیر بسیار زیادی درحوزه مسئولیت پذیری شرکت می­گذارد.

پولتان را جای درستی هزینه کنید

بسیاری از شرکت ها سریعا حمایت خود را پیرامون جنبش “زندگی سیاهان مهم است”(Black Lives Matter) اعلام کردند، اما بسیاری از آنها به دلیل سخنان پوچ خود مورد انتقاد قرار گرفتند. بیانیه هایی که تنوع نژادی را بدون هیچ گونه عملگرایی واقعی در بوق و کرنا می‌کنند و بیشتر از آنکه کمک کنند، آسیب زننده هستند. اگر می خواهید مسئولیت اجتماعی داشته باشید، باید فراتر از وعده های توخالی عمل کنید.

بسیاری از برندها این کار را به درستی انجام داده اند و می­توانیم از آنها درس بگیریم. به عنوان مثال، Glossier نیم میلیون دلار به سازمان های متعددی اختصاص داد که بر مبارزه با بی عدالتی نژادی تمرکز می کنند. شرکت “لگو” نیز 4 میلیون دلار اهدا کرد. علاوه بر این، فراتر از کمک مالی، بسیاری از شرکت ها فهرستی از منابع خود برای حمایت از کارکنان و مشتریان خود جهت آموزش مبارزه با تبعیض نژادی اهدا کردند.

تمرکز خود را بر روابط انسانی بگذارید

با افزایش فشار بر CSR،  مهم است که به کوتاه ترین لحظات در شرکت بیندیشید. مانند اینکه چگونه در چنین زمان سختی به فرهنگ شرکت کمک می‌کنید. تعاملات یک به یک با کارکنان، مشتریان و ارباب رجوع، فراتر از آنچه که فکرش را می کنید پیش می رود، و این امر به ویژه هنگامی صادق است که نیاز به صرفه جویی در وقت دارید یا اینکه مجبور به اخراج برخی از کارکنانتان شوید. مجله هاروارد بیزینس ریویو(HBR) در این زمینه می نویسد: “آنچه شرکتها برای کمک به کارکنان اخراج شده خود، بیش از آنچه که مورد نیاز است یا انتظار می رود،انجام می­دهند باعث افزایش وفاداری، بهره وری بیشتر و مزایای پایدار اعتبار طولانی مدت می شود.”

بیشتر این کمکها مالی است،بطور مثال شرکت هایی مانند Lyft یا Walmart که برای کارمندان ساعتی خود که در حال کار نیستند هم، دستمزد می پردازند. اما اگر امکانات مالی لازم برای انجام این کار را ندارید (همانطور که بسیاری ندارند)، به میزان سازگاری شرکت شما برمی گردد. چگونه می توانید برای افرادی که با آنها کار می کنید منابعی ارائه دهید، در روابط خود انعطاف نشان دهید یا کمی بیشتر به آنها محبت کنید.

 بطور ذاتی شرکت یعنی مردم. هیچ چیزی مانند یک بحران جهانی مردم را به هم نزدیک نمی‌­کند. مشارکت شرکت شما در حل بحرانها فقط یک ” اظهار مسئولیت” برای جلب نظر عمومی نیست، بلکه مسئولیت شما در قبال بشریت است. شرکت هایی که قادر به سازگاری، تصمیم گیری سریع، انعطاف و حفظ امور خیریه در راس اقدامات خود هستند، در طولانی مدت برنده خواهند بود.

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی
منبعnewsbinding
مطلب قبلیمحیط زیست و عدالت اجتماعی، چالش جدید رهبران کسب وکارها
مطلب بعدیمسئولیت اجتماعی و کودکان کار
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید