مسئولیت اجتماعی و کودکان کار

0
3119
مسئولیت اجتماعی و کودکان کار

شرکت ها به طور فزاینده ای نگران کار کودکان در زنجیره تامین خود هستند و آن را مغایر با ارزشهای خود می‌دانند.در واقع این مساله تهدیدی برای تصویر اجتماعی آنها و توانایی‌هایشان در جذب و حفظ کارکنان برتر و همچنین پایداری زنجیره تأمین است. متاسفانه کودکان کار را می توان در تمام مراحل زنجیره تامین، از جمله در کشاورزی، تولید و خرده فروشی یافت.

‎بخش گفتگوی اجتماعی سازمان جهانی کار (ILO) بر اساس  کنوانسیون شماره 138 مبنی بر تعیین حداقل سن و کنوانسیون182 در خصوص بدترین انواع کار برای کودکان، از تلاش شرکتها برای کاهش استفاده از کودکان در کسب و کار و افزایش رعایت استانداردهای کار کودکان حمایت می‌کند. این بخش از سازمان جهانی کار، از طریق حمایت از پلتفرم شرکتهای چند ذینفعی مرتبط با کودکان کار و سایر گروههای مربوطه ،فعالیت های خود را انجام می‌دهد. مشارکت شرکتهای دولتی-خصوصی برای مقابله با کار کودکان در زنجیره تأمین و تقویت ظرفیت اجزای سازمان جهانی کار؛ و انجام پروژه های تحقیقاتی و تخصصی، به ویژه ارائه و توسعه راهکارهایی برای مشاغلی که از اصول سازمان ملل متحد در زمینه تجارت و حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تجارت استفاده می کنند، همه و همه اقداماتی است تا اطمینان حاصل شود -همانطور که در کنوانسیونهای سازمان بین المللی کار تصریح شده است- آنها به حق آزادی کودکان در استفاده از آنها به عنوان کودک کار، احترام می گذارند.

تلاش های بین المللی

پس از تأیید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی  بر “اصول راهنمای تجارت و حقوق بشر” در ژوئن 2011، سازمان جهانی کار و سازمان بین المللی کارفرمایان (IOE) پروژه “راهنمای نحوه انجام تجارت با رعایت حقوق کودکان و دنیای عاری از کودکان کار“را ارائه دادند که در آن به چگونگی جلوگیری از کار کودکان و مشارکت آنها در اصلاح قوانین مربوطه، چه در فعالیت های خود و چه در زنجیره تامین، از طریق سیاست های مناسب، پرداختند.

این سند جهت پیشگیری، شناسایی و رسیدگی به کار کودکان است که راهکار های عملی برای کارخانه ها و دیگر مراکز تولیدی ارائه می دهد تا از کار کودکان زیر سن قانونی جلوگیری کنند و در صورت وقوع به طور موثر به آن پاسخ دهند.در دوران پاندمی کرونا بررسی ها و تحقیقات در این زمینه تحت الشعاع شرایط اخیر قرار گرفته و دسترسی مناسبی به اطلاعات در زمینه استفاده از کودکان کار در زنجیره تامین وجود ندارد.

ممکن است کووید 19 سالها اقدامات علیه کار کودکان، از جمله در صنعت پوشاک و زنجیره تامین را معکوس کند.

ترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعسازمان جهانی کار
مطلب قبلیمسئولیت اجتماعی شرکتی، مهمتر از همیشه
مطلب بعدیتوسعه پایدار و انرژی هسته ای
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید