مسئولیت اجتماعی شرکتها در سال ۲۰۲۰

0
2735
مسئولیت اجتماعی شرکت اپل در دوران همه گیری کرونا

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه «هاروارد بیزینس ریو» یکی از حوزه های مهم انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در سال ۲۰۲۰ که بحران کرونا در دنیا مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود، این بود که شرکتها از اجرای سیاست تعدیل نیرو امتناع کنند.

البته کاهش میزان پرداختی به نیروهای کاری در سالهای بحرانی می تواند در دستور کار قرار بگیرد ولی باید نیروها اطمینان داشته باشند بعد از عادی شدن شرایط می توانند به کارشان بازگردند و درآمد قبل را داشته باشند.

 در جریان بحران کرونا شرکتهای وال مارت، مایکروسافت و اپل این طرح را اجرا کردند و حتی کارمندانی که به صورت پاره وقت و ساعتی با آنها کار می کردند هم دو هفته اول قرنطینه حقوقی معادل ۵۰ درصد حقوق آخرین ماه کاری خود دریافت کردند.با این سیاست اعتماد کارکنان به مجموعه بیشتر می شود و حتی هزینه استخدام نیروهای تازه بعد از پایان بحران هم برای شرکت کمتر می‌شود.

پرداخت وام

یکی از سیاستهای دیگری که در این سال اجرا شد، سیاست وام دادن به کارکنان شرکتها توسط شرکتها بود زیرا در صورتی‌که آنها دستمزدی دریافت نکنند یا دستمزدشان کمتر از مبلغی باشد که در زمان کار دریافت می کردند، بخش زیادی از اقساط و هزینه های جاری زندگی را نمی توانند پرداخت کنند. در این شرایط  احتمال ورشکستگی و بحران مالی در آنها افزایش می یابد که این موضوع هم به افراد و هم به جامعه آسیب زیادی وارد خواهد کرد.

در جریان بحران کرونا شرکتهای وال مارت، مایکروسافت و اپل به کارمندانی که به صورت پاره وقت و ساعتی با آنها کار می کردند،در دو هفته اول قرنطینه حقوقی معادل ۵۰ درصد حقوق آخرین ماه کاری خود پرداخت کردند.

البته باید در نظر داشت که نرخ سود وام های تخصیص داده شده به کارمندان باید بسیار پایین باشد تا فشار بیشتری به آنها وارد نکند. از طرف دیگر شروع دوره بازپرداخت باید از زمانی باشد که آنها به محل کار بازمی گردند و شرایط به حالت عادی بازگشته است.

توزیع ماسک و مواد ضد عفونی

در دوره کرونا بسیاری از شرکتها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی خود اقدام به تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده کردند و این محصولات را در میان طبقات پایین اقتصادی توزیع کردند. از طرف دیگر شرکتهای دیگری هم اقدام به واردات این محصولات از دیگر کشورها کردند و آن را به افراد نیازمند هدیه دادند.

 به هر حال باید در نظر داشت که در روزگاری که  شرایط زندگی و نیازهای مردم به دلیل همه گیری کرونا  تغییر کرده است، مسئولیتهای اجتماعی شرکتها هم تغییر کرده باشد؛ زیرا اصلی ترین و مهمترین هدف شرکتها در انجام مسئولیتهای اجتماعی برداشتن باری از دوش جامعه و تبدیل آن به محیطی بهتر برای زندگی است.

حال چه این کار از طریق سرمایه گذاری در ساخت یک نیروگاه تولید برق پاک در سالهای رونق انجام شود یا اینکه از طریق اهدای وسایل بهداشتی و درمانی یا ماسک به کادر درمان و مردم  در روزهای کرونایی باشد. اما نکته ای که در تمامی گزارشها به آن تاکید شده است ضرورت ورود شرکتها در حوزه آموزش نیروی کار برای همسو شدن توانایی های آنها با نیازهای تازه بازار کار در پسا کرونا است.

منبع: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

مطلب قبلیمصرف کنندگان و مسئولیت اجتماعی شرکتها
مطلب بعدیسیسکو، یک نمونه موفق
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید