چرا مشتریان شما در مورد پایداری جدی هستند؟

چرا مشتریان شما در مورد پایداری جدی هستند؟

صادقانه بگویم زمانی که من در جامعه صنعتی، کسب و کار خودم را شروع کردم، گاها احساس تنهایی می‌کردم. من در سال 2012 برند خود را برای جمع آوری کمک های مالی راه اندازی کردم. برندی که از آن طریق کفش‌های کهنه و دست و دوم را جمع آوری می کردم. در حالی‌که درهمان زمان، جهان هنوز درباره دلایل تغییرات آب و هوایی در حال بحث بود. با اینکه من در نهایت موسس چهار برند مختلف جمع آوری کفش‌های کهنه و دست و دوم و جمع آوری اعانه و همچنین بازیافت کتانی شدم و حتی توانستم در این زمینه از همه پیشی بگیرم، ولی هنوز به نظر می‌آمد که همه با این نگاه زیست محیطی من و تیمم هم نظر نبودند!

خوشبختانه، این دیدگاه دیگر تغییر کرده است. مصرف کنندگان، خصوصا نسل جوان، متوجه شده اند که سیاره زمین با مشکلات بسیاری مواجه است. در نتیجه، به سمت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر برای محیط زیست گام برداشته اند و در مورد چگونگی تولید محصولات و آنچه خریداری می‌کنند، حساس شده اند. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد، صرف نظر از یک خرید ساده به دنبال تأثیر آنها بر محیط زیست، هستند.علاوه بر این، آن‌ها از کسب‌وکارها می‌خواهند که در نحوه برخورد با زباله‌ها و تولید محصولات جدید (مثلاً با استفاده از مواد بازیافتی) رهبران محیط‌زیستی دنیا شوند.

پایداری و سودآوری – بدون توجه به نوع کسب و کار

 در نهایت، آنچه کسب‌وکارها و کارآفرینان به آن پی می‌برند این است که پایداری می‌تواند برای کسب‌وکارشان سودآور باشد.در عین  حال، شاید هنوز متقاعد نشده باشید که تبدیل شدن به یک کسب و کار پایدار برای درآمدزایی لازم است. شاید با خود فکر کنید که شرکتی که ساعت‌های لوکس می‌فروشد، یا خدمات مشاوره ای در زمینه تجارت ارائه می‌دهد، پایداری می تواند چه تأثیری برایش داشته باشد.

ممکن است این مطلب را که می‌خوانید با خود ‌بگویید: «چگونه کسب‌وکار من که در زمینه مشاوره است می‌تواند با محیط‌ زیست مرتبط باشد؟»  پاسخ این است که این ارتباط می تواند بسیار زیاد باشد. هر کسب و کاری می تواند به یک رهبر و الگوی محیط زیستی تبدیل شود. واقعیت این است که بسیاری از مردم اعتماد خود را نسبت به دولت ها و نهادها از دست داده اند، اما هنوز ایمان خود به شرکت ها را از دست نداده اند و این بدان معناست که شما می توانید مشعل پایداری را در دست بگیرید و تلاش ها در زمینه پایداری را در جامعه خود رهبری کنید.

بیداری عمومی وآگاهی مصرف کنندگان نسبت به تهدیدات موجود

 مجمع جهانی اقتصاد آنچه را که در حال وقوع است “بیداری زیست محیطی” می نامد که اصطلاحی جالب و انگیزشی است.در واقع منظور آنها از این شعار این است که دیگر عموم مردم جهان می دانند که برای تغییرات اقلیمی باید راهکاری ارائه شود. برای کشورهای مبتنی بر سرمایه داری، مانند ایالات متحده آمریکا، مصرف‌کنندگان شرکت ها را تحت فشار قرار می دهند تا نسبت به تعهدات زیست محیطی خود آگاهانه تر و مسئولانه تر رفتار کنند.

البته در کشورهای در حال توسعه نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است. به طور خلاصه، با افزایش نابرابری ها و تجربه مردم از اثرات مخرب تغییرات اقلیمی، آنها متوجه شده اند که آنچه دانشمندان دهه ها پیش درباره آن هشدار داده بودند، اکنون در حال تحقق یافتن است. با توجه به اینکه مردم ایمانشان را از دولت‌ها و قوانین‌شان از دست داده اند، شروع به فشار آوردن به گروهی هایی کرده اند که احساس می‌کنند توانایی، پول و ظرفیت رهبری را دارند.گروه هایی مثل شرکت‌های بزرگ و کوچک که توانایی انجام این کار دارند.

همانطور که بارومتر ادلمن یا همان اعتماد سنج ادلمن Edelman Trust Barometer نشان داد، اعتماد به تجارت و کسب و کارها از دولت ها و رسانه ها و سازمان های غیر دولتی وغیرانتفاعی فراتر رفته است. علاوه بر این، تا آنجا که به عموم مردم جهان مربوط می شود، آنها معتقدند که شرکت ها و کسب و کارها برای این کار قابل اعتمادتر، اخلاقی تر و شایسته تر هستند. بنابراین، برای رهبران کسب‌وکارها فرصت های بسیار زیادی وجود دارد که در این فضای ایجاد شده برای انجام کارهای اجتماعی و سود آوری بیشتر، محکم بایستند.

سودآوری  و تاثیرات اجتماعی

 همانطور که گفته شد؛ اولین شرکت اجتماعی خود را در سال 2012 شروع کردم، درست زمانی که دنیا به سختی معنی این نوع کسب و کار را درک می کرد. اینکه در عین حالی که فعالیت های اجتماعی انجام می‌دهید سود هم بکنید کمی عجیب به نظر می رسید.اکنون، مفهوم شرکت های اجتماعی در جوامع،حسابی ریشه دوانده است و بسیاری از شرکت ها به دنبال ایجاد تأثیرات اجتماعی و سودآوری هستند. فرقی نمی کند که خود را شرکت های اجتماعی بنامند یا چیز دیگر.

با این حال، همه شرکت ها باید در این مسیر حرکت کنند. واقعیت این است که این هدیه بزرگ را مردم به شرکت ها داده اند. مردم با اعتماد کردن به رهبران کسب و کارها و پذیرش آنها به عنوان نهادهای اخلاقی‌تر و شایسته‌تر از سازمان‌های غیر انتفاعی وغیر دولتی، و همچنین رسانه‌ها و دولتها ، این بستر را فراهم آورده‌اند.شرکتها این شانس را داشته اند که با یک فرصت بسیار مهم روبرو شوند. این همان فرصتی است که همه ما باید با اطمینان از همچنین احساساتی و حمایتی،استقبال کنیم.

چگونه هر کسب و کاری می تواند به یک رهبر محیط زیست تبدیل شود

 از آنجایی که با افزایش آگاهی عمومی، پایداری به موضوع نگران کننده و جدی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است، یکی از مهمترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که چگونه یک  شرکت می تواند به یک رهبر محیط زیست تبدیل شود؟  بنابراین به سه راه اشاره می کنم که عبارتند از:

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)

 هر محصول یا خدماتی که شرکت شما انجام می دهد، حتی اگر در حال تولید و ارائه فست فود یا ارائه خدمات مشاوره ای باشد، از طریق CSR می تواند به رهبری در جامعه تبدیل شود. به عنوان مثال، می توانید با شرکت‌های اجتماعی که به کسب‌وکارها فرصت ایجاد برنامه‌های CSR و فعالیت در این حوزه را می‌دهند،شریک شوید.

با فروشندگان پایدار شریک شوید

 هر نوع کسب و کار یا هر شرکتی نیاز به تهیه و دریافت محصولات و خدمات دارد.  هنگامی که فروشندگان را ارزیابی می کنید، توجه داشته باشید که با رهبران پایدار شریک شوید. به عنوان مثال، به تامین کنندگانی که تمایل به فعالیت های پایدار دارند، پاداش دهید. علاوه بر این، برای شراکت، اهداف بلندمدت تعریف کنید و اقدام به ایجاد راه هایی کنید که هر دو شرکت بتوانند با ارزش های مشترک برنده شوند.

نام تجاری خود را به عنوان یک رهبر پایداری مطرح کنید

 هنگامی که مشغول فعالیت در حوزه کاری خود هستید تمامی خرید ها و مصارف خود را از منظر زیست محیطی بررسی کنید تا بتوانید تغییرات سیستمی درست در محیط کسب و کار خود ایجاد کنید و هنگامی که از نظر عملیاتی و اجرایی به عنوان یک کسب و کار آگاه به محیط زیست ،به موفقیت دست پیدا کردید، با تیم بازاریابی خود بنشینید و مشورت کنید تا بتوانید برند خود را در جایگاه درست  قرار دهید. این همان راهی است که در جامعه می تواند به شما و موفقیت شما کمک می کند.

در واقع جامعه در میان یک حلقه بازخوردی زیست محیطی و پایداری قرار دارد.  به این معنا که رسانه‌ها، همتایان و شبکه های  اجتماعی مردم را به سمت پایداری برانگیخته کرده و سوق می دهند. هر چه بیشتر این اتفاق بیفتد،مردم بیشتر می خواهند در سمت درست موضوع قرار بگیرند و نشان دهند که به این موضوع اهمیت می دهند.  از همین فرایند به عنوان فرصتی برای تبدیل شدن به یک رهبر محیط زیستی استفاده کنید. و به خاطر داشته باشید که هرگز نشستن در حاشیه برای تجارت شما نباید یک گزینه باشد.


نویسنده: وین السی/عضو شورای مجله فوربس/بنیانگذار و مدیر عامل، گروه Funds2Orgs.

ترجمه: پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعفوربس
مطلب قبلیاقدامات بانک ملی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی
مطلب بعدیتغییر جهت شرکتهای نفتی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید