نقش اجتماع در مسئولیت اجتماعی شرکتی

0
2731
نقش اجتماع در مسئولیت اجتماعی شرکتی

به تازگی مقاله ای در وب سایت نشریه فوربس به قلم توماس بوگنانو، مدیرعامل سازمان CHC نشر شده که در آن به اهمیت اجتماع در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی پرداخته و تجربیات سازمان خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته است:

شهروندی شرکتی، تکامل خود را از فعالیتهای مسئولیت اجتماعی انسان دوستانه و روابط کاری آغازکرده و اکنون تمرکز همه جانبه خود را بر فعالیت های زیست محیطی ،اجتماعی و حاکمیتی قرار داده است که روشی جامعتر، دارای ارزشهای مشترک و مدلی کاملا برد -برد برای همه ذینفعان جامعه است واین تلاشها تا کنون به گونه ای بوده که در همه جنبه های کاری سازمانها نفوذ کرده است.

همانطور که کارکنان به طور فزاینده ای به دنبال معنا وایجاد تأثیر در مشاغل خود هستند، شرکت ها نیز در حال بررسی راه هایی برای پیوند کار هدفمند؛ هم برای مشارکت بیشترکارکنان و هم ایجاد فضای رقابتی بین آنها هستند. در حال حاضر این تلاشها شرط لازم برای شرکت ها در نظر گرفته شده است تا ازین طریق به برجسته‌تر کردن شیوه های عمومی شهروندی شرکتی، مانند فعالیت های داوطلبانه کارکنان یا سرمایه گذاری اجتماعی بپردازند. اما اغلب کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان انتظارات بیشتری دارند.

یک نظرسنجی نشان داده است که 92درصد از مصرف کنندگان از شرکتها می خواهند تا بطور کامل در فعالیت های مسئولیت اجتماعی، همانند حفاظت از سالمندان، ریشه کنی بیماری ها و افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت، جهت بالا بردن سطح هویت تجاری خود، شرکت کنند.

در تحقیقی که در سال 2015 انجام شده بود، نشان داد که 91درصد مصرف کنندگان در سطح جهانی از شرکتها توقع دارند تا نه تنها به فکر به دست آوردن سود بیشتری باشند؛ بلکه در فعالیت های اجتماعی و زیستی محیطی، مسئولانه تر رفتار کنند.

حقیقت این است که شرکت ها در حال تغییر هستند. در سال 2019، گزارش  (GRI) در زمینه دسته بندی بزرگترین شرکت های دنیا از نظر درآمد، نشان داد که 93 درصد آنها، عملکرد شرکت را در حوزه (حاکمیت زیست محیطی ، اجتماعی و شرکتی ESG* ) گزارش کرده اند. بنظر می‌رسد اصول راهبردی ESG راهنمای سرمایه گذاران در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌شود و منجر به ارائه بازده بالاتری می‌گردد. علاوه بر این، همانطور که بلومبرگ در اواخر سال 2020 اشاره کرد، جنبش ESG اکنون “بسیار بزرگ است و دیگرنمی توان آن را نادیده گرفت.”

با این حال ، ما اغلب در مورد شیوه های زیست محیطی و پایداری صحبت می‌کنیم در حالی که حرف”S” در ESG ، که مولفه ای اجتماعی و متمرکز بر کارکنان و جوامع است را نادیده می‌گیریم.

در سازمان CHC (ایجاد جوامع سالم تر) تمرکز همه ما روی بخش اجتماعی ESG است.ما به همراه شرکای خود در حال تلاش برای رفع موانع سلامتی و برابری و ایجاد جوامعی مقاوم هستیم که در آن همه افراد می توانند پیشرفت کنند. و البته تمرکز ما بر همه ذینفعان است. ما این کار را با همکاری با شرکای مختلف، از ایجاد ظرفیت برای سازمان های غیر انتفاعی گرفته تا برنامه هایی مانند سلامت برای همه،همکاری با بنیادها تا مشارکت کارکنان و کمپین های تبلیغاتی در محل کار، انجام می دهیم.

ما همچنین میزبان جلسات مهم با شرکت تیم بسکتبال Cleveland Cavaliers حول محور حقوق صاحبان سهام محلی وسایرین هستیم. گروه های مختلف اجتماعی و رهبران تجاری را گرد هم می آوریم تا در مورد استراتژی های سرمایه گذاری و جلوگیری از ایجاد نابرابری ها، بحث کنیم. گزارش ها نشان می‌دهد که کمتر از 3 درصد از 6/3 تریلیون دلار سرمایه گذاری شده در حوزه سلامت، صرف بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماریها می‌شود. ما می توانیم با ارائه بودجه برای افزایش ظرفیت، افزایش همکاری بین شرکای مختلف و افزایش آگاهی به این مهم کمک کنیم.

• با توجه به این استراتژی ها توصیه ما این است:

با هیئت مدیره، کارکنان و سایر ذینفعان مورد اعتماد خود کار کنید تا مسائل مربوط به تاثیرات اجتماعی را که می توانید بصورت منحصر به فردی پیش ببرید را، شناسایی کنید. در امورخارجی شرکت خود علناً در مورد احساس مسئولیت خود نسبت به مسائل اجتماعی موضع گیری کنید. اطمینان حاصل کنید که هیئت مدیره، کارکنان و شرکای شما می‌دانند که بر روی چه مسائلی در حال کارکردن هستید،  اموری مانند مسکن یا حوزه سلامت وخصوصا اینکه جهت پیشبرد این امور چه اقداماتی انجام می‌دهید.

سعی نکنید در همه امور اجتماعی وارد شوید. زیرا هیچ سازمانی نمی تواند برروی کلیه امور به طور موثر و همزمان کار کند.اینکه برنامه ای برای بازیافت در محل کار دارید یک چیز است و برنامه دستمزد و معیشت کارکنان چیزدیگری. کار بر روی مسائل پیچیده مستلزم مشارکت کامل با هر یک از شرکایی است که نقش متمایزی ایفا میکنند. واضح است که شناساندن موضوعات تأثیرگذاردر امور اجتماعی که بر روی آنها کار می کنید، درک سرمایه گذاران را از فعالیت های ما افزایش می دهد، و به احتمال زیاد موجبات سرمایه گذاری بیشتر را در کار شما فراهم می آورد و منجر به این می‌شود که سایر گروه ها با شما همکاری کنند.

میزان پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.شما ممکن است همه پاسخ ها را نداشته باشید و برخی از این کارها سال ها یا حتی دهه ها طول می کشد تا نتایج حاصله را نشان دهد، اما با این وجود وقت بگذارید تا نشان دهید که چگونه تاثیرات خود را اندازه می‌گیرید.

با گروه های متنوعی که تعهد شما را در پیشبرد مسائل مربوط به تأثیرات اجتماعی به اشتراک می گذارند، مشارکت کنید. شرکایی را انتخاب کنید که مکمل و تسریع کننده کار شما باشند. سعی کنید به عنوان هدف  اصلی در فعالیت های خود ، عمداً با گروه های مختلف مشارکت داشته باشید و از وجود طیف وسیعی از نظرات، مخصوصا ذینفعانی که بیشتر از همه تحت تاثیر مشکلات قرار گرفته اند، اطمینان حاصل کنید

ما بایددر انتقال سرمایه گذاری ها به راه حل های بلندمدت، سیاستهای عمومی و تغییرات سیستمی بیندیشیم تا در نهایت بتوانیم پیشرفت کنیم. همه با هم باید برای ایجاد جوامع سالمتر، کار کنیم. در این اثنا، همچنان با ذینفعان مختلف در تماس باشید و هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید تا از مسائل مهم اجتماعی مطلع باشید.

نویسنده:Thomas Bognanno مدیرعامل سازمانCHC  (Creating Healthier Communities)

ترجمه:پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

ESG(Environmental, social and corporate governance)*

مطلب قبلیتعهد “لگو”، بعنوان برند اسباب بازی پایدار
مطلب بعدیچرا توقف استفاده از بنزین سرب دار، اهمیت دارد
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید