وزارت نفت برای نجات بلوط‌ های زاگرس چه کرد؟

0
1780
وزارت نفت برای نجات بلوط‌ های زاگرس چه کرد؟

با وجود تکالیف بالادستی وزارت نفت برای حمایت از جنگل‌های بلوط زاگرس که نقش بسیار تاثیرگذاری در معیشت مردم این منطقه دارند، تاکنون گزارش دقیقی درباره انجام مسئولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه در قبال این جنگل‌ها ارائه نشده است.

به گزارش پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها به نقل از خبرگزاری دانشجو، وضعیت جنگل‌های بلوط زاگرس از منابع ارزشمند طبیعی در مناطق غرب کشور مناسب نیست و همین موضوع باعث شده معیشت قریب به ۵۰ درصد مردم این منطقه با خطر روبرو شود.


جنگل‌های بلوط زاگرس تحت عنوان جنگل‌های بلوط غرب کشور مساحتی حدود ۶ میلیون هکتاری دارد که در ۱۱ استان پراکنده شده است. این جنگل‌ها از جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار مهمی در معیشت مردم دارند.


بطوری که حتی گفته می‌شود حدود ۵۰ درصد معیشت مردم این منطقه وابسته به محصولات فرعی این جنگل‌ها و کشاورزی است. همچنین از لحاظ اکولوژیکی و زیست محیطی نیز این جنگل‌ها نقش مهمی دارند.


حتی در حال حاضر که بحث روز کشور موضوع ریزگردهاست این درختان می‌توانند به عنوان کاهش دهنده ریزگرد‌ها ایفای نقش کنند.


کاهش گاز‌های آلاینده، ذخیره و تنظیم چرخه آب کشور، کاهش فرسایش خاک از دیگر وظایف این جنگل‌هاست.


این جنگل‌ها متأسفانه به دلیل استفاده غلط و استفاده بیش از حد دچار مشکل شدند و تعادل زیستی آن‌ها به هم خورده است. از جمله موارد استفاده بیش از حد می‌توان به تعداد دام اضافه‌تر از حد مجاز اشاره کرد؛ و به عنوان استفاده نادرست می‌توان از سرشاخه زنی درختان و نحوه شخم زدن غلط نام برد.


در حال حاضر اقدام عاجلی که در رابطه با نجات این جنگل‌ها باید اجرایی شود مبارزه با آفات است.


موضوعی که استاندار کهگلویه و بویراحمد درباره آن گفته است: برای کنترل پروانه برگ خوار و آفت زدایی از جنگل‌های بلوط به صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


پیشتر سید علی احمدزاده در تیر ماه اعلام کرده بود که ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به این امر مهم اختصاص یابد که مقدمات تامین اعتبار ان نیز هم فراهم شده است.


در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با انجام وظایف این مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در درست نیست و احتیاج است این وزارتخانه اقدام به شفاف سازی کند.

مطلب قبلیدادستان آذربایجان شرقی: معادن به مسئولیت‌ اجتماعی خود عمل کنند
مطلب بعدینشست علمی تخصصی با موضوع پیشگیری از خودکشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران
وب سایت csrir پایگاهی است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع است. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید