ارتقا سرمايه انسانی و تقويت جامعه مدنی

0
3219
محسن خلیلی کارآفرین و بنیانگذار شرکت بوتان
محسن خلیلی عراقی کارآفرین و بنیانگذار شرکت بوتان

مهندس محسن خليلی

متن سخنرانی مهندس محسن خلیلی که قرار بود در مجمع انجمن مدیران صنایع ایراد شود اما به دلیل شیوع کرونا و لغو مجمع در اختیار سایت قرار گرفت.

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت عزيزان و نازنين حاضر در اين مجمع معظم و ارزشمند و سپاس بيكران از خالق هستي كه توفيق و افتخار بودن در اين جمع شريف را براي اين خدمتگزار فراهم نمود. 

كار جهان اين روزها بسيار سخت شده است و كار ميهن مان سخت تر؛ بيماري همه گير كرونا و ركود و بيكاري بي سابقه در ابعاد جهاني و شدت گيري تعارضات و اختلافات بين قدرت هاي بين المللي و ضعف راهبراني خردمند در عرصه جهاني و تشديد عوام گرايي يا همان پوپوليسم فضا را تار و مبهم نموده است .

 ميهن ما علاوه بر آسيب هاي بر آمده از بحران هاي فوق ، با تحريم هايي ظالمانه و بس پيچيده و خردكننده و نيز سو سياست هاي اقتصادي داخلي و ضعف تدابير مناسب براي بهبود اين وضعيت مبتني بر سه اصل عزت ، حكمت ، مصلحت  مواجه است.

 كار جهان سخت شده است و كار ما سخت تر !  اما چاره چيست و تدبير كدامست ؟ ! 

 عزيزان بر اساس تجارب  بيش از 9 دهه عمر و 7 دهه كار و فعاليت عرض مي كنم ، پاسخ سوال فوق  در يك عبارت چنين است :

 ارتقا توان ملي و تقويت خرد جمعي از طريق افزايش سرمایه انسانی و اجتماعي و تقويت جامعه مدني  با بهره گيري از خرد و دانش پژوهشگران ، محققان و كارشناسان اقتصادي و جامعه شناسي و ساير علوم انساني.  راهي كه به باور اين ارادتمند به پيشرفت و توسعه و رفاه و آزادي مردم  ميهن عزيزمان مي انجامد.

من سالخورده در فراز و فرود عمر  و كوران حوادث به اين باور عميق رسيده ام كه آدمي به دنبال احترام و كرامت است. احترام و كرامتي كه  هم جنبه مادي و مالي و  تامين معاش متعادل و سالم  دارد و هم سويه اخلاقي و روحي و رواني و حفظ كرامت و شان انساني .  اين نياز در مورد خرد ورزان و دانش پژوهان چه بسيار افزونتر است چرا كه اين دانايان بيش از هر فرد ديگري در اجتماع ،  هستي خود را نثار جامعه و ميهن شان مي كنند و شايسته است بيش از ديگران  ارزشمند شمرده شوند.

 به گمان اين ارادتمند وقتي اين  ” خرد  ” هاي فردي مورد احترام و ارج گذاري قرار مي گيرند ،”خرد جمعي ” شكل مي گيرد كه در قالب نهادهاي مدني  ، هويت ملي و سنگ بنا و كانون امكان هر تحول و توسعه اي را مي سازند . هر چه اين هويت جمعي صاحب توان  و كارآمدي افزون تري باشد ، امكان تسريع و تعميق توسعه فراهم تر است .

در همين منطقه خودمان ، يعني خاورميانه بخوبي صحت اين ادعا را ملاحظه مي كنيم ؛ مشكل عمده كشورهايي كه اسير توسعه نايافتگي اند ضعف سرمايه انساني و اجتماعي و فقدان جامعه مدني قدرتمند براي بهره گيري از فرصت ها و امكانات خدادداي  همچون: منابع عظيم انرژي و معدني ، موقعيت خارق العاده جغرافيايي و ژئو پلتيكي و …است. ضعف  سرمايه انسانی و جامعه مدني  به ضعف در “هويت ملي ”  انجاميده و اين نيز متاسفانه جنگها و ستيزهاي داخلي و بين المللي  را در پي داشته است.

پاسداشت و ارتقا سرمایه هاي انسانی و نهادهاي مدني  همراه خود توسعه و پيشرفت و رضايت اجتماعي و غرور ملي به ارمغان مي آورد كه  اين ارمغان بسيار مهمي است . چرا كه تا ساكنان يك سرزمين به ميهن خود افتخار نكنند كاري هم برايش نخواهند كرد.

بر اساس اين مقدمه مبسوط  و تصديع اوقات  ارزشمند شما سروران و فرهيختگان حاضر در اين مجمع بس ارزشمند عرض مي كنم ، تا به فرهيختگان عزيز و شريفي كه بي سر و صدا و در نهايت صميميت و صداقت و بي چشمداشت ، بي دريغ در خدمت مجموعه اقتصادي ما و در ابعاد بزرگتر در خدمت صنعت و اقتصاد و تعالي ملي و اهداف  نيك بشري مي باشند در چارچوبي مشخص و نهادمند ، توجه ننماييم و قدردان ارزشهاي والاي آنان نباشيم  و از اين انسان هاي عزيز و والا تقدير و سپاسگزاري شايسته نكنيم و كرامت آنان را ارج ننهيم  ، مشكلات و بحران هاي دامنگيرمان رفع نخواهد شد و  به توسعه نخواهيم رسيد . دانشمنداني كه با مطالب و پژوهش ها و مطالعات خود بر درك و شناخت ما از خود و جامعه و جهان مي افزايند.

همچنين خبرنگاران و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه ها كه از اركان جامعه مدني اند و دل در گرو توسعه و تعالي اين آب و خاك دارند و با كمترين درآمد و در سخت ترين شرايط و مشكلات طاقت فرسا ، شبانه روز با انتقال و انتشار صحيح و سالم اخبار و اطلاعات ما را از نعمت بي بديل ” آگاهي ” بر خوردار مي سازند ، شايسته تكريم و تجليل بسيارند.

حق شناسي از فرهيختگان و روشنفكران داخل كشور و آن عزيزاني كه دور  از وطن مي باشند و عليرغم سختي ها و مشقات فراوان ، عمر و زندگي خود را مصروف ارتقا دانش ما مي كنند و حسن رفتار و اخلاق به ما مي آموزند امري شايسته و ضروري است. ما كارافرينان و صاحبان كسب و كار و امكان ودرآمد ،  شايسته است به گونه اي مناسب از اين بزرگواران بطور مادي و معنوي حق شناسي نمائيم.

بياييم حمايت هاي مادي و معنوي از محققان و پژوهشگران اقتصادي و  جامعه شناسي و ساير علوم انساني و هنرمندان و خبرنگاران و تحليلگران رسانه ها را كه اركان نهادهاي مدني اند  سر لوحه وظايف و جزو مسئوليت اجتماعي و وظايف تشكلي خود قرار دهيم.

من خود شاهد و ناظر بوده ام كه علم و دانش و فعاليت هاي بخش بزرگي از اين  محققان و فرهيختگان و كارشناسان در كنار  خواست و مطالبه  ما فعالان اقتصادي و نهادها و تشكل هايي همچون انجمن مديران صنايع و اتاق هاي بازرگاني و  توصيه هاي مسئولان خير انديش همچون رهنمودهاي مقام معظم رهبري سبب شد كه از سخت ترين  بحران هاي دوران حيات ،  بخش خصوصي يعني مصادره هاي اوايل انقلاب و قانون حفاظت رهايي يابيم و بخش خصوصي تا حدودي كه البته هنوز جاي كار بسيار دارد ، در جايگاه قابل قبول امروزين خود قرار گيرد.

استدعاي اين  صنعتگر سالخورده كه هرچه در زندگی داشته ‌را در مسیر عشق به اعتلای میهن و مردم صرف کرده از شما عزيزان و نازنين و فرهيختگان و سروران عاشق پيشرفت و توسعه ميهن مان آن است كه اكنون كه میهن‌مان با سخت‌ترین شرایط اقتصادی و سیاسی دست‌به‌گریبان است، شایسته است  در چارچوب ” مسئوليت اجتماعي ” و فعاليت هاي تشكلي و تقويت نهادهاي مدني موجود و ايجاد نهادهاي جديد ( پژوهشكده و پژوهشگاه و موسسات مطالعاتي و تحقيقاتي و… )  در جهت ارتقا سرمايه هاي انسانی و پاسداشت مقام و مرتبه محققان و پژوهشگران و دانشمندان  اقدامات عملي و ملموس انجام دهيم.

به انتشار آثار ارزشمند و كتاب ها و مقالات اين دانشمندان ياري رسانيم و آثار ارزشمند منتشره آنان را ابتياع و به ياران و همكاران خود هديه دهيم ، سمينار و همايش براي طرح آرا و نظرات اين دانش پژوهان و صاحبان قلم در جمع هاي خود بر گزار نماييم ، آنان را طرف شور و مشورت خود در حوزه هاي مختلف اقتصادي و صنعتي ، اجتماعي و سياسي و.. قرار دهيم و… و تا آنجاييكه در توان داريم  ، نيازهاي مالي و مادي آنان را نيز مرتفع نماييم و در جهت نهادينه شدن تعامل با نخبگان كوشا باشيم.

كرامت فرهيختگان ، اين سرمایه هاي بي بديل و تقويت نهادهاي مدني را اساس كار خود قرار دهيم تا كرامت جمعي و هويت ملي مان كه بي وجود آن امرتوسعه امكانپذير نيست ، حفظ و  گذر از سختي هاي بسيار اين روزها  ميسر و سعادت و موفقيت نصيب و  بهره وجود مان شود . انشا…

همراه شو عزیز، همراه شو عزیز / تنها نمان به درد، کاین درد مشترک / هرگز جدا‌جدا، درمان نمی‌شود.

مطلب قبلیمحمد هادی پنجه شاهی، ایجاد شغل بزرگترین خدمت به جامعه است
مطلب بعدیگفت‌وگو با محسن خلیلی پدر صنعت گاز ایران
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید