برگزاری دوره آموزشی «شبکه‌ های اجتماعی، سواد رسانه‌ ای و مسئولیت پذیری اجتماعی»

0
2427
برگزاری دوره آموزشی «شبکه‌ های اجتماعی، سواد رسانه‌ ای و مسئولیت پذیری اجتماعی»
برگزاری دوره آموزشی شبکه های اجتماعی سواد رسانه ای و مسئولیت پذیری اجتماعیâô

دوره آموزشی «شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی» با تدریس دکتر مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ویژه در این دوره آموزشی سرفصل‌هایی از مفاهیم رسانه، سیر تکاملی رسانه‌ها از گذشته تا کنون و تأثیرات رسانه و فضای مجازی در جوامع امروزی را ارائه کرد.

او در بخش اول به توضیح نمونه‌ای از رسانه‌هایی پرداخت که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اینکه چه کارکرد و تاثیری در زندگی بشر داشتند.

بخش بعدی با عنوان «نگاهی به آینده» درخصوص پیشرفت تکنولوژی در عصر ارتباطات و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی بود؛ با این توضیح که تنها 20 سال زمان لازم سپری شد تا همه آنچه که صرفاً از طریق ابزارهایی مانند رادیو، تلویزیون و کامپیوتر در دسترس انسان قرار داشت، در قالب ابزارهای هوشمندی مانند تلفن‌های همراه ارائه شده و دسترس پذیر باشند.

ویژه در ادامه درباره وضعیت فعلی انتشار اطلاعات در دهکده جهانی توضیح داد و اینکه با شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر این روند سرعت چشمگیری داشت.

این استاد علوم ارتباطات و رسانه با تأکید بر اینکه رسانه‌ها از نظر ماهیت به دو دسته متعارف (مانند رادیو، تلویزیون و…) و نا متعارف (مانند شایعه، دیوارنویسی و…) تقسیم می‌شوند؛ دسته‌بندی دیگری هم عنوان کرد با این توضیح که برخی رسانه‌ها نیاز سنج بوده و بر اساس نیاز مخاطب اقدام به تولید محتوا می‌کند؛ اما رسانه هایی هم هستند که نیاز آفرینند و ابتدا تولید نیاز کرده و سپس اقدام به تولید محتوایی برای پاسخگویی به آن می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه امروزه رسانه‌ها فرصت تفکر را از افراد می‌گیرند، از تأثیر رسانه بر افکار عمومی گفت و اینکه قبلا گفته می‌شد رسانه‌ها بر اساس واقعیات عمل می‌کنند؛ اما امروزه گفته می‌شود این رسانه‌ها هستند که واقعیات را می‌سازند.

در بخش بعدی این دوره آموزشی به همگرایی فرهنگی اشاره شد و تأثیراتی که فرهنگ‌ غالب می‌تواند بر خرده فرهنگ‌های یک جامعه داشته باشد.

ویژه برای توضیح بخش بعدی مباحث خود، جمله‌ای از شهید سید مرتضی آوینی  نقل کرد مبنی بر اینکه «رسانه ابتدا در وجود انســــــان نفوذ می‌کند (یعنی تمام سیستم تفکر وتعقل انسان را تسخیر کرده) آنگاه فرمان می‌دهد که در من (رسانه) فکر کن…

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه ضمن توضیح مفهوم سواد رسانه‌ای، راه‌ حل‌هایی برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای ارائه کرد با این دیدگاه که سواد رسانه‌ای علم تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه است.

او سواد رسانه‌ای را نوعی مهارت دانست که ابعاد گوناگونی دارد؛ از جمله: بعد شناختی، بعد احساسی، بعد زیبایی شناسی و بعد اخلاقی.

ویژه در پایان این جلسه آموزشی، نمونه‌هایی از تکنیک‌های جنگ روانی رسانه‌ها را به نمایش گذاشت و به جمع‌بندی موارد مطرح شده پرداخت.

مطلب قبلیشرکت ملی صنایع پتروشیمی در ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی مشارکت می‌ کند
مطلب بعدیجامعه ما یک جمعیت فروپاشیده است
وب سایت csrir پایگاهی است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع است. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید