تاسیس بنیاد ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی در آلمان
مشارکت دولت آلمان در برنامه مسئولیت اجتماعی

0
2828
بنیاد ملی مسئولیت اجتماعی در آلمان

با راه اندازی بنیاد ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی در آلمان، دولت این کشور برنامه اجرایی انجام مسئولیتهای اجتماعی آلمان را در سال ۲۰۱۰ ارایه داد و در سالهای بعد زمینه را برای اجرایی شدن این برنامه فراهم کرد. از اهداف این بنیاد علاوه بر همراه کردن شرکتها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، اطلاع رسانی در مورد این مسئولیت برای مردم آلمان در مورد عملکرد دیگر کشورها و شرکتهای دنیا در این حوزه بود.

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها:با وجود اینکه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها در آلمان الزامی نیست و شرکتها در مورد انجام مسئولیتهای اجتماعی مختار هستند ولی دولت از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون برنامه های مدونی برای هدایت شرکتها به سمت انجام مسئولیتهای اجتماعی ارایه داده است.

این طرح از زمانی اجرا شد که بحران مالی در دنیا اتفاق افتاد و به دنبال آن بحران بانکی در اتحادیه اروپا این کشورها را با چالشهای زیادی روبرو کرد. در نتیجه در اجلاس گروه هشت دولت آلمان در مورد ضرورت توجه به انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها به خصوص در سالهای بحرانی سخن گفت و تاکید کرد که دولتها برای در جهت تقویت انگیزه این کار در میان شرکتها تلاش کنند.

 از آن زمان تا کنون وزارت کار و امور اجتماعی آلمان به عنوان رئیس بدنه حمایت از شرکتها در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی مشغول به کار شد.

در نتیجه این تلاشها بود که بنیاد ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی در آلمان راه اندازی شد. هدف از تاسیس این بنیاد، همراه و همسو کردن شرکتها به عنوان شخصیت های حقوقی و افراد ذینفع فعال در شرکت  شامل مدیران و سهامداران برای ایجاد یک استراتژی ملی انجام مسئولیتهای اجتماعی بود.

در نتیجه فعالیتهای این بنیاد بود که دولت برنامه اجرایی  انجام مسئولیتهای اجتماعی آلمان را در سال ۲۰۱۰ ارایه داد و در سالهای بعد زمینه را برای اجرایی شدن این برنامه فراهم کرد. از اهداف این بنیاد علاوه بر همراه کردن شرکتها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، اطلاع رسانی در مورد این مسئولیت برای مردم آلمان در مورد عملکرد دیگر کشورها و شرکتهای دنیا در این حوزه بود.

 در نتیجه تلاشهای بیش از یک دهه در آلمان، امروز کمتر شرکتی است که اطلاعاتی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی نداشته باشد و یا در این زمینه نقشی ایفا نکند.  نکته مهمی که در گزارشهای رسمی این بنیاد مورد تاکید و توجه قرار گرفت این است که در سالهای بحرانی اقتصادی و در دوره هایی که دولتها درگیر چالشهایی مانند رکود و بیکاری هستند، حضور شرکتها در جامعه و انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط آنها اهمیت بیشتری دارد.

در این زمان است که شرکتها می توانند به عنوان عضوی از جامعه نقشی موثر و مفید ایفا کنند و در جهت هدایت جامعه تاثیر گذار باشند. آمارها نشان می دهد شرکتهای آلمانی در سال ۲۰۲۰ رکورد  تازه ای در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی ثبت کرده اند و یکی از حوزه هایی که تمرکز زیادی روی آن وجود داشت حمایت از نیروی کار و ممانعت از رشد بیکاری بود.

مطلب قبلیمسئولیت اجتماعی شرکت ویزا در حوزه خدمات مالی دیجیتال
مطلب بعدیمسئولیت اجتماعی شرکتها در قاره آسیا
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید