تاریخ تولید و مصرف کالا خوانا و جلوی چشم مشتری باشد

تاریح مصرف محصولات
شرکتها موظف هستند تاریخ مصرف محصولات خود را در راستایایفای تعهد به مسئولیت اجتماعی درج کنند

مسئولیت اجتماعی فقط تولید محصول با کیفیت نیست

در یخچال را باز می کنم، یک دبه ماست بر می‌دارم و دنبال تاریخ روی ماست می‌گردم، چند تا دبه رو بالا و پائین می‌کنم، چیزی پیدا نمی‌کنم، دبه بعدی را وارسی می‌کنم، باز چیزی پیدا نمی‌کنم، بالاخره وسط نوشته‌های تبلیغی روی دبه با حروف بسیار ریز چیزی نوشته شده، اما قابل خواندن نیست. پسر جوان شاگرد مغازه را صدا می‌زنم و می‌پرسم تاریخ مصرف این ماست تا کی هست؟ بالا و پائین می‌کند و می‌گوید فکر کنم تازه آورده‌اند اما او هم نمی‌تواند تاریخ را بخواند. کار خواندن تاریخ مصرف ماست به صاحب مغازه می‌رسد که عینک به چشم دارد. او بدون معطلی یک ذره‌بین از داخل کشوی مغازه بیرون می‌کشد و می‌گوید امروز چندم است می‌گویم بیست و یکم؛ می‎گوید یک هفته دیگر مهلت دارد.

با بی میلی دبه ماست را می‌گیرم که ظاهرا بیست روز پیش تولید شده و یک هفته دیگر هم تاریخش مصرفش تمام می‌شود.

اما این تنها مربوط به ماست نیست تقریبا هر وقت که چیزی می‌خرم، تاریخ تولید و انقضا را چک می‌کنم، اما اکثر اوقات با همین مشکل رو به رو می‌شوم. با وجودی که تولیدات داخلی به خصوص لبنیات و شیرینی و شکلات تنوع و بسته ‌بندی شکیل و جذاب‌تری پیدا کرده اند و کیفیت‎شان بهتر شده، اما تولیدکنندگان انگار توجهی به این مسئله به ظاهر ساده اما مهم ندارند و یا آنطور که باید موضوع را برایشان اهمیت ندارد. البته اگر بدبینانه نگاه کنیم، به نظر می رسد شرکت‌های تولیدی به عمد تاریخ تولید را در بخشی از محصول می‌گذارند که قابل خواندن نباشد.

تاریخ تولید و مصرف شاید کوچکترین بخش و کم‌هزینه‌ترین آن در تولید یک محصول باشد اما برای مشتری، موضوع پراهمیتی است. برای همین تولیدکنندگان در کنار تولید محصول با کیفیت، در بسته بندی های شکیل و زیبا، باید به مصرف کننده احترام بگذارند و علاوه بر درج مشخصات دقیق محصول به مصرف کننده کمک کنند تا بتواند راحت‌تر در میان محصولات متنوع خرید کند.

این کار یکی از مسئولیت های اجتماعی شرکت های تولیدی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند، مشتریان آنها را به سمت خرید کالاهای مشابه دیگر شرکت‌ها هدایت کند.

شرکت های تولیدی باید در حد امکان، از دید یک مشتری به محصول نگاه کنند و چیزهایی که برای مشتری اهمیت دارد، در تولید و ارائه محصول در نظر بگیرند. این کار به شرکت کمک می‌کند تا با جلب نظر خریدار، او را به یک مشتری وفادار برند خود تبدیل کند.

شرکت ها همواره برای فروش محصول خود انرژی زیادی صرف می‌کنند، بروشور و آگهی تبلیغاتی چاپی تولید می‌کنند، آگهی تبلیغاتی محیطی و تلویزیونی می‌سازند تا در بازار پررقابت، مشتری پیدا کنند. همین ‌شرکت‌ها گاه با کوتاهی و بی‌توجهی به جزئیات موردنظر مشتری، بخشی از مشتریان خود را از دست می دهند.

در بروشورهای تبلیغاتی، شرکت ها باید جزئیات محصول تولید شده را درج کنند. یعنی بنویسند که این محصول از چه موادی ساخته شده است و ترکیبات آن چیست؟ میزان پروتئین، قند، چربی و … چقدر است، عوارض احتمالی مصرف چیست و مواردی از این دست.

در کنار همه این موارد، مواد غذایی و مصرفی باید در یک جایی از محصول که به راحتی قابل خواندن باشد، تاریخ تولید و مصرف و انقضا را درج کنند. این کار به مشتری اطمینان خاطر می دهد که محصول از سلامتی کافی برخوردار است و شرکت تولیدکننده برای مشتری‌اش اهمیت قائل است.

مطلب قبلیپویش ایران من یکصد مدرسه ساخت
مطلب بعدیقدردان کارکنان خود باشید
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید