چرا گزارش ESG و پایداری مهم است؟

چرا گزارش ESG و پایداری مهم است؟

اگر به شما مأموریت داده شود که یک «گزارش» تهیه کنید، چه نوع احساسات یا خاطراتی را برای شما زنده می‌کند؟ شاید خاطرات گزارش‌های مدرسه را به یادتان بیاورد که باید برای یافتن داده‌ها یا آمار مناسب برای بیان یک داستان جالب، تحقیق می کردید، اما نمی‌دانستید که چگونه و از کجا باید شروع کنید.

گزارش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی (ESG)، یا گزارش‌های پایداری تقریبا چیزی شبیه همان احساس را در شما ایجاد می کند.همان حس اضطراب یا سردرگمی که در انجام یک تقسیم طولانی ایجاد می‌شد.اما به جای داشتن مجموعه ای از مراحل مشخص، باید تصمیم بگیرید که بدون در نظر گرفتن نتیجه از کدام روش استفاده کنید. در گزارش ESG، شما باید تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه را نشان دهید. اینکه چگونه از نقطه A به نقطه B با توجه به داده ها و مراحل پیش بروید؟ یا ممکن است کلا روش شناسی را زیر سوال ببرید و از پایه همه را پاک کرده و از نو شروع کنید؟  آیا فکر می کنید که لازم است دست خود را بالا ببرید و از معلم خود کمک بخواهید؟ اینجا است که چیستی و چرایی گزارش ESG برای شرکت ها در سراسر جهان حیاتی می‌شود.

امروزه گزارش ESG به اولویتی کلیدی برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. هدف از گزارش ESG ارائه سندی عمومی از اهداف استراتژیک برای تلاش‌های ESG یک کسب‌وکار است که موضوعات خاص و اهداف توسعه ای آینده را برجسته می‌کند و همچنین استراتژی‌هایی را برای از بین بردن شکاف‌ بین وضعیت‌ فعلی و شرایط ایده‌آل آینده، بیان می کند. در واقع  چنین گزارش هایی مناسب سرمایه گذاران، مشتریان، شرکای تجاری و سایر ذینفعان کلیدی است که در آن اطلاعات باید تا حد امکان واضح و دقیق ارائه شود تا برای مخاطبان معنادار باشد.

انگیزه های اساسی در گزارش ESG

 از لحاظ تاریخی، گزارش پایداری شرکتی بر کاهش ریسک متمرکز بوده و تکمیل این گزارش، مستلزم تمرکز بر رسیدگی به مسائل زیست محیطی بوده و باید در آن از اطلاعات مرتبط با کاهش منابع و آلودگی استفاده ‌شود. با افزایش گرایش عموم‌ مردم به محصولات پایدار، گزارش پایداری در جهت کمک به موقعیت بازار و ارائه تصویر درستی از برندها در اذهان عمومی تغییر یافته است .اخیراً، مجموعه بزرگی از ذینفعان بر ارائه گزارش‌های قوی‌تری در حوزه ESG  که شرایط مالی، عملیات تجاری یا ارزش برند را افزایش داده یا مختل می‌کنند، فشار آورده‌اند. به عبارت دیگر،موضوعات ESG برای کسب و کارها در حکم “ماده اولیه ” هستند. بنابراین، افشای موضوعات مرتبط با ESG توسط بسیاری، به عنوان راه حلی کلیدی برای ایجاد ارزش در شرکت ها و حفظ حس رقابت در بین آنها در نظر گرفته می شود.

ایجاد شفافیت

 گزارش ESG  در ذات خود، برای ذینفعان در مورد اقدامات شرکت در زمینه پایداری و برابری اجتماعی، شفافیتی فراهم می کند که به واسطه آن به آنها اجازه می دهد تا برای ساختن جهانی امن تر، پاک تر و عادلانه‌تر اعتبار دریافت کنند. از سوی دیگر، شرکت ها دیگر نمی توانند به راحتی اطلاعات را از ذینفعان و مخاطبان خارجی خود پنهان کنند، از جمله هرگونه بحث و جدلی که ممکن است بر ادراک عمومی، تأثیر منفی بگذارد. در عین حال درعصر دیجیتال، مشتریان انتظاردارند تا به اطلاعات مربوط به تاثیرات محصولات و خدماتی که دریافت می کنند و یا هزینه هایی که کرده اند، دسترسی داشته باشند.  اطلاعات منفی، از جمله رویدادهای بحث برانگیز مانند فعالیت های غیرقانونی و اجزای آسیب رسان یک محصول، بر تصمیمات مصرف کننده برای خرید تأثیر می گذارد و حتی ممکن است اقدامات نظارتی را نیز تحریک کند. اگر بخواهیم از جنبه مثبت به این مساله بنگریم ، مصرف کنندگان نیز فعالانه برای خریدهای خود به دنبال شرکت های دوستدار محیط زیست و اخلاقی ترهستند. براساس نظرسنجی جهانی «Business Wire» در اکتبر 2021، پایداری به عنوان یک معیار مهم خرید، برای 60 درصد از مصرف‌کنندگان بوده است و بسیاری حتی مایل به پرداخت حق بیمه برای آن برندها هستند.  بنابراین، کسب‌وکارها به طور فزاینده‌ای بر گزارش‌های ESG تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که ذینفعان کلیدی، و همچنین مخاطبان خارجی از جمله مصرف‌کنندگان، داده‌های دقیق و کاملی در مورد رویکردهای مدیریتی خود درباره اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از فعالیت‌های تجاری خود ارائه می‌کنند.

کلیدهای تداوم کسب و کار و مدیریت ریسک

گزارش ESG با ارائه اطلاعات غیرمالی به ذینفعان برای ارزیابی ریسک‌ها و فرصت‌های تجاری ملموس و یا نامشهود، به نوعی به تکمیل گزارش‌ شرکت ها به صورت سنتی کمک می‌کند.در واقع این ذینفعان کلیدی می‌‎تواند شامل هیئت مدیره یک شرکت، جامعه مالی یا شرکای تجاری در زنجیره تامین باشد. به طوراخص، فاکتورهای موجود در  ESG به نشان دادن سطح انعطاف پذیری شرکت، ارزش برند ومیزان پتانسیل رشد شرکت کمک می کنند و سهامداران می توانند از این اطلاعات برای تعیین اینکه آیا باید در شرکت ها سرمایه گذاری کنند، خرید کنند یا با آنها روابط تجاری داشته باشند، استفاده کنند و همچنین بر اهمیت اطمینان از اینکه اطلاعات ESG کامل، با کیفیت و قابل مقایسه برای تصمیم گیری مؤثرباشد،بسیار تأکید می کنند و برای شرکت‌های کوچکتر اطمینان از بهترین شیوه‌های افشای ESG برای رشد و شهرتشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که شرکت‌های بزرگ‌تر اهداف و مدیریت ESG خود را به سوی زنجیره تامین سوق داده اند، شرکت‌های کوچک‌تر موظفند تا داده‌های ESG را ارائه کرده و پیشرفت خود را برای برآورده کردن اهداف و معیارهای ESG مشتریان، نشان دهند.

کاربرد اطلاعات ESG

 با توجه به پتانسیل تأثیرگذاری نتایج ESG بر رشد دارایی ونتیجتا برارزش واقعی یا پیش بینی شده آن، سرمایه گذاران شروع به ادغام داده های کمی و کیفی ESG در تصمیمات خود برای سرمایه گذاری می کنند.از آنجایی که بازار به محصولات دوستدار محیط زیست ویا اخلاق محور بیشتری نیاز دارد، مصرف‌کنندگان و سازمان‌های ناظر به دنبال اطلاعات ESG برای تأیید ادعاهای مربوط به محصولات پایدار و بررسی استراتژی‌های مرتبط با محیط‌زیست شرکت، سهامداران و جوامع هستند. نگرانی‌های پیرامون عدالت اجتماعی و تغییرات اقلیمی، شرکت‌ها را به افشای استراتژی های مدیریتی مرتبط با این مسائل سوق داده است وبرای نشان دادن شهروندی – شرکتی مسئولانه، آنها را تحت فشار قرار داده است.

الزامات قانونی

رعایت قوانین، دلیل نهایی و مهم برای ارئه گزارش ESG، است.  قانون اتحادیه اروپا (دستورالعمل 2014/95/EU،که به عنوان دستورالعمل گزارش غیرمالی نیز شناخته می شود)، شرکت های بزرگ با “منافع عمومی” و با بیش از 500 کارمند را ملزم به ارائه گزارش سالانه ای از اطلاعات غیرمالی و متنوع می‌کند که این گزارش باید شامل اطلاعات مربوط به مسائل زیست محیطی، رفتار با کارکنان، مبارزه با فساد و رشوه خواری، تنوع، و احترام به حقوق بشر باشد .اتحادیه اروپا  اقدام به تهیه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای کمک به شرکت‌ها جهت آماده کردن  این گزارش کرده است تا افشای اطلاعات خود را به درستی انجام دهند.  این دستورالعمل چندین بار در طول سالیان متمادی اصلاح شده است و در آوریل 2021 کمیسیون اروپا پیشنهاد جدیدی را تصویب کرد که دامنه این دستورالعمل را به مجموعه گسترده تری از شرکت ها می کشاند.این مورد اتحادیه اروپا تنها نمونه‌ای است که نشان می دهد قوانین به سرعت در حال تغییر هستند. الزامات مشابهی در چندین کشور در آسیای جنوب شرقی نیز وجود دارد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز در حال حاضر ، در حال بررسی قوانین افشا کننده مشابهی در زمینه تغییرات اقلیمی است. قبول و رعایت مقررات مناسب ، دلیلی کلیدی برای رهبران تجاری، جهت سرمایه‌گذاری در گزارش‌ پایداری و ESG است.

مشکلات مرتبط با گزارش ESG

 با گسترش ارائه گزارش ESG، ذینفعان با اطلاعات بیش از اندازه ای  مواجه شده اند. فقدان یک چارچوب گزارش دهی مشترک در زمینه ESG منجر به بحث در مورد موضوعات نامربوط و بی اهمیت و گزارش های بسیار طولانی شده است. عدم تمرکز بر مسائل مادی نیز باعث حمایت ازسبزشویی می شود، زیرا ممکن است داده‌های ESG منفی مربوطه از گزارش افشاگرانه حذف شوند. علاوه بر این، از آنجایی که استانداردها و معیارهای یکسانی برای افشا وجود ندارد، ذینفعان وظیفه بسیار سنگینی را برای یافتن داده های قابل مقایسه جهت ارزیابی عملکرد ESG به دوش می کشند و فقدان اصول حسابداری ESG و الزاماتی برای تضمین داده‌ها نیز نگرانی‌هایی را در رابطه با صحت وسقم و یا قابل تأیید بودن داده‌های ESG ایجاد می‌کند.

در حالی که در حال حاضر هیچ رویکرد یکسانی برای گزارش ESG وجود ندارد، چارچوب های گزارشگری خاصی مانند ابتکار گزارشگری جهانی (GRI)، هیئت استانداردهای حسابداری پایداری (SASB) و Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) در فضای گزارشگری ESG مورد توجه قرار گرفته اند. آماده‌سازی و ارائه گزارش ESG در راستای این چارچوب‌ها، نه تنها نشان‌دهنده بلوغ شرکت در گزارش‌دهی ESG است، بلکه اطمینان می‌دهد که اطلاعات ارائه‌شده قابل مقایسه، مفید و معتبر هستند.

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعNews Direct
مطلب قبلیآلبرت، سازمان محیط زیستی در حوزه رسانه
مطلب بعدی16 برندی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را با موفقیت انجام می‌دهند
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید