در بحران ها عجولانه تصمیم نگیرید

0
2787
تصمیم گیری در زمان بحران
در بحران ها عجولانه اقدامی نکنید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

در بحران ها عجولانه اقدامی نکنید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

خبرها در رابطه با کوید 19 هر روز شنیده می شود و هر روز خبرها تغییر می کند. مردم سعی دارند برای همه کارهای خود مانند کنسل کردن سفر هایشان تا چگونگی حفاظت از خود و اجتماعی که در آن زندگی می کنند تصمیم بگیرند. تصمیم گرفتن به دلیل عوامل روانشناختی بسیار برای شما سخت و مشکل می شود.

اول اینکه یک خطر بالقوه شما را تهدید می کند. خطر ابتلا به بیماری جدی است. این بیماری به سرعت در حال پخش است و مردم از ابتلا به آن فوت می کنند و هر روز اخباری تازه شنیده می شود. مغز انسان به شکلی ساخته شده که تهدیدات را بسیار جدی می گیرد که این حالت طبیعی به دوران غار نشینی انسان اولیه باز می گردد که برای بقا باید تهدیدات را جدی می گرفت.

در حال حاضر داستان بیماری کوید نوزده ترسناک تر از تغییرات آب هوایی بر روی زمین است زیرا این تهدید درست در کنار ما احساس می شود. دوم، تردیدها و سئوالات بسیاری درباره گسترش این بیماری وجود دارد مانند چه تعداد از افراد به این بیماری مبتلا شده اند، این بیماری چقدر واگیر دار است و چه تعداد به آن مبتلا خواهند شد.

وقتی با پروژه های عملیاتی مواجه می شویم معمولا فرایند کارهایی که بصورت مرحله به مرحله هستند را بهتر می فهمیم. اما در فهم فرایندهای ناگهانی و پر شتاب بسیار ناتوان هستیم. موارد ابتلا به این ویروس کمتر خواهد شد اما ممکن است دوباره سریع رشد کند. بی ثباتی که از این موضوع ایجاد می شود ما را به فکر فرو می برد.

سوم، مردم کنترل کمی بر گسترش ویروس دارند. ما می توانیم فعالیت هایی چون شستن دستان، جلوگیری از دست زدن به صورت، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، اما موارد بسیاری وجود دارد که از کنترل ما خارج است. مردم دوست ندارند که در موقعیت هایی قرار بگیرند که کنترلی بر آن ندارند. و این موضوع بر شدت نگرانی آنها می افزاید و میل آنها را به بدست گرفتن کنترل اوضاع افزایش می یابد.

در آخر تمامی تلاشها منتهی به جلوگیری از گسترش ویروس خواهد شد و این بدین معنا است که اگر آنها موفق شوند بعضی از مردم بیمار نخواهند شد. متاسفانه، ما هیچوقت به نکته ای نخواهیم رسید که بتوانیم شرایط را تحت کنترل کامل در آوریم. در نتیجه بسیار مشکل خواهد بود که بگویم فعالیت ها و برنامه هایی که منجر به فضا هایی عاری از ویروس کرونا شود کار ساز باشند.

تمامی چهار عوامل گفته شده بر روی رفتار ما و  تصمیم گیری ما اثرگذار هستند. خطر ، بی ثباتی و اضطراب بر روی تصمیم گیری شما تاثیر بد خواهد گذاشت. بطور مثال بی ثباتی شما را وادار می کند مانند بسیار از مردم به دنبال اطلاعاتی دربارۀ نحوۀ گسترش بیماری و عوامل واگیر دار آن باشید.

مطلع بودن بسیار مفید است اما شنیدن زیاد اخبار منفی منجر به اضطراب و عدم تمرکز می شود. به همین ترتیب، افراد به علت نبود منابع مطلع را مجبور خواهند شد برای داشتن احساس کنترل بر اوضاع خودشان دست به اقداماتی بزنند.

در ابتدا شروع به خرید محلول های استریل کننده و پاک کننده می کنند. این اقدام منطقی به نظر می رسد زیرا موجب استریل شدن افراد و سطوح شده و از انتشار ویروس جلوگیری می نماید. اما بعد از آن باز افراد می خواهند کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشند.

بنابراین شروع به جمع آوری دستمال توالت، بطری آب معدنی و بعد اقدام خرید چیزهایی که کاملا غیر  منطقی است ( و توسط کارشناسان توصیه نمی شود) می کنند. هرچند این اقدامات موجب آرام شدن موقت بعضی از افراد شده و احساس می کنند برای کنترل کردن اوضاع اقدامی حداقلی انجام شده است.

حتی دیده شده افراد در برابر اضطراب تصمیم هایی عجولانه برای نگهداشتن تناسب اندام خود نیز می گیرند. با توجه به سقوط بیست درصدی شاخص بورس در آمریکا بسیاری از افراد وسوسه شدند که سهام خود را بفروشند و بسیاری نیز  فروختند. اما چیزی که ارزش آن کاغدی از دست میرود فردا ممکن است دوباره ارزش بیابد ( رفتاری معمول که در اکثر بازار های بورس وجود دارد و بارها شاهد آن بوده ایم). حتی اگر اقدام نکردن عاقلانه به نظر برسد، افراد می خواهند دست به اقدامی سریع بزنند.

حال با  وجود این عوامل روانشناختی چگونه باید تصمیم گرفت؟ بهترین کار و اولین اقدام آن است که آهسته اقدام کنیم. آهسته تصمیم بگیریم. مردم دوست دارند سریع در برابر بحران های تصمیم بگیرند اما باید گفت در زمان بحران بیماری های عالم گیر مانند کرونا  تصمیم های شما عجولانه خواهد بود و بنابراین محتاطانه نیز عمل نخواهید کرد.

با آهسته کردن تصمیمات خود شما می توانید اطلاعات موجود را به صورت منطقی تحلیل کنید و تصمیم نهایی خود را بر اساس تحلیل و بررسی بگیرید. اطلاعات بسیار درباره میزان گستردگی ویروس و تهدید آن و راه های مبارزه با آن وجود دارد. قبل از آنکه تصمیم شخصی و یا کاری بگیرید برای خواندنو تحلیل اطلاعات موجود وقت بگذارید.

در روزها و ماه های آینده مردم تصمیمات زیادی خواهند گرفت اما تصمیم باید بر مبنای مشورت، هوشیاری از اطلاعات موجود و استفاده کارشناسان خبره گرفته شود. تصمیماتی که بر مبنای سر خط اخبار ، واتس اپ و یا تلگرام گرفته شود از بنیان غلط خواهد بود.

در بعضی مواقع تصمیم نگرفتن بهتر از تصمیم گرفتن است. قضاوت های زود هنگام باعت ایجاد نوعی تعصب می شود و اطمینان کاذب به شما می دهد که تصمیمی که گرفته اید درست است.  بنابراین شما نیاز دارید برای تضمین درست بودن تصمیم ها زود عکس العمل نشان ندهید. به طور کلی باید گفت در زمانی که ابعاد بحران ها به تدریج خود را نشان می دهند (مانند بیماری کرونا) بهتر است به جای گرفتن تصمیم های احساسی به خود زمان داده و بعد تصمیم بگیرید. ممکن است تصمیم های فوری به شما در کوتاه مدت آرامش دهند اما در بلند مدت برای شما مسئله ساز خواهند بود.

منبع: هاروارد بیزنس ریویو

مترجم: مهریار نسیمی

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها

مطلب قبلیسیدعلی لاجوردی،شروع از هیچ
مطلب بعدیسید رضا مقیمی اصل،آدمی فنی بازنشسته نمی شود
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید