سیدعلی لاجوردی،شروع از هیچ

0
4052
سیدعلی لاجوردی
سیدعلی لاجوردی بنیان گذار لنت پارس

نگاهی به زندگی و فعالیت سید علی لاجوردی بنیانگذار شرکت لنت پارس

کارآفرینی را باید سبک و مدل زندگی دانست. کارآفرینی با ساختن ارتباط مستقیمی دارد، درست مثل ساختن یک سازه و ساختمان؛ برخی از افراد در جامعه هستند که از هیچ شروع می کنند و با گذاشتند آجر روی آجر یک کارخانه و واحد صنعتی را شکل می دهند و در مسیر تولید قدم می گذارند. سیدعلی لاجوردی بنیانگذار لنت پارس یکی از این افراد است.         

او سال 1327 در كاشان به دنیا آمد. او در خانواده ای پر جمعت با 7 برادر و 4 خواهر بزرگ شد و باتوجه به درآمد پایین پدر و توان مالی ضعیف خانواده از كودكی با پایان سال تحصیلی (درتابستان) در مغازه فروش و تعمییر موتورسیكلت شاگردی می كرد و تا پایان دوران دبیرستان هم در همین مغازه مشغول به كار بود.

 او از كار در مغازه موتورسازی تجربه های بسیاری به دست آورد كه شاید مهم ترین آن پیدا كردن راه و روش كسب و كار بود. لاجوردی در كتاب خاطراتش كه انتشارات دانشگاه شریف منتشر كرده است، خاطره ای از آن روزها تعریف كرده است:« در آن زمان کسانی که کلاه ایمنی داشتند، می توانستند گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کنند، قیمت کلاه ایمنی ۲۵۰ تا۳۰۰ تومان بود، من با تهیه یک کلاه و اجاره به افراد، توانستم مبلغی پس انداز کنم.»

لاجوردی به كارهای فنی علاقه زیادی داشت و تلاش می كرد تا از طریق كارهای فنی و البته خلاقانه درآمد كسب كند. مثلا همزمان با دوران جوانی كه تلویزیون تازه به كاشان رسیده بود او فرصت را مناسب دید تا ساخت آنتن های تلویزیون را به راهی برای كسب درآمد تبدیل كند. لاجوردی باتوجه به اینكه تنها یك فرستنده در پایتخت بیشتر وجود نداشت و سیگنال های دریافت در كاشان ضعیف بود به فكر تولید آنتن های بلند برای تلویزیون با استفاده از لوله های آلومینیومی و پروفیلی بلند افتاد كه فركانس ها را بسیار بهتر از آنتن های معمولی بازار دریافت می كرد و همین ماجرا باعث شد كه فروش بسیار خوبی داشته باشد.

اما در كنار این كارها آن چه زندگی لاجوردی را در مسیر پیشرفت قرار داد، مونتاژ قطعات موتورسیكلت بود. در آن زمان قطعات جداگانه متوسیکلت از ژاپن وارد می شد و او در فروشگاهی که كار می کرد مونتاژ قطعات را یاد گرفته بود از همین جهت به فكر مستقل شدن افتاد. تقریبا 20 ساله بود كه با تشویق خانواده تصمیم به مهاجرت به تهران برای کار گرفت. ابتدا در منزل یکی از فامیل هایش در پایتخت ماند، اما بعد از مدتی خانه ای اجاره و زندگی مستقلی را شروع كرد.

سید علی لاجوردی برای كار به شرکت پیروزان که وارد کننده موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی از ژاپن بود، مراجعه كرد و از آنجایی که با منتا‍ژ و با سوابق این شركت به خوبی آشنا بودند، استخدام شد. او در ابتدا کارمند فروش بود و پس از مدتی مسئول فروش قطعات ماشین های کشاورزی و موتورسیکلت شد. لاجوردی به دلیل علاقه ی بسیار به این شغلش تلاش و كوشش فراوان می کرد و همین باعث شد علاوه بر كسب تجربه بسیار خیلی زود در این شركت پیشرفت كند. او چند سالی در شركت پیروزان تجربه کسب كرد و بعد تصمیم گرفت با اجاره مغازه ای در خیابان جابری در منطقه پیروزی كسب و كار مستقل خود را در زمینه فروش موتورسیكلت و قطعات آن آغاز كند. البته شروع كار او همزمان با سال های تحولات سیاسی و اقتصادی دهه 50 و كسادی بازار شده بود ولی رفته، رفته با تلاش مضاعف توانست در بازار اسم و رسمی برای خود دست و پا كند و به دخل مغازه اش رونق بخشد.

علی لاجوردی نگاه ویژه ای به توسعه مجموعه خود دارد و در طول بیش از سه دهه فعالیت كارخانه لنت پارس همیشه بیشترین سود بدست آمده از تولید را صرف خرید تکنولوژی از شركت های بین المللی و به روز كردن مجموعه خود كرده است.

در كنار كسب و كار خود لاجوردی علاقه زیادی هم به آموختن و تجربه های جدید داشت برای همین همزمان با گرداندن فروشگاه موتورسیكلت در جستجوی كار دیگری هم بود و همین شد كه روزی در بین آگهی های شغلی متوجه شد شركت ایران ناسیونال اقدام به جذب نیرو می كند. او برای این شركت رزومه اش را فرستاد و توانست در مصاحبه پذیرفته شود. كارش در این شركت كه چند سالی بیشتر از راه اندازی اش نمی گدشت سركشی و بررسی عملكرد نمایندگی های فروش در سراسر كشور بود و همین موضوع هم باعث شد تجربه های فراوانی در زمینه بازرگانی و واردات قطعات به دست بیاورد.

او بعد از گذشت سه سال تصمیم گرفت با سرمایه ای كه داشت قطعات پیكان كه مهم ترین محصول آن روزهای خودروسازی كشور بود را مستقیم از انگلستان وارد كند برای همین به این كشور رفت و علاوه بر اخذ نمایندگی توانست دو شركت هم در لندن و پاریس ثبت كند.

لاجوردی یك خانه قدیمی در خیابان كارگر به صورت قسطی خریداری و پاركینگ آن را به فروشگاه و دفتر كارش تبدیل كرد. او با استعفا از شركت ایران ناسیونال به طور جدی واردات قطعات خود را دنبال كرد و بعد از مدتی علاوه بر واردات قطعات پیكان، توانست نمایندگی شركت دوسلیر فرانسه ( یكی از شركت های مهم آن زمان فرانسه) را اخذ كند. البته لاجوردی دائم به توسعه مجموعه خود فكر می كرد و علاقه زیادی هم داشت كه وارد حوزه های كاری جدید شود از همین رو و باتوجه به شنیده هایش به بلژیک سفر كرد و بعد از بازدید از چند كارخانه تولید موکت و فرش های ماشینی، تصمیم گرفت فرش ماشینی وارد كند.

ورود به تولید

با پیروزی انقلاب واردات قطعات خودرو و موتورسلیك و … با مشكلات بسیاری رو به رو شد و عملا سید علی لاجوردی كارهایش را از دست داد اما تجربه سال های كار تجارت و بازرگانی و حضور در شركت های مختلف و مدیریت باعث شد تا به او مدیریت شركت تولید اتومبیل لندرور كه مصادره شده و مسئولیتش با وزارت صنایع سنگین بود، پیشنهاد شود.

او سه سال در این شركت حضور داشت ولی بعد به فكر راه اندازی كاری مستقل و البته این بار در حوزه تولید افتاد. لاجوردی با بهره گرفتن از تجربه چندین و چند ساله اش در حوزه واردات و فروش قطعات خودرو و نیاز كشور به لنت انواع خودرو به فكر تولید این محصول افتاد. او کارخانه ای را احداث کرد و ۴۲% سهام آن را به تعدادی از اعضا خانواده اش واگذار کرد.

لاجوردی در كتاب خاطراتش که دانشکده کارآفرینی دانشگاه شریف منتشر کرده، نوشته است:« وقتی می بینم خودرویی از لنت پارس استفاده می كند حس خوبی دارم و این موضوع را لذت تولید می دانم.»

همچنین عنوان شرکت را هم به نام «میثم لنت» ( میثم نام برادرزاده اش است) ثبت کرد. سید علی لاجوردی همراه برادرش سید حسین کارخانه را اداره می کرد. آن ها در ماه های ابتدایی كار؛ بسیاری از شب ها برای راه اندازی مجموعه به صورت شبانه روز در كارخانه می ماندند و كار می كردند. او برای آشنایی با روش تولید محصولات روز و استفاده از تجربه شركت های خارجی به کشورهای انگلستان، آلمان، کانادا و ژاپن سفر و از تکنولوژی آن ها استفاده کرد.

لاجوردی بعد از چندین سفر در نهایت تولید لنت ترمز کانادا را انتخاب و با سفارش ماشین آلات مورد نیاز و واردات كردن آن ها به كشور ،تولید را در كارخانه اش كلید زد. البته او و برادرش باتوجه به خرید تجهیزات و زمین برای كارخانه سرمایه چندانی برای استخدام تعداد زیادی نیرو كار نداشتند و برای همین خودشان بسیاری از كارها از جمله بازاریابی را انجام می دادند.

او به فروشگاه ها مراجعه و تلاش می كرد تا با ارائه نمونه لنت های تولید شده، صاحبان فروشگاه را به خرید مجاب كند. همچنین از همان ابتدا با نگاه بلند مدت به فکر صادرات نیز بود و از همین رو به سوریه و لبنان رفت و توانست با چند شركت در بیروت وارد معامله شود و محصولاتی را به این كشور صادر كند. نگاه بلند مدت، استفاده از تكنولو‍ژی روز و تلاش شبانه روزی برادران لاجوردی باعث شد كه خیلی زود مجموعه آن ها به عنوان یك مجموعه معتبر شناخته شود و با بسیاری از مجموعه های بزرگ خودروسازی در سطح داخلی و بین المللی قرارداد همكاری امضا كند.

در این بین سید علی لاجوردی و برادرش باتوجه به توسعه كار به فكر تغییر نام شركت از میثم لنت به لنت پارس و گسترش مجموعه خود افتادند و از همین رو كارخانه متروكه ای را كه در اختیار وزارت صنایع بود خریداری كرده و با احیا آن مجموعه صنعتی بزرگی را پایه گذاری كردند كه امروزه بیش از 5 هزار تن تولید دارد و بزرگترین كارخانه تولید لنت كامیون در كشور و یكی از معتبرترین و بزرگترین كارخانه های تولید لنت در منطقه خاورمیانه است.

همچنین فاز دوم این مجموعه در نیمه دهه 80 افتتاح شد و تعداد محصولات این كارخانه به 1500 مدل محصول در بخش های « لنت ترمز خودروهای سواری»، « لنت ترمز خودروهای سنگین»، « لنت ترمز واگن های ریلی»، «لنت ترمز ماشین های کشاورزی و راه سازی» و « لنت ترمز های خاص و سفارشی برای ماشین های صنعتی و انواع جرثقیل» رسیده است. ظرفیت ظرفیت بالقوه تولید این مجموعه هم اكنون بالغ بر ۰۰۰‚۰۰۰‚۴۰ قطعه انواع قطعات اصطکاکی در سال است.

قیمت لنت ترمز که شرکت پارس تولید می کند یک ششم مشابه خارجی است. امروزه بیش از۷۰۰ نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند. علی لاجوردی نگاه ویژه ای دارد و در طول بیش از سه دهه فعالیت كارخانه لنت پارس همیشه بیشترین سود بدست آمده از تولید را صرف خرید تکنولوژی از شركت های بین المللی و به روز كردن مجموعه خود كرده است. او در كتاب خاطراتش نوشته است:« وقتی می بینم خودرویی از لنت پارس استفاده می كند حس خوبی دارم و این موضوع را لذت تولید می دانم.»

از ویژگی ها مهم محصولات كارخانه لنت پارس تولید محصولاتی بدون استفاده از آزبست ( كه آلایندگی بالایی دارد) از سال 1389 است. این كارخانه توانسته گواهینامه زیست محیطی ISO14001 و گواهینامه TUV آلمان را دریافت كند. همچنین تامین لنت ترمز واگن های ریلی به ویژه تامین کننده انحصاری متروی تهران از افتخارات شرکت پارس است. لاجوردی معتقد است، ایران در این صنعت خودکفا شده وهیچ نیازی به واردات ندارد.

لاجوردی در كنار راه اندازی مجموعه صنعتی تولید لنت در سال 1375 اقدام به تاسیس انجمن لنت و ترمز كرد و تا سال۹۲ ریاست این انجمن را برعهده داشت. او به همراه فرزندش هم اکنون عضو هیات مدیره انجمن لنت و ترمز  است.

سید علی لاجوردی چهار فرزند دارد كه هر کدام از آن ها دارای تحصیلات عالی هستند و دو فرزندش در کارهای مدیریتی شرکت با لاجوردی همکاری دارند. او معتقد است موفقیت های زندگی اش را مدیون سخت گیری های پدر و نصیحت های مادرش می داند. لاجوردی به کسانی که می خواهند وارد کار شوند توصیه می کند پشتكار داشته باشند و می گوید:« مجموعه های صنعتی باید همیشه محصولات باكیفیت تولید كنند و مدیریت واحدهای تولیدی نباید متکی به فرد باشد بلکه با کار تیمی بهترین نتایج همیشه به دست می آید.»

مطلب قبلیبر قراری ارتباط در بحران کرونا
مطلب بعدیدر بحران ها عجولانه تصمیم نگیرید
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید