زنجیره عرضه را فراموش نکنید

0
3047
زنجیره عرضه را فراموش نکنید
شرکت ایکیا (IKEA) که یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه تولید مبلمان است، در سالهای اخیر توجه زیادی را به زنجیره عرضه معطوف کرده است و بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به این موضوع اختصاص داده است.

انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتهای بزرگ صنعتی و تولیدی و خدماتی در سالهای اخیر با جدیت زیادی پیگیری شده است ولی در مورد تاثیر سیاستگذاری های شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی در زنجیره عرضه محصولات، اطلاعات کمی موجود است.

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها:وب سایت اینفورمیشن ایج در گزارش اخیر خود به ضرورت  توجه انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در زنجیره عرضه محصولاتشان تاکید کرده و می نویسد:« شرکتهای بزرگ میلیاردها دلار برای نشان دادن حمایت خود از فقرا، حفاظت از محیط زیست و پایداری محصولاتشان صرف می کنند. سرمایه ای که تصویر آنها را در رسانه ها مثبت می کند و باعث افزایش درآمد و فروش آنها در بازار می شود و ارزنده ترین و توانمندترین نیروهای انسانی را برای فعالیت، وارد شرکت می کند. این در حالی است که تا کنون اطلاعاتی در مورد وضعیت افرادی که در بخش های تولیدی شرکت ها به خصوص شرکتهای تولید کننده پوشاک یا زیور الات فعالیت می کنند، ارایه نشده است.»

بر مبنای اطلاعات موجود، در سالهای اخیر بسیاری از کارگران فعال در  کارخانه های تولیدی شرکتهای پوشاک خبر از دریافت دستمزد بسیار کمتر از میزان متعارف، شرایط نامناسب محیط کار و برخوردار نبودن از حقوق کار داده اند. در حالی که شرکتهای مذکور در زمره بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکتها در انجام مسئولیتهای اجتماعی محسوب می شوند.

البته تمامی شرکتها این شرایط را ندارند. به عنوان مثال شرکت ایکیا (IKEA) که یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه تولید مبلمان است، در سالهای اخیر توجه زیادی را به زنجیره عرضه معطوف کرده است و بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به این موضوع اختصاص داده است. شرکت ایکیا در بیانیه ای که اخیرا منتشر کرده می گوید :«واحدهای تولیدی یک شرکت اصلی ترین بخشی هستند که باید به آن توجه کرد. شاید تخصیص بودجه های مربوط به مسئولیتهای اجتماعی در این بخش ها به اندازه دیگر بخش های اقتصاد و اجتماع  مورد توجه جامعه قرار نگیرد، ولی بدون شک می تواند  تاثیر ماندگاری روی افرادی بر جای بگذارد که در ارایه محصولات شرکت به بازار و کسب درآمد شرکت اثر گذار هستند.»

وب سایت اینفورمیشن ایج،با اشاره به گام های برداشته شده توسط شرکتهای ایکیا و مایکروسافت در جهت انجام مسئولیتهای اجتماعی در زنجیره عرضه محصولاتشان می نویسد:«دنیا در حال تغییر است و  باید مسئولیتهای اجتماعی شرکتها هم متناسب با این شرایط تازه تغییر کند. سازمان ها باید بیش از قبل به تاثیر خود در جامعه یا محیط زیست توجه کنند و مسولانه عمل کنند و اولین و اصلی ترین مسئولیت هر شرکت در مقابل کارکنانش است که کارکنان بخش تولید هم در این میان سهم زیادی دارند.»

مطلب قبلیفیروز اردشیریان؛ رمز موفقیت کار تیمی است
مطلب بعدیضرورت انجام تحقیقات در حوزه مسئولیتهای اجتماعی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید