سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران و جهان

0
1631
سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران و جهان
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران و جهان

معاونت پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس، در گزارشی به بررسی سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران و جهان پرداخته است.

در مقدمه این گزارش آمده است:”مسئولیت اجتماعی شرکتها در دنیای امروز نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع و جبران آسیب های کارخانجات و شرکتها به محیط زیست و ساختار اجتماعی مناطق محلی دارد. این حوزه که در دنیای امروز به صورت ترکیب تقنین و فعالیت داوطلبانه پیش می‌رود در ایران نیز به صورت پراکنده در قوانین مختلف ظهور و بروز داشته است.

گزارش حاضر ضمن بررسی قوانین ایران و جهان در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها و چالش های این حوزه و ارزیابی این قوانین، پیشنهادهای سیاستی مختلفی را برای کارآمدسازی بیشتر این حوزه ارائه کرده است.
اولین پیشنهاد تجمیع قوانین تا حد امکان در یک قانون و ایجاد متولی واحد رسیدگی به آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا ضمن کارآمدی بیشتر این حوزه، نظارت بر دستگاه های دولتی و شرکتها تسهیل شود. همچنین خلأهای قانونی مانند شفافیت شرکتها و الزام ایشان به ارائه گزارش در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها، حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان و تقویت تشکل های کارگری باید در قانون جدید گنجانده شود.از دیگر موارد ضروری در حوزه سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکتها، تقویت ضمانتهای اجرایی قوانین موجود به‌ویژه در حوزه محیط زیست، مشوقهای مالیاتی هدفمند و تهیه آمایش سرزمین برای فعالیت های مجاز توسعه ای است. در نهایت باید توجه داشت که شرکتها پیش از تأسیس با توجه به ایجاد تغییر در مولفه‌های جمعیتی و امکانات محلی باید به فراهم آوردن امکانات لازم نسبت به تغییرات حادث در آن مکان ملزم شوند.”

برای مطالعه متن کامل این گزارش، روی لینک زیر کلیک کنید:

مطلب قبلیضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های معدنی
مطلب بعدیرویکردهای جدید به مسوولیت اجتماعی شرکتی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید