انجام مسئولیتهای اجتماعی در چین عمری کمتر از دو دهه دارد
مسئولیت اجتماعی شرکتها در چین

0
2777
مسئولیت اجتماعی در چین

یکی از کشورهایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی بسیار فعال است، کشور چین است. این کشور در سالهای اخیر فعالیت زیادی در انجام مسئولیتهای اجتماعی داشته است و بخش زیادی از این بودجه ها برای ارایه خدمات آموزشی، بهداشتی و مطالعاتی در کشور صرف شده است.

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها:در برخی از گزارشها توجه زیاد شرکتها به این وظیفه به عنوان عامل مهمی در رشد اقتصادی کشور و توسعه اجتماعی آنها عنوان شده است.این مساله در یک کشور در حال توسعه که انجام مسئولیتهای اجتماعی در آن اجباری نیست، توجه بسیاری از فعالان این حوزه را جلب کرده است. سوال این است که آیا این فرهنگ در چین قدمت زیادی دارد یا اینکه به تازگی وارد فرهنگ کاری آنها شده است؟

 به گزارش وب سایت سی اس آر، انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در چین قدمت زیادی ندارد و کمتر از ۱۵ سال از توجه شرکتها به این حوزه می گذرد. طبق این گزارش بیست سال قبل شرکتهای چینی تصور می کردند تنها مسئولیت آنها در مقابل جامعه  این است که از نظر اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشند و بتوانند کسب سود کنند.آنها ایجاد اشتغال در جامعه را مهمترین مسئولیت خود می دانستند و بر این باور بودند که کسب سود و درآمد و راضی نگهداشتن سرمایه گذاران شرکت که بستر را برای تداوم فعالیت شرکت فراهم می کند، اصلی ترین مسئولیت آنها است.

در نتیجه این دیدگاه بود که در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی تنها ۲۲  گزارش از انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها منتشر شد. تعداد کم گزارشها نشان می داد شمار کمی از شرکتها سهمی از سود و دانش خود را برای توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه صرف می کنند که این مساله معضل اقتصادی بزرگی برای کشور بود.

اما قانون گذاران این کشور به اهمیت مساله انجام مسئولیتهای اجتماعی پی بردند و در سال ۲۰۰۶، دولت چین  مفهوم مسئولیتهای اجتماعی شرکتها را وارد قانون شرکتها کرد. این کار باعث شد تا توجه شرکتهای بزرگ به این موضوع جلب شود و مطالعات بیشتری در مورد آن انجام شود. سپس زمینه  برای حرکتهای اجتماعی توسط شماری از روسای شرکتهای بزرگ فراهم شد و اطلاعات زیادی در زمینه انجام مسئولیتهای اجتماعی در اختیار مردم و صاحبان کسب و کارها قرار گرفت.

 نتیجه موجی که در سال ۲۰۰۶ در کشور چین به راه افتاد این بود که کدام یک از شرکتها می توانند اولین گزارش کامل از انجام مسئولیتهای اجتماعی را به دولت ارایه دهند و  نکته مهم تر اینکه در چه حوزه ای این مسئولیتهای اجتماعی را انجام می دهند.

 در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ و بعد از بالا گرفتن تب انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای چینی بود که بالغ بر ۱۶۰۰ گزارش از انجام مسئولیتهای اجتماعی منتشر شد و توانست زمینه را برای تحولات بزرگی فراهم کند و این روند تا امروز ادامه پیدا کرد.

مطلب قبلیمسئولیت اجتماعی شرکتی در ترکیه
مطلب بعدیمسئولیت اجتماعی و سودآوری
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید