مسئولیت اجتماعی شرکتی در ترکیه

0
2948
انجمن مسئولیت اجتماعی شرکتها در ترکیه

انجمن مسئولیت اجتماعی شرکتی ترکیه در سال 2005 و با مشارکت بخش خصوصی ، جامعه مدنی ، جامعه جهانی و دانشگاهی که داوطلبین مسئولیت اجتماعی هستند ، تاسیس شد.

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها:انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در سالهای اخیر توجه زیادی را در دنیا به دست آورده است و کشور ترکیه هم یکی از کشورهایی است که در زمینه آگاه سازی شرکتها در مورد این مفهوم و وظیفه تازه برنامه ریزی های زیادی کرده است.

انجمن مسئولیت اجتماعی شرکتی ترکیه
انجمن مسئولیت اجتماعی شرکتی ترکیه

از جمله سیاستهای اجرا شده در این کشور ایجاد انجمن مسئولیتهای اجتماعی شرکتی است. این انجمن در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و هدف از شکل گیری آن توسعه مفهوم مسئولیتهای اجتماعی و آگاه سازی شرکتها در این زمینه است.

از طرف دیگر جمع آوری اطلاعات در زمینه مسئولیتهای اجتماعی در حوزه ملی و بین المللی هم در حوزه وظایف این انجمن عنوان شده که طبق گزارشهای رسمی موفقیت زیادی به همراه داشته است. تلاش ۱۵ ساله ترکیه در حوزه آگاه سازی در مورد مسئولیتهای اجتماعی سبب شد تا شمار شرکتهایی که در این حوزه فعالیت می کنند بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشته باشد.

 این رشد در کشوری که تا ۱۵ سال پیش اصلا اطلاعی در مورد این مفهوم نداشت و فرهنگ انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکتها و کسب و کارهای این کشور وجود نداشت، موفقیت بزرگی محسوب می شود.

 در وب سایت رسمی این انجمن آمده است:« با وجود اینکه ما شرکتها را ترغیب می کنیم تا در حوزه توسعه اقتصادی پایدار و توسعه اجتماعی در ترکیه فعالیت کنند، ولی هدف اولیه و اصلی خود را اطلاع رسانی در این حوزه می دانیم.

ما با جمع آوری اطلاعات روز دنیا در حوزه مسئولیت های اجتماعی، مطالعه تحقیقات تازه ای که در این زمینه انجام شده است و قرار دادن این اطلاعات به صورت خلاصه روی وب سایت و در گزارشهای رسمی انجمن، در واقع تصویری از تلاشی که در دنیا در این حوزه انجام می شود، ارایه می دهیم.

باید در نظر داشته باشیم رمز حرکت در این مسیر و موفقیت در آن، دریافت اطلاعات صحیح ، استفاده از تجربیات کشورها و شرکتهای پیشگام در این حوزه و در نهایت ارایه اطلاعات در مورد تاثیر فعالیت  شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی روی عملکرد خودشان است.»

وب سایت انجمن مسئولیت های اجتماعی  ترکیه ضمن اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی می نویسد:« باید به این نکته توجه داشت که انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در واقع ابزار، منابع و روشهای لازم را در اختیار شرکتها قرار می دهد تا ضمن تجربه رشد اقتصادی و رشد سودآوری، تاثیرات منفی خود را روی اجتماع  و محیط زیست به حداقل برسانند. شرکتها دریافتند که در مقابل جامعه ای که در آن کار می کنند مسوول هستند و نباید در ازای ایجاد شغل و کسب درآمد، آسیبهای ماندگار به محیط زیست وارد کنند و این گام بلند و مهمی است.»

مطلب قبلیعلی اصغر حاجی بابا؛ کارآفرینی همچون فولاد آبدیده
مطلب بعدیمسئولیت اجتماعی شرکتها در چین
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید