چرا فعالیتهای مرتبط با مسئولیت شرکتها باید اندازه گیری شود؟

0
2944
چرا فعالیتهای مرتبط با مسئولیت شرکتها باید اندازه گیری شود؟

همانطور که می‌دانید انجام فعالیت های مرتبط بامسئولیت اجتماعی شرکتی(CSR) یا پایداری برای تجارت مفید است و بر عملکرد اصلی یک کسب و کار از شهرت تا بازاریابی ، فروش ، مشارکت کارکنان ، بهره وری و روحیه کارکنان گرفته تا درک و تصمیم سرمایه گذاران، منابع انسانی و بسیاری از جنبه های دیگر تجارت تأثیر مثبت می گذارد.

پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها:بسیاری از متخصصان حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی به ویژه کسانی که مستقیماً در زمینه CSR و پایداری دخیل هستند، به اهمیت این موضوع واقفند، چرا که تحقیقات انجام شده در این زمینه، بر آن صحه می گذارد.علاوه بر این، برخی دیگر از این متخصصان نیز از طریق اندازه گیری مستقیم، شاهد تاثیر آن بر عملکرد شرکت بوده‌اند. بنابراین، اندازه گیری CSR یا شیوه های پایداری به اندازه مفهوم سازی و اجرا اهمیت دارد. اندازه گیری از آن جهت مهم است که به شما کمک می کند تا بدانید آیا CSR  تفاوتی در عملکرد شرکت ایجاد می کند یا خیر.

چرا اندازه گیری؟

شیوه اندازه گیری که در CSR و پایداری شرکتها استفاده می شود، صرفاً ارزیابی عملکرد در شیوه های CSR داخل و خارج شرکت است. فعالیتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکتی، برای تعیین پیشرفت یک شرکت براساس شیوه های استفاده شده، اندازه گیری می شود بر فرض مثال، شرکتی که پروسه ثبت شکایات شرکت، قوانین اخلاقی، مدیریت کارکنان، مشارکت و پیشرفت جامعه، مدیریت پسماند، و مدیریت تدارکات پایدار را اعمال می‌کند و توسعه می‌دهد، می‌تواند میزان پیشرفتی که حاصل شده را از طریق موارد ذیل محاسبه کند:

  • تعداد پرونده های ضد فساد اعلام و پیگیری شده
  • تاثیر میزان رفاه کارکنان و دیدگاه آنها در پروسه تصمیم گیری شرکت
  • تعداد ذینفعان جامعه که توسط برنامه های توسعه ای به شرکت راه یافتند
  • میزان زباله منتقل شده به مراکز دفن زباله
  • تعداد تامین کنندگان مقید به قوانین اخلاقی کسب و کار
  • و…

اهمیت اندازه گیری مسئولیت اجتماعی یا عملکرد پایداری را می توان در سه دلیل زیر خلاصه کرد:

اعلام ارزش افزوده

اعلام ارزش افزوده مهمترین دلیل برای اندازه گیری عملکرد یک کسب و کار در حوزه مسئولیت اجتماعی  است. هنگامی که عملکرد یک شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی اندازه گیری می شود ، نتیجه به طور خلاصه به ذینفعان داخلی و خارجی شرکت اطلاع داده می شود. کسب و کار ها می‌خواهند بدانند که آیا در هر فعالیت مسئولیت اجتماعی که انجام داده اند قادر به پیشرفت هستند یا خیر. چرا که کلیه تصمیمات استراتژیک تجاری اعم از فروش، اعتبار، فعالیت های زیست محیطی و کارهای خیرخواهانه اجتماعی بدون ارائه دلیل و مدرک واقعی، فاقد ارزش است

با اعلام ارزش افزوده چه از لحاظ کمی و چه کیفی کسب وکارها قادر خواهند بود تغییرات لازم را در عملکرد شرکت به واسطه فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی اعمال کنند.

مدیریت و پشتیبانی تیم

موفقیت هر پروژه در حوزه مسئولیت اجتماعی بستگی به حمایت مدیریت و کارکنان یک کسب و کار دارد. با اندازه گیری موثر و اعلام  ارزش افزوده توسط فعالیت های مسئولانه از لحاظ اجتماعی ، متخصصان  مسئولیت اجتماعی و پایداری، حمایت مورد نیاز را در سطح مدیریت و کارکنان به دست می آورند. همچنین، با اطلاعات مربوط به ارزش افزوده و تأثیر ایجاد شده توسط  فعالیت های مسئولانه از لحاظ اجتماعی، متخصصان مسئولیت اجتماعی می توانند منابع بیشتری برای این امر جمع آوری کنند.

مکانیزم دفاعی

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، مسئولیت اجتماعی به نتیجه نهایی یک کسب و کار کمک می‌کند اما مسئولیت اجتماعی در مقایسه با سایر مفاهیم تجاری سنتی چندان محبوب نیست. بنابراین، در اکثر سازمانها، مسئولیت اجتماعی معمولاً جزء اولین مواردی است که در دوره های کاهش درآمدهای سازمان، نادیده گرفته می شود. اگر بتوان فواید مسئولیت اجتماعی را به طور موثر اندازه گیری و ابلاغ کرد، متخصصان مسئولیت اجتماعی می توانند از این اطلاعات برای دفاع از مسئولیت اجتماعی در طول سالهایی که  فعالیت تجاری سازمان، کم است استفاده کنند. اگر تأثیرات مسئولیت اجتماعی که به وضوح به منافع مالی یا غیر مالی سازمانها می افزاید، در دسترس باشد؛ بخشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی در برابر کاهش درآمد یا مواردی نظیر این، محافظت خواهد شد.

برای سازمانهایی که دارای چندین پروژه در حوزه مسئولیت اجتماعی هستند، باید نتایج پروژه های مسئولیت اجتماعی آنها را اندازه گیری کرد تا به طور موثر، اثرات مثبت آنها برای ذینفعان داخلی و خارجی شرکت نمایان و همچنین بهینه سازی ارزشهای ایجاد شده در اثر اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی، مشخص شود.

مطلب قبلیمسئولیت اجتماعی و پایداری محیط زیست
مطلب بعدیآمیت ساچدوا، مرد پشت پرده مسئولیت اجتماعی شرکتی مدرن در هند
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید