نقش مثبت فناوری در برابری جنسیتی

همه گیری کووید 19 نه تنها راه را به روی تحولی بزرگ به سوی دیجیتالی شدن باز کرده، بلکه منجر به ایجاد فرصت هایی برای زنان در فضای فناوری شده است.

نقش مثبت فناوری در برابری جنسیتی

کلماتی مانند طبقه بندی اجتماعی، جامعیت یک جنسیت، تنوع و برابری دستمزد ،اغلب به عنوان شاخص هایی در محل کار ارائه می‌شوند اما این مولفه ها بصورتی کاملا مبهم جهت توانمندسازی زنان در نظر گرفته می شوند.

با این حال، همانطور که آمار نشان می دهد، واقعیت این است که نابرابری های جنسیتی فقط در حد یک کلمه نیست، بلکه یک واقعیت زنده برای میلیون ها زنی است که حقوق کمتری نسبت به همتایان مرد خود دریافت می کنند. تا آنجایی که به رشد حرفه ای و ارتقاء شغلی مربوط می شود؛ زنان با موانع بسیار بیشتری در محل کار روبرو هستند، پس باید با تعصب و تبعیض در محیط های کاری مقابله کرد.

بر اساس نظرسنجی اخیر توسط  سایت لینکدین ( LinkedIn Opportunity Index ) در سال2021 ، حدود 85 درصد از زنان به دلیل جنسیت خود در هند، افزایش حقوق، ترفیع یا پیشنهاد کار را از دست داده اند. میانگین این جهت گیری جنسیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه (ACPC)به  60 درصد می رسد.

پس با این اوصاف باید ریشه مشکل را پیدا کرد. من معتقدم آنچه در محل کار آشکار می شود نتیجه مستقیم نحوه برخورد جامعه با زنان و دختران است. تبعیض و یا برتری جنسیتی از فرآیندهای فکری رایجی است که در خانه ها، جوامع، موسسات و فرهنگ ها وجود دارد و به محیط کار نیز نفوذ کرده است.

در حالی که سهم زنان در نیروی کار و حتی در خانه اغلب نادیده گرفته می شود،اما انتظار می‌رود که آنها به‌عنوان مراقب، مادر، کارگر و حتی رهبر یک تیم، مسئولیت بیشتری را بتوانند بر دوش بکشند. بر اساس گزارش مک‌کینزی، امروزه رهبران زن در تجارت برای حمایت از “بهزیستی کارکنان، تنوع، برابری” گام بر می‌دارند. اما همانطور که قابل پیش بینی است، کار آنها حیاتی، ضروری و جدی گرفته نمی‌شود. قسمت غم انگیز این داستان آنجا است که ممکن است زنان از جریان کاری خارج شوند و فضای شرکت ها و ادارات از دیدگاه ها، تنوع و رهبری که شایسته آن هستند، محروم بماند.

همچنین مهم است که بدانیم توکنیسم(نشانه گرایی) یا گنجاندن نمونه ای از مطالبات در اعتراضات برای توجه به تعصبات جنسیتی، نژادی و یا یک طبقه اجتماعی خاص در محل کار، به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود. از این رو مهم است که با اصول اولیه شروع کنیم و به کارکنان در مورد تعصبات جنسیتی که بصورت ناخودآگاه در رفتارشان وجود دارد آموزش داده شود.ایجاد تنوع جنسیتی باید از ابتدای فرایند استخدام در اولویت باشد؛ نه اینکه در میانه کار به آن پرداخته شود. همچنین باید حسابرسی ها، نحوه پرداخت و میزان حقوق و دستمزدها را شفاف‌تر کنند و شکاف های جنسیتی موجود در حقوق و دستمزد را منصفانه پر کنند.

در شرکت Visionet، ما سعی می کنیم دلایلی که زنان را از پیوستن به رشته های علوم ،تکنولوژی ،مهندسی و ریاضیات (STEM) منع می کنند، پیدا کنیم. در واقع فقدان ساعات کاری انعطاف‌پذیر، قبول و انجام مسئولیت‌های اضافی در خانه و کمبود فرصت‌ کافی برای پرداختن به نقش‌هایی که به مهارت بیشتری نیازدارند، اغلب مانع  پیشرفت زنان می شود. ما سعی داریم با برنامه هایی مانند «Unnati for India» که بر توانمندسازی وآموزش مهارت به زنان تمرکز دارد، به این موضوع مهم بپردازیم. ما همچنین از نقش‌های چندگانه زنان در خانه و محل کار آگاه هستیم و از این رو خود را متعهد کرده‌ایم که منابعی را برای بهبود رفاه و سلامت روان آنها فراهم کنیم. به ویژه برای مادرانی که کودکان خردسال دارند و باید از نظر حرفه ای احساس حمایت و امنیت بیشتری کنند. چراکه آنها با جهت گیری های جنسیتی و چالش های بزرگ تری روبرو هستند. مدیران باید علائم فرسودگی شغلی را جدی تر بگیرند و باید فضاهای امنی را برای بازخورد مناسب با این قشر ایجاد کنند و در صورت نیاز در مورد زمان استراحت و میزان آن انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند.

من به‌عنوان یک رهبر زن، علاقه‌مند به برقراری روابط درست بین مربی و کارآموز هستم. زیرا زنان در همه سطوح نیاز به متحدانی برای حمایت دارند و ضرورت این امر در دوران همه گیری کرونا بیش از پیش احساس می شود و این شکاف موجود در اتحاد زنان باید به نحوی پر شود؛ تا بتوان از طریق سرمایه گذاری بر روی تنوع جنسیتی و نژادی، ارتقای سطح فراگیری مهارت و استخدام منصفانه و شیوه های ترفیع- نه تنها برای زنان بلکه برای شرکت ها- به این اهداف دست یافت.

حساسیت های جنسیتی باید از طریق تقویت و تداوم مدل های آموزشی همراه با شیوه‌های جدید و شفاف در فرهنگ شرکت‌ها با نگاه به مسائل موجودی که به دلیل تعصبات ریشه‌دار به وجود آمده اند، ایجاد شوند. شرکت‌ها باید ایده‌های توانمندسازی زنان، مشمولیت و مقابله با رفتارهای جنسیتی را در عملکرد روزمره خود بگنجانند تا اطمینان حاصل شود که در فرهنگ کاری جهت گیری ها ریشه ای نشوند و بر نحوه نگرش و ارزیابی زنان شاغل تأثیر منفی نگذارند.

همه گیری کووید 19 نه تنها راه را به روی تحولی بزرگ به سوی دیجیتالی شدن باز کرده، بلکه منجر به ایجاد فرصت هایی برای زنان در فضای فناوری شده است. این خود فرصت بسیار فوق العاده ای برای تشویق زنان به فراگیری در حوزه های علوم،تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات، و همچنین ارائه مشاوره به موقع، تامین مالی و سرمایه گذاری بر روی پروژه هایشان، ایجاد شبکه های امن و ایجاد یک الگوی فراگیر در محل کار است. وقتی زنان بیشتری را به الگوهای فناوری تبدیل کنیم به همان نسبت بیشتر تشویق می‌شوند ،در جامعه برجسته ترمی‌شوند و در نهایت به ستاره بدل می شوند.

نویسنده: گیتانجالی سینگ، سرپرست – استراتژی و موفقیت مشتری، Visionet BFSI

منبع: ژورنال مسئولیت اجتماعی شرکتی

توسطپایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها
منبعcsrjournal
مطلب قبلیبهداشت پایدار برای سلامت و منزلت
مطلب بعدیمتهمان سبزشویی در سال 2021
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید