ساعت ها، نامهای غیر معمول و مسئولیت اجتماعی

ساعت ها، نامهای غیر معمول و مسئولیت اجتماعی

برند هایی نظیر DecideAndAct و Triwa می‌گویند ساعتهایی بر اساس شرایط و وضعیت زیست محیطی کره زمین ساخته اند

زمانیکه الکساندر مهدی بنونا، مدیر اجرایی سابق شرکت Victorinox، سال گذشته برند جدید ساعت های مچی خود را تاسیس کرد، همانند بسیاری از شرکت های ساعت سازی دیگر، نام خود را بر روی آن قرار نداد یا از نامی استفاده نکرد که بر ریشه های سوئیسی این شرکت تأکید داشته باشد.

در عوض وی در ماه ژوئن از مجموعه ای از اولین ساعت های خود در Kickstarter رونمایی کرد، که DecideAndAct نام داشت.

آقای بنونا می گوید که در انتخاب این نام غیر معمول برای برند خود هدفی عامدانه داشته و آن هم تاکید بر تمرکز این برند بر مسئولیت اجتماعی است.به گفته او “این نام ندایی برای اقدام است و  نباید به عنوان یک مسئله بدیهی با آن برخورد شود. این چیزی است که باید مورد سوال قرار بگیرد وباعث افزایش علاقه مندی گردد.”

DecideAndAct تنها برندی نیست که نگرانی های زیست محیطی را به جای  استفاده از موتور پیچیده  یا ساختار مقاوم در برابر آب، به عنوان عاملی برای تمایز خود قرار داده است.شرکت های جدید دیگری نیز هستند که ساعتهایی ساخته شده از مواد بازیافتی یا پایدار ارائه می دهند، کمک به سازمان های همفکر جزئی از برنامه تجاریشان است و البته مانند DecideAndAct نام غیر متعارفی نیز دارند.

Triwa را در نظر بگیرید، که نام آن مخفف Transforming the Industry of Watches (تحول صنعت ساعت )است.

شعار این برند با عنوان ” زمانی برای تغییر” ، بیان مختصر تری از آن هدف جاه طلبانه است. این برند که مستقر در استکهلم سوئد است اولین خط تولیدش را در سال ۲۰۰۷ راه اندازی کرد و در ابتدا هدف آن ایجاد تحولی در صنعت ساعت سازی به روش های متفاوت بود: توزیع غیر متعارف (این برند تنها در Colette ، یک فروشگاه مفهومی در پاریس که  البته در سال 2017 تعطیل شد و Urban Outfitters به فروش می‌رسید) و قیمتهای نسبتا پایین (قیمت ساعتهای این برند از حدود 800 کرون سوئد (83 دلار) شروع می شود.)

جهت اهداف این برند از چند سال پیش شروع به تغییر کرد. لودویگ شجا، مدیر بخش خلاقیت و یکی از بنیانگذاران آن می گوید: “ما لحظه ای با خود اندیشدیم و تصمیم گرفتیم که راه جدید تغییر در صنعت ساعت سازی، پایدار ساختن این صنعت است.”

از آن زمان تا کنون، Triwa ساعت هایی  ساخته شده از پلاستیک بازیافتی اقیانوس ها و فلز بازیافت شده از اسلحه گرم را فروخته است و در وب سایت این شرکت، رد پای کربن درهر ساعت،که توسط یک ابزار دیجیتالی از شرکت فناوری سوئدی Doconomy اندازه گیری شده، درج می شود . آقای شجا می گوید: “ما می خواهیم به جایی برسیم که مردم را مجبور کنیم تا ساعت مچی ای را به دست کنند که نشان دهنده میزان توجه آنها به خود و اطرافیانشان باشد.”

تولیدات این برند از یک ساعت گرد طلایی ساده 28 میلی متری بند فلزی (1،195 کرون یا 146 دلار) تا یک کرونوگراف 39 میلی متری تولید محدود (تقریبا 4000 کرون یا 460 دلار) متغیر است.

برند کانادایی Solios دارای طرح های  کلاسیک مشابه، همراه با طراحی بسیارساده است. ساموئل جی لروکس، بنیانگذار این برند می گوید: “پایداری نباید یک سبک، بلکه باید یک ویژگی یا راهی برای تولید محصولات باشد.”

هر ساعت Solios به جای باتری معمولی کوارتزی که باید به صورت دوره ای تعویض و دور انداخته شود، دارای یک باتری خورشیدی است. گران ترین قطعات این مجموعه 350 دلار کانادا (276 دلار) است.

در اواخر سال گذشته ، این نام تجاری موفق شد گواهی B Corporation را دریافت کند.این گواهی، اعتبارنامه مسئولیت اجتماعی است که توسط B Labs مستقر در بروین پنسیلوانیا به شرکتها اعطا می شود.آقای لروکس می گوید ” برند Solios – که نام آن بر اساس هلیوس، خدای یونانی خورشید است – تنها برند ساعتی است که این گواهینامه را دریافت کرده است”.

با توجه به اینکه این برندها ردپای زیست محیطی کمتری را نسبت به ساعت های سنتی دیگر تبلیغ می کنند، منجر به جلب توجه جمعیت روزافزون مصرف کنندگان علاقمند به مسئولیت اجتماعی می‌شوند.

واسیلیج براندت، بنیانگذار Nordgreen، برند ساعت دانمارکی که در سال 2017 معرفی شد، می گوید: “ما متوجه شدیم که تعداد بسیار کمی از برند های موجود در صنعت ساعت سازی، دارای چنین موضع  مسئولانه قوی ای هستند.” به همین دلیل ما این فرصت را مغتنم شمرده و تصمیم گرفتیم که این شکاف در بازار را پر کنیم.

ساعتهای ساده این شرکت از195 تا 2095 کرون (190 تا 333 دلار) قیمت دارند و در کشورهایی از جمله ژاپن، تایوان، آلمان و کانادا و همچنین به صورت آنلاین به فروش می رسند.

به نظر می رسد که ساعت های Nordgreen مورد استقبال خریداران قرار گرفته و به گفته براندت، فروش آن در سال گذشته بیش از 100 میلیون کرون (تقریبا 16 میلیون دلار) بوده است .با این که شرکت Solios از ارائه درآمد کل خودداری کرد اما به گفته آقای لروکس 52 مدل از 92 مدل این  برند در طول سال گذشته به طور کامل به فروش رفته است.

 به نظر می رسد که بازار هدف این برند ها دقیقاً متمرکز بر خریداران 40 ساله یا جوان تر است که نگران تأثیرات زیست محیطی محصولاتی هستند که می‌خرند .

کلودیو پاردو، یکی از شرکای آژانس مشاوره تجاری  Innosightکه دفتر آن در لوزان سوئیس مستقراست، می گوید:  “وقتی شما به مصرف کننده جوانتر نگاه می کنید – نسل هزاره (millennials )و نسل زد( (Gen Z – بیشتر نگران این هستند که تا پیش از مرگشان،این سیاره را بدتر از آنچه که هست نکنند و این دغدغه را می توان در هر محصولی نشان داد.” 

با در نظر گرفتن این دغدغه مخاطبین، برندهای معتبر نیز ساعت هایی با ویژگی های پایدار معرفی کرده اند. به عنوان مثال، کارتیه، SolarBeat Tank Must را معرفی کرد که نسخه خورشیدی ساعت تانک کوارتز است، وقرار است پاییز امسال به فروش برسد. در ماه ژوئن، شینولا فروش مجموعه موجودات دریایی دترولا(Detrola sea creatures collection) را آغاز کرد، که جعبه و بندهای این مجموعه ساخته شده از پلاستیکهای بدست آمده از اقیانوس ها است. دیگر شرکت ها نیز چنین اقداماتی انجام داده اند، از جمله ,Omega Breitling و Panerai.

به گفته کارشناسانی مانند فردریک مارتل، بنیانگذار و مدیر عامل آژانس Chronos، که به شرکت های تولید کننده کالاهای لوکس مشاوره می دهد، مسئولیت پذیری زیست محیطی به بخشی از انتظارات مصرف کنندگان برندها، از جمله کسانی که در حوزه ساعت تخصص دارند، تبدیل شده است.

مارتل می گوید”درانتها، مشتری به برند های مورد علاقه خود نگاه می کند و با خود می گوید:” این شرکت ها برای کمک به تغییر جهان یا تبدیل جهان به مکانی بهتر برای نسل آینده چه کرده اند؟ “

منبعنیویورک تایمز
مطلب قبلیهانکوک تایر، پیشتاز در مسئولیت اجتماعی شرکتی
مطلب بعدیتوزیع واکسن کووید 19 در لوای مسئولیت اجتماعی شرکتی
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید