کارنامه پربار بانک‌های خصوصی در ایفای مسئولیت‌ اجتماعی

0
1179
کارنامه پربار بانک‌های خصوصی در ایفای مسئولیت‌ اجتماعی

امروزه کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی به اهمیت نقش و تاثیرگذاری‌شان در اجتماع و لزوم توجه به ذینفعان غیرمسقیم برای شکوفایی جامعه واقفند؛ مدیران این سازمان‌ها در کنار توجه به سودآوری کسب و کار و تامین منافع ذینفعان اعتقاد دارندکه که حضور و فعالیت آنها، وابسته به سلامتی و توسعه جامعه است. بنابراین کسب‌وکارهای مختلف تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی» برای بهبود شرایط جامعه و توسعه پایدار نیز، تلاش می‌کنند.

به گزارش پایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها به نقل از ایلنا، بانک‌های خصوصی طی دو دهه گذشته تلاش کرده‌اند شرایطی را درون و بیرون سازمان‌هایشان فراهم کنند که همزمان با پایبندی به تعهدات خود به کارکنان و ذی‌نفعانشان، به بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز کمک کنند.

حضور بانک‌های خصوصی در کشور زمینه‌ساز بهبود فضای ارائه خدمت و اصلاح شرایط شعب بانکی شد و استاندارهای تکریم مشتری و ارتقای کیفیت ارائه خدمات و مشتری‌مداری پس از حضور بانک‌های خصوصی به صورتی ملموس در جامعه مشاهده می‌شود.

شفافیت عملکرد

یکی از دغدغه‌های بانک‌های خصوصی افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی در مورد عملکردشان به سهام‌داران و مشتریان‌ فعلی و بالقوه آنهاست. این بانک‌ها به طور مرتب در کنار انتشار صورت مالی حسابرسی‌شده در سایت کدال، در وبسایت‌های خود نیز گزارش سالانه، اطلاعات سهام و رویه‌های جاری خودشان را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، در جلسات سالانه مجمع عمومی، بانک‌ها در مورد ترازنامه، صورت سود و زیان سال مالی قبلی، صورت دارایی و مطالبات شرکت و غیره گزارش می‌دهند که این گزارش‌ها در وبسایت بانک‌ها نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

اشتغال‌زایی بانک‌های خصوصی

یکی از نتایج فعالیت بانک‌های خصوصی، اشتغال‌زایی در سطوح مختلف و برای مهارت‌های گوناگون است. با توجه به نیازهای مختلف کسب‌وکار بانکی، آنها صدها شغل در زمینه‌های تخصصی (از جمله مهندسان رایانه، کارشناسان امور مالی، کارشناسان ارتباطات و غیره) و مشاغل خدماتی، ایجاد می‌کنند. این مشاغل در ساختمان‌های مرکزی و شعب تهران و شهرستان‌ها، نه‌تنها انگیزه‌ای برای مهاجرت نکردن به خارج از کشور فراهم می‌کنند، بلکه کارشناسان شهرستان‌ها را نیز به تداوم زندگی در استان‌های خود ترغیب می‌کنند.

علاوه بر این، تسهیلاتی که آنها به کسب‌وکارهای گوناگون ارائه می‌کنند، در کنار اشتغال‌زایی مذکور، امکان رشد، رقابت و حتی خودکفایی را برای شرکت‌های داخلی فراهم می‌کند. از سوی دیگر، فعالیت همه این کسب‌وکارها به گردش نقدینگی در بخش‌های مختلف کشور و حتی مناطق کمتر برخوردار، منجر می‌شود که در نهایت به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

نقش اجتماعی بانک‌ها

مشارکت و اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه برای افزایش سطح رفاه جامعه و کاهش مشکلات اجتماعی و فرهنگی بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی بانک‌های خصوصی است. در سال‌های گذشته، بانک‌های خصوصی به‌تنهایی یا با مشارکت سایر نهادها، پروژه‌های متعددی را در زمینه‌هایی مانند احداث صدها مدرسه در نقاط کم‌برخوردار کشور، تجهیز مدارس و کتابخانه‌ها، حمایت از دانشجویان و دانش‌آموز مستعد، تجهیز مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها و بازسازی مسکن هم‌میهنان زلزله‌زده و کمک به بازسازی مناطق سیل‌زده اجرا کرده‌اند.

در بخش‌های علمی و فرهنگی نیز  بانک‌های خصوصی با حمایت از انتشار کتاب‌های تخصصی و فاخر از فعالان حوزه نشر حمایت کرده‌اند. در حوزه‌های فیلم و موسیقی نیز، بانک‌های خصوصی از تولید فیلم‌های سینمایی فاخر و اجراهای تئاتر و گروه‌های موسیقی، حمایت کرده‌اند.

به منظور ترویج فرهنگ سلامتی و اخلاق ورزشکاری نیز حضور بانک‌های خصوصی به عنوان حامی تیم‌های ورزشی حرفه‌ای از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز معلولان حضور فعال داشته‌اند.

علاوه بر این توجه به محیط زیست یکی از اهداف بانک‌های خصوصی بوده و آن را در بیانیه‌های ماموریت خود منعکس کرده‌اند. یکی از جنبه‌های این رویکرد، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی است. حرکت به سمت تحول دیجیتال، بانکداری الکترونیکی و بانکداری سبز از مصادیق عملی این رویکرد است؛ کاهش استفاده از کاغذ (با اتوماسیون اداری و ارتباطات برخط) و پروژه‌های درختکاری، بخشی از مصادیق پایبندی بانک‌های خصوصی به به بانکداری سبز است.

مطلب قبلیمشارکت شرکت پالایش گاز سرخون و قشم در ساخت اماکن فرهنگی و آموزشی
مطلب بعدیتعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در ایلام اجرایی شود
وب سایت csrir پایگاهی است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع است. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید