چرا ارتباطات باید بخشی از استراتژی ESG باشد؟

0
2316
چرا ارتباطات باید بخشی از استراتژی ESG باشد؟

صرف نظر از تغییرات نظارتی، بحران آب و هوایی، فشار مشتریان، نیازهای استخدامی یا سؤالاتی که سرمایه‌گذاران با آن روبرو هستند، امروزه غالبا از روابط عمومی ها خواسته می‌شود که از ارتباطات ESG پشتیبانی کنند.

نقش ارتباط دهنده ها

در واقع برای روابط عمومی ها و ارتباطات، اکنون زمان واقعی پرداختن به این موضوع است. از یک طرف مخاطبان و مشتریان در حال آگاه شدن از تأثیرات و خطرات سبز شویی هستند، و آژانس های روابط عمومی متهم به تسهیل یا حتی انجام سبزسویی -به ویژه زمانی که با مشتریان سوخت های فسیلی سرو کار دارند.از سوی دیگر، روابط عمومی های حرفه‌ای دارای مهارت‌های لازم برای حمایت از تغییرات مثبت شرکتی، برقراری ارتباط با حاکمیت مترقی شرکتی ، تشویق به گفتگو و ترغیب جهت انجام این اقدامات هستند.

البته مشخص شده است که کسب‌وکارها از یک نماینده روابط عمومی خارج از شرکت که درباره مسائل ESG  دیدگاه های جدیدی را ارايه دهد ،استقبال می‌کنند، به‌ویژه زمانی که صحبت از اجتناب از تفکر گروهی و شناسایی «نکات طلایی» برای ارتباطات در میان مسائل بی‌شماری است که موضوع ESG پوشش می‌دهد.

‏ESG به قلب ماموریت، ساختار و رفتارهای یک کسب و کارنفوذ می کند. ممکن است به دلیل ترس از برداشتن گام های اشتباه یا از دست دادن چیزهای مهم، شروع کار بسیار سخت و دشوار باشد. در شرکت های کوچک تر محدودیت مهارت ها اغلب از اقدام در این حوزه جلوگیری می کند. اما سایت هایی مانند We Are Still In یا Climate Pledge مانند انجمن های صنعتی و اتاق های بازرگانی مکان های خوبی برای شروع هستند.

نکاتی برای شروع ارتباطات ESG

  1. تجمیع متخصصین که شامل طیف وسیعی از تخصص ها می شود.

 تجربه نشان داده است، ایجاد تغییرات در مسائل ESG را نمی توان با ایجاد فشار  یا با یک طرح ضربتی به طور کامل از بالا به پایین انجام داد. همچنین در بحث ارتباطات نیز اینگونه عمل کردن غیر ممکن به نظر می‌رسد. درگیر نکردن کارمندان در تمام بخش های کسب و کار از همان ابتدا، ممکن است خطر ایجاد حس بیگانگی آنها در برخی از تغییرات مهم تر -مانند دادن دستور کار در حوزه ESG -را در پی داشته باشد. علاوه بر این باعث می شود کسب و کار شما  از دیدگاه های تازه و متنوع محروم بماند.بسته به اندازه و ماهیت سازمان شما، ایجاد یک گروه کاری شامل مدیران ارشد، عملیات، منابع انسانی و ارتباطات را نیز در نظر بگیرید.  با توجه به اینکه هر فردی دیدگاه منحصر به فردی دارد؛ پس باید برای حمایت از تغییرات درحوزه  تخصصی خود و همچنین مشارکت در ایده های خارج از تخصص خود، قدرت داشته باشد.

  • به حسابرسی کامل کسب و کار خود بپردازید.

 یک فرآیند ممیزی مداوم به شما کمک می کند تا راه هایی که برای کسب و کار شما صدق می کند را پیدا کنید. همچنین این فرآیند حسابرسی مشارکتی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین و معتبرترین داستان   ESG  را برای کسب و کار خود شناسایی کنید.به عنوان مثال، اگر به طور منظم به یک موسسه خیریه کمک مالی می کنید، چرا این رابطه را عمیق تر نکنید، شاید با اجازه دادن به کارمندان برای داوطلب شدن در طول ساعات کاری یا با ارائه یک پلت فرم ارتباطی اضافی به موسسه خیریه از طریق وب سایت و کانال های متعلق به خود بتوانید این ارتباط را گسترده تر کنید.

ماهیت این ممیزی ها بسته به سازمان شما بسیار متفاوت خواهد بود، اما در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید، این باید طرحی جامع نگر و متعهد و شفافیت باشد.  همانطور که گفته می شود، 20 سال طول می‌کشد تا یک شرکت مشهوری ایجاد شود، اما برای از بین بردنش تنها به پنج دقیقه زمان نیاز است. حافظه‌های دیجیتال برای ذخیره بیشتر اطلاعات از ذهن انسان طراحی شده‌اند، بنابراین اطمینان از معتبر و محفوظ بودن همه پیام‌ها قبل از قرار دادن آن در معرض عموم بسیار مهم است.

  • 3-     اجزا را به هم گره بزنید.

 وقتی در حال انجام حسابرسی فعالیت های ESG خود هستید و یا به دنبال تأیید اعتبار هستید ،هر یک از فعالیت‌ها در دسته‌های خاصی قرار می‌گیرند.  اما برای ارتباط، چه در سطح داخلی و چه خارجی، برجسته کردن تأثیر آنها بر یکدیگر کمک می کند تا سیاست ها یا اقدامات شما کارآمدتر به نظر برسند.

 برای مثال، شاید احساس کنید که باید به نظرات متنوع تر در سطح هیئت مدیره گوش فرا دهید و یا برای ارتباط بهتر بین معتمدین، هیئت مدیره و کارمندان نیاز به تشخیص آراء متفاوت داشته باشید.  اینگونه تغییرات عمدتاً در سطح حاکمیتی هستند اما می توانند تأثیر اجتماعی عمیقی نیز داشته باشند.

تیم‌های ارتباطی و مشاوران روابط عمومی از بیرون از شرکت می‌توانند به رهبران کمک کنند تا این فرصت‌ها را شناسایی کرده وفرصت ها را پیدا کنند و همچنین کانال‌هایی که برای هر داستان مناسب‌تر هستند را شناسایی کنند.اصولا باید از مشتریان با استراتژی هایی در حوزه ارتباطات پایدار و تاثیرات اجتماعی در سطوح منطقه ای و ملی حمایت کرد.آنها همچنین به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل می کنند، بطوریکه ارزش یک فعالیت را می‌سنجند که مثلا کارآمد است اما لزوماً ارزش خبری ندارد، و یا به کسب و کارها کمک می کنند تا از حرکات نمایشی و نمونه ای خودداری کرده و از سبزشویی و ارتباطات مربوط به آن پرهیز کنند.

  • 4-      بر روی آنچه که دارید سرمایه گذاری کنید.

 برقراری ارتباط با استراتژی های جدید ESG نیازی به ابزار یا کانال جدید ندارد.  کانال‌های ارتباطی موجود شما مثل وب‌سایت، حساب‌های کاربری شبکه های اجتماعی شرکت، و غیره، باید اولین نقطه تماس برای ارائه اطلاعات شفاف در مورد شیوه‌های اتخاذ شده در حوزه های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی باشند. غیر از این ها به آنچه که در حال حاضر دارید نگاه کنید:

مثلا آیا مدیر عامل کاریزماتیکی دارید که علاقمند است روی صحنه برود و در مورد محصولات شما صحبت کند؟  در این صورت، چرا سخنرانی ها را  با هدف تمرکز بر ESG و مسائل پایداری قرار ندهید، جایی که می‌توانید در مورد تجربیات خود در حوزه کسب‌وکار و تغییرات نظارتی و ذینفعان مربوطه صحبت کنید؟  کارمندان خارج از مجموعه شما نیز می توانند دارای صدای قدرتمندی هم در رسانه های اجتماعی و هم در کانال های خارجی مانند پادکست ها یا وبینارها. در موضوعات مربوط به ESG باشند.

آیا گزارش سالانه با تمرکز بر عملکرد مالی تهیه می کنید؟  در این صورت، چرا هر ساله یک گزارش  در مورد ESG برای حمایت از شفافیت و پاسخگویی تهیه نمی کنید؟  البته، برای برخی از صنایع، در حال حاضر افشای ESG  یک الزام محسوب می شود.

بنابراین روند این کار کاملا روشن است: گزارش در مورد فعالیت ها و سیاست های شما همچنان به قوت خود باقی است.  فرصتی پیش آمده تا منحنی صنعت خود جلوتر بروید و رهبری خود را نشان دهید. اگرچه در گذشته گزارشات مربوط به جداول داده های ساده برای ارائه به سرمایه گذاران یا سهامداران بود،اما اکنون گزارش ESG می تواند خلاقانه انجام شود و به عنوان ابزاری برای دستیابی به مخاطبان جدید و علاقه مند به پایداری و تأثیر ات اجتماعی، استفاده شود.

به طور کلی، پیام اصلی برای کسب و کارها این است که از دشواری های برقراری ارتباط در ESG تا این اندازه هراس نداشته باشند.  تعامل خارجی ،شفافیت و یافتن مسائلی که برای شرکت و کارمندان شما ضرورت دارد،مهم است.  از آنجایی که مشکلات ESG روز به روز شتاب بیشتری می گیرد، دیگر زمانی برای وقت تلف کردن وجود ندارد.


نویسنده:لیس اندرسون موسس و مدیر مشاور روابط عمومی AMBITIOUS با بیش از 20 سال سابقه در صنعت ارتباطات است.

توسطپایگاه مسئویت اجتماعی شرکتها
منبعforbes
مطلب قبلیچشم انداز شرکتها در دنیای پس از کرونا
مطلب بعدیسهم مسئولیت اجتماعی شرکتهای نفتی در خوزستان
وب سایت csrir مجله آنلاین مسئولیت اجتماعی شرکتها است برای انتشار محتوای مرتبط با مسئولیت ها و وظایف شرکتها در ارتباط با رعایت اخلاق کسب و کار، توجه به کارکنان و مشتریان، رعایت مسائل زیست محیطی، و وظایف آنها در ارتباط با اجتماع. *استفاده از مطالب وب‌سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم به مقاله وب‌سایت، مجاز است.

نظر دهید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید